Jak získat fotografickou paměť

V tomto článku:Změny životního styluStrategie pro zlepšení paměti7 Reference

Fotografická neboli eidetická paměť je schopnost vybavit si jména, obrazy, slova a čísla s extrémní přesností. Silná paměť závisí na neuroplasticitě mozku, neboli na jeho schopnosti přeorganizovávat se narušováním a vytvářením nových spojení. Někteří lidé mají to štěstí, že mají přirozeně dobrou paměť, jiní si zase nemohou vzpomenout, co měli včera k obědu. Možná se vám nepodaří získat dokonalou fotografickou paměť, ale existuje několik věcí, které vám mohou pomoci zlepšit svoji schopnost vybavovat si informace. V tomto článku se dozvíte, které věci to jsou.

Část 1
Změny životního stylu

  1. 1
    Zbavte se deprese. Mnoho lidí, kteří trpí depresí, popisují ztrátu paměti a neschopnost soustředit se jako jeden z hlavních příznaků. Úzkost, deprese, smutek a další stresující poruchy zvyšují hladinu kortizolu v mozku, což může poškodit hypokampus, což je oblast mozku zodpovědná za paměť.[1]
    • Každý případ deprese je jiný a každý případ tedy vyžaduje jinou léčbu. Některým lidem stačí psychoterapie, jiní zase musejí brát SSRI léky (selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu), které jim navrátí jejich mozkové funkce. [2]
    • Existuje mnoho způsobů, jak se zbavit úzkosti a stresu. Věnujte se častěji činnostem, které vás baví, zejména těm, při kterých budete na čerstvém vzduchu. Začněte se věnovat také činnostem, které zlepšují uvědomění mysli, jako je například jóga, nebo tai-či.
    • Dalším způsobem, jak se zbavit úzkosti a smutku je zlepšit svůj společenský život.[3] Travte čas s přáteli a s rodinou a snažte s netrávit příliš mnoho času se svými myšlenkami.
  2. 2
    Udržujte svoji mysl aktivní. Váš mozek je jako všechny ostatní svaly v těle – čím více ho procvičujete, tím lepší výkony bude podávat. Mnoho lidí je bohužel tak zaneprázdněno, že nechávají mozek běžet na autopilota. Snažte se najít si čas na následující činnosti, které stimulují mozkovou aktivitu:
    • Luštění křížovek
    • Četba knih (zejména literatury faktu)
    • Četba novin
    • Hraní společenských deskových her
    • Učení nového jazyka nebo hry na hudební nástroj
    • Studium na univerzitě
  3. 3
    Začněte více cvičit. Fyzická aktivita zlepšuje krevní oběh v celém těle včetně mozku. [4] Pomůže vám to dodat mozku více kyslíku a důležitých živin, takže bude fungovat lépe. Snažte se cvičit alespoň 30 minut pětkrát denně a vybírejte si zejména aerobní cvičení.
    • Je důležité si cvičení rozdělit do celého týdne, abyste pravidelně zlepšovali krevní oběh v mozku. I v případě, že nemáte čas na pořádné cvičení, byste si měli najít čas alespoň na krátkou procházku.
    • Zkuste změnit svůj životní styl a být aktivnější – například místo jezdění výtahem choďte po schodech.
  4. 4
    Nepřehánějte to s pitím. Když budete příliš pít, zablokujete si klíčové receptory v mozku, které jsou důležité pro dobrou paměť a bude se vám do těla uvolňovat steroid, který narušuje proces učení a paměť. [5] Existují ovšem důkazy, které potvrzují, že pít s mírou naopak pomáhá dlouhodobě chránit paměť. Jedna francouzská studie zjistila, že u lidí starších 65 let byli ti, kteří pili velmi mírně (1-2 sklenice vína denně) bylo nižší riziko rozvoje Alzheimerovy choroby, než u lidí, kteří nepili vůbec.[6]

