Jak získat sebedůvěru

V tomto článku:Poznejte svou sebedůvěruZlepšete svou sebepéčiPřijměte pozitivní životní stylNelpěte na dokonalosti

Svoji sebedůvěru získáváme během dospívání. Pokud nás rodina, kamarádi a společnost neustále kritizuje, postupně nás to zbaví veškeré sebedůvěry. Nedostatek sebedůvěry zase způsobuje nízké sebevědomí a neschopnost činit i ta sebemenší rozhodnutí. Zlepšit svoji sebedůvěru znamená zlepšit své sebevědomí a udělat první krok k lepšímu životu a štěstí. Čtěte dál a dozvíte se, jak na to!

Část 1
Poznejte svou sebedůvěru

  1. 1
    Naučte se sebedůvěře. Sebedůvěra, nebo to, jaký máme pocit sami ze sebe, je důležitým aspektem našeho emočního bytí. Vysoká sebedůvěra znamená, že milujeme a přijímáme sami sebe takoví, jací jsme a obecně jsme sami se sebou spokojeni. Nízká sebedůvěra znamená, že nejsme spokojeni sami se sebou.
    • Centrum Klinické Intervence popisuje lidi s nízkou sebedůvěrou jako někoho, kdo má negativní víru a názory sami na sebe a druh člověka, jakým jsou. Tito lidé vidí toto jako faktor své osobnosti.[1]
    • Neléčená sebedůvěra může vést k životním problémům, jako například oběť násilného vztahu, neustálého sebevědomí a strach ze selhání, takže tento člověk si ani nestanovuje žádné cíle.[2]
  2. 2
    Zhodnoťte svou sebedůvěru. To, že máte nízkou sebedůvěru, je prvním krokem a odhodláním k tomu, něco s tím dělat a překonat svůj mentální zvyk.[3] Můžete mít nízkou sebedůvěru, pokud o sobě smýšlíte negativně. Tyto myšlenky se mohou točit kolem jedné specifické události, jako je vaše tělesná váha a struktura nebo ji mohou ovlivňovat různé oblasti vašeho života jako kariéra nebo vztahy.
    • Pokud máte sami k sobě kritické myšlenky, je pravděpodobné, že máte nízkou sebedůvěru.[4]
    • Pokud je váš vnitřní hlas uklidňující a pozitivní, máte vysokou sebedůvěru.[5]
  3. 3
    Naslouchejte svému vnitřnímu hlasu. Pokud o sobě přemýšlíte, zjistěte, zda jsou vaše myšlenky pozitivní či negativní. Pokud se vám to nedaří, nebo nejsou myšlenky jednoznačné, zapisujte si své myšlenky po dobu jednoho týdne. Poté se na vzorec podívejte a vyhodnoťte jej.
    • Vnitřní hlas člověka s nízkou sebedůvěrou se projevuje především u lidí, kteří: rádi rýpou, srovnávají, mají tendenci vše vidět černě, nebo čtou myšlenky druhých. Každý z těchto vnitřních hlasů je většinou negativní a myslí si to nejhorší.
    • Umlčení svého vnitřního hlasu je prvním krokem k vytvoření si sebedůvěry. Nahrazení negativních myšlenek pozitivními je první krok.
    • Například, pokud váš vnitřní hlas říká: „Nikdy nedostanu práci, o kterou jsem se přihlásil, jsem k ničemu.“ Změňte toto myšlení za: „Jsem zklamaný, že jsem tu práci nezískal, ale pracoval jsem tvrdě a čeká na mě ta pravá práce, jen ji musím najít“.
  4. 4
    Poznejte příčinu své nízké sebedůvěry.[6] Nikdo se nenarodil s nízkou sebedůvěrou, přirozeně se nám vytváří během dětství a dospívání díky tomu, že nesplňujeme cíle a potřeby, které jsme si stanovili. Nebo kvůli nějaké negativní záležitosti, kterou jsme prožili. Poznáním příčiny naší nízké sebedůvěry ji můžeme překonat.
    • Zkuste si vzpomenout na první negativní myšlenku, která vás napadla.
    • Například, pokud se vaše negativní myšlenky týkají vašeho vzhledu nebo váhy, vzpomeňte si, kdy jste se poprvé začali cítit negativně, bylo to kvůli nějakému komentáři?
  5. 5
    Stanovte si cíl a zlepšete svou sebedůvěru. Klíčem k rozvoji sebedůvěry je v tom, že obrátíte negativní vnitřní hlas v pozitivní, který vás podpoří. Nakonec se budete muset zamyslet nad tím, jak sami sebe vnímáte. Pokud si stanovíte pozitivní cíl, jste na dobré cestě k vybudování si sebedůvěry.
    • Váš cíl může například znít: „Budu o sobě mluvit kladně, jako bych mluvil o kamarádovi.“