Část 2
Strategie pro zlepšení paměti

  1. 1
    Zbavte se rozptýlení. Pro mnoho lidí není zapomnětlivost problémem s pamětí, ale spíše důsledkem rozptylování a neschopností efektivně přijímat informace. Pokud to bude možné, snažte se soustředit se pouze na jedinou věc a nerozdělujte svoji pozornost na více částí. Je sice lákavé věnovat se více věcem najednou, abyste ušetřili čas, ale když to budete dělat, budete mít menší šanci, že si zapamatujete informace, než když budete dělat vždy jen jednu věc. Z dlouhodobého hlediska vám to tedy ušetří více času.
  2. 2
    Používejte obrazové asociace.[7] Pokud si chcete něco zapamatovat, ať už to bude název knihy, nebo to, kam jste si dali klíče, zastavte se a představte si danou věc. Pokud jde například o knihu, která se jmenuje „Tisíc nádherných sluncí,“ představte si, jak vypadá tisíc nádherných sluncí. Když budete mít tento obraz v hlavě, pomůže vám to vybavit si název knihy i mnohem později.
    • Pokud jste si dali klíče na kuchyňskou linku, snažte se představit si své klíče v kuchyni, jak například dělají něco vtipného – třeba vyjídají ovoce z mísy. Když je později budete hledat, jistě nezapomenete na tuto vtipnou myšlenku, kterou jste si v hlavě vytvořili.
  3. 3
    Opakujte jména. Mnoho lidí si nepamatuje jména lidí, se kterými se seznámili před chvílí. Je to pravděpodobně proto, že se lidé soustředí na sebe (jak vypadají, jak se chovají atd.) a nevěnují pozornost tomu, když se jim někdo představuje. Pokud vám někdo představuje několik lidí najednou, může to pro vás být velký problém.
    • Pokud se s tím chcete vypořádat, zkuste zopakovat jméno každého, kdo se vám představí. Řekněte například: „Rád tě poznávám, Honzo.“ Pokud jste jméno nezaslechli, nebo nevíte, jak ho vyslovit, můžete se tímto způsobem vyhnout problémům v budoucnosti.
    • Dalším způsobem, jak si zapamatovat jména, je spojit si je s někým, koho znáte a kdo má stejné jméno. Pokud neznáte nikoho, kdo se jmenuje stejně jako člověk, který se vám představuje, zkuste si jeho jméno spojit například s nějakou postavou z knihy, která se jmenovala stejně. Když si budete vytvářet tyto asociace, později si jméno dané osoby vybavíte snáze.
  4. 4
    Vyzkoušejte „dělení.“ Dělení je psychologický termín pro techniku zlepšování paměti, která zahrnuje dělení čísel, slov, nebo věcí na kategorie/seznamy, které vám pomohou si je zapamatovat.
    • Pokud si chcete například zapamatovat seznam na nákup, rozdělte si ho do kategorií, jako například ovoce, zelenina, mražené věci, dochucovadla, maso atd. Můžete si seznam rozdělit i na potenciální jídla, například můžete mít skupinu: salát, rajče, okurka, kozí sýr a ocet a pojmenovat si ji „suroviny na salát.“
    • To samé můžete udělat i s čísly – rozdělte si je na menší sekce. Bude se vám to hodit, pokud si chcete zapamatovat například číslo své kreditní karty, číslo občanského průkazu, nebo něčí telefonní číslo. Místo abyste se snažili zapamatovat si například: 77896526, rozdělte si toto číslo: 77-896-526. Když si číslo několikrát zopakujete, zapamatujete si ho snáze, když bude rozdělené na menší sekce.

Tipy

  • Mnoho lidí má strach, že trpí ztrátou paměti, ale ve skutečnosti byli v danou chvíli pouze rozptýlení a jejich mozek nedokázal zpracovat přijaté informace. Uvědomte si, že to, že jste něco jednou viděli nebo zaslechli, nemusí znamenat, že jste se soustředili dostatečně na to, abyste si to navždy zapamatovali. Nejlepším způsobem, jak s tím bojovat, je hlídat si, abyste při příjmu nových informací dávali dobrý pozor.
  • Pokud trpíte vážnou úzkostí nebo depresí, objednejte se k lékaři a nesnažte se léčit nebo diagnostikovat sami.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 14 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Get a Photographic Memory, Español: tener memoria fotográfica, Português: Ter uma Memória Fotográfica, Italiano: Ottenere una Memoria Fotografica, Deutsch: Ein fotografisches Gedächtnis bekommen, Français: avoir une mémoire photographique, 中文: 拥有摄影式记忆, Русский: развить фотографическую память, Nederlands: Een fotografisch geheugen krijgen, Bahasa Indonesia: Memiliki Ingatan Fotografis

Stránka byla zobrazena 8 960 krát.
Byl tento článek přesný?