Část 2
Zlepšete svou sebepéči

  1. 1
    Napište si seznam svých kladných vlastností. Soustřeďte se na věci, které máte na sobě rádi, spíše než na to negativní. Pogratulujte sami sobě ke svým úspěchům.[7]
    • Lidé s vysokou sebedůvěrou jsou schopni přijmout své pozitivní vlastnosti, i když nejsou dokonalí.[8]
    • Seznam svých kladných vlastností si vystavte tak, abyste jej měli na očích a dívejte se na něj denně. Můžete jej například nalepit na zrcadlo v koupelně. Pokud se na něj denně podíváte, posílíte svůj kladný vnitřní hlas.
  2. 2
    Veďte si pozitivní deník. Zapisujte si vše, co se vám podařilo, komplimenty, a pozitivní myšlenky, které máte vůči sobě. I když negativní myšlenky zcela nepominou, stravte více času myšlenkami pozitivními.[9]
    • Pokud si povedete deník, může to být účinný způsob, jak sledovat svůj vnitřní dialog a zlepšit svou sebedůvěru.[10]
    • Soustřeďte se na svůj pozitivní deník a ne na své negativní myšlenky. Pokud například sami se sebou nemluvíte, soustřeďte se na okamžiky, kdy se sebou mluvíte a tyto okamžiky si zapište.
  3. 3
    Používejte svůj deník ke stanovování cílů. Můžete si stanovit cíle, abyste se zlepšili, aniž byste očekávali dokonalost. Vaše cíle by měly být jasné a specifické, počítejte však s rezervou, pokud neuspějete.
    • Například, místo:“Vždy budu proti lidem, kteří šíří diskriminaci“ si říkejte: „Budu se vždy snažit změnit názor lidí, kteří šíří diskriminaci a nenávist“.
    • Namísto: „Nebudu jíst cukr a zhubnu 15 kilo“ si říkejte: „Budu zdravěji žít, lépe se stravovat a sportovat.“
  4. 4
    Odpusťte si svou nedokonalost. Pamatujte na to, že jste jen člověk. Nemusíte být dokonalý, abyste měli vysokou sebedůvěru.[11] Pokud se umíte přijmout takoví, jací jste, i když se v určitých oblastech snažíte zlepšit, budete mít daleko vyšší sebedůvěru.
    • Vytvořte si mantru, něco ve smyslu: „To je v pořádku, jsem stejně úžasný.“
    • Pokud jste například křičeli na své dítě, protože něco provedlo, řekněte si: „Nejsem dokonalý, ale budu pracovat na svých pocitech a ovládat své emoce. Omluvím se svému dítěti za to, že jsem na něj křičel, a vysvětlím mu, proč jsem se rozčílil. Tak je to v pořádku, jsem skvělý rodič.“
  5. 5
    Vyhledejte poradenství. Pokus cítíte, že svou sebedůvěru nedokážete zvýšit sami, nebo jste se při zkoumání své sebedůvěry velmi rozčílili, možná budete chtít zajít za terapeutem, který vám bude schopen pomoci.[12]
    • Kognitivně behaviorální terapie je přístup, který se zaměřuje na automatické negativní myšlenky a naučí vás, jak se se svými emocemi zdravě vypořádat.[13]
    • Pro závažnější problémy se sebedůvěrou se více hodí hlubší psychodynamická terapie, která se zaměřuje hlavně na základy sebedůvěry.
  6. 6
    Zapojte se do charitativní činnosti. Mnoha lidem pomůže cítit se lépe, pokud pomáhají někomu jinému. Dobrovolnictví pro nějakou charitativní organizaci pomáhá jak dobrovolníkovi, tak člověku v nouzi. Je to oboustranně prospěšné.[14]
    • Najděte si organizaci, která nabízí pomoc, s jakou se ztotožňujete.
    • Pomáhejte někde společně se svým kamarádem nebo skupinkou přátel. Pomůžete tak organizaci (každá ruka se hodí) a můžete si ještě užít zábavu.

Část 3
Přijměte pozitivní životní styl

  1. 1
    Udělejte si čas sami pro sebe. Může to být těžké, ale pokud si uděláte čas na něco, díky čemu se cítíte dobře a při čem se uvolníte, můžete tím zlepšit i svou sebedůvěru a výkon v zaměstnání i doma.
    • Najděte si koníček, díky kterému se cítíte psychicky i tělesně lépe. Někomu pomáhá jóga, jinému zase kolo nebo běhání. Můžete se tak uklidnit a přijít na jiné myšlenky.
  2. 2
    Obklopte se pozitivními lidmi. Pokud máte ve svém okolí osobu, která vás negativně ovlivňuje, a cítíte se kvůli ní špatně, raději se jí vyhněte. Obklopte se lidmi, kteří jsou pozitivní a naplí vás pozitivním myšlením a také vás podpoří.
    • Pokud lidem kolem sebe řeknete o své cestě k sebedůvěře, mohou vám v tomto procesu pomoci.
    • Můžete své rodině a přátelům říci například toho: „Můžete mě upozornit, pokud o sobě budu říkat něco negativního, abych si svou negativitu více uvědomil.“
  3. 3
    Jezte zdravě. Pokud si vyberete zdravější jídlo, které obsahuje méně sacharidů, zvýšíte svou energii, nebudete mít takovou chuť na sladké a vaše zdraví se celkově zlepší.
    • Vyhněte se tučným jídlům a volte pokrmy, které jsou minimálně zpracované.
    • Vyhněte se následujícím pokrmům: bonbony, slazené limonády, koblihy a koláče, které způsobují, že máte velkou chuť na sladké, způsobí vám bolesti hlavy, nenabízí žádnou nutriční hodnotu a mohou vám přivodit různá onemocnění a kalorie navíc.
    • Jezte více ovoce, zeleniny, luštěnin a libového masa. Dívejte se na tyto potraviny jako na zdroj energie, která je nezbytná pro vaše tělo, chrání jej proti nemocem a prodlužuje váš život, takže se budete déle těšit s rodinou.
  4. 4
    Cvičte více. Pokud pro vás tělocvična nepřichází v úvahu, vyjděte si na svižnou procházku, která vás rozhýbe a vaše zdraví se zlepší. Trocha cvičení vám dodá více energie, a posílí váš imunitní systém.
    • Mnoho lidí si myslí, že pobyt venku je osvěžující a ozdravný, obzvláště pokud tráví většinu pracovní doby ve vnitřních prostorách.
    • I 10 minut cvičení každý den nebo obden vašemu zdraví prospěje.
  5. 5
    Věnujte se osobní hygieně a prezentaci. Vyberte si oblečení, díky kterému se budete cítit dobře a pohodlně, dbejte na správnou denní hygienu a budete se cítit sebevědomě a dobře.

Část 4
Nelpěte na dokonalosti

  1. 1
    Poznejte nereálné cíle. Jako to platí u Picassových obrazů, dokonalost záleží na úhlu pohledu. Dokonalost je stav, který si většinou stanovujeme sami. Je dobré držet se vyšších standardů, ale také je dobré vědět, že život vždy nejde podle plánu. Je jednoduché cítit se frustrovaně, pokud věci nejdu tak, jak si přejete.
    • To není až tak špatné, protože to motivuje lidi ke zlepšení a hledání efektivnějších způsobů a stát se ještě lepším, než doposud jsou.
  2. 2
    Odpusťte si. Můžete se naučit tomu, jak zabránit, abyste byli neproduktivní tím, že si odpustíte, pokud se vám nedaří, jak byste si představovali. Je dobré si uvědomit, že to není poslední šance a příště se vám to jistě povede.

Tipy

  • Obklopte se lidmi, kterým záleží na vašich pocitech. Lidé, kterým na vás nezáleží, vám sebevědomí nevylepší.
  • Každý den se na sebe usmívejte v zrcadle a alespoň se pokuste usmívat se také na ostatní.
  • Nevšímejte si lidí, kteří si myslí, že jsou lepší, než vy.
  • Buďte asertivní. Lepší sebevědomí získáte tak, že si řeknete o to, co chcete. Dělejte věci jen pro sebe a pamatujte, že musíte myslet hlavně na sebe a potom až na ostatní.
  • Pozor na to, abyste se nechovali, jakože jste lepší než ostatní. Skutečné sebevědomí znamená skromnost a respekt vůči ostatním lidem. Sebedůvěra je něco, co vás naplňuje a pomáhá vám na cestě životem. Uvědomujte si, že někteří lidé nosí masky, aby skryli své skutečné pocity nejistoty a slabosti – pompéznost, nesouhlas, nekompromisní přistup k ostatním a nerespektování sebedůvěry ostatních. Lidé, kteří se skrývají za těmito maskami nikoho neobelžou, dávejte tedy pozor, abyste takoví nebyli.
  • Každý den začněte s úsměvem. Život je příliš krátký na to, abyste ho promarnili.
  • Nemusíte se cítit nedostatečně dobří jen proto, že se k vám někdo nechoval hezky. Když to překonáte, budete mít něco, na co můžete být pyšní.
  • Říkejte si, že máte sebevědomí a máte rádi lidi, i když se tak zrovna necítíte. Vaše pocity a víry pocházejí z vašich myšlenek, pokud si tedy budete věřit, budete sebevědomí. Myslete a jednejte tak, jako kdybyste vůbec nevěděli, co je to nízké sebevědomí.
  • Ujistěte se, že k sobě vždy mluvíte pozitivně. Říkejte si, jak jste skvělí a jak vám to dnes sluší. Pozitivita by měla být vaším přirozeným stavem mysli.
  • Nevzdávejte to!
  • Vždy se usmívejte, i když na to zrovna nemáte náladu.
  • Jste tím, kým jste a nikdo to nemůže změnit. Nesnažte se kopírovat nikoho jiného!
  • Nesnažte se vždy dělat dobrý dojem. Buďte sami sebou a ostatní vás budou mít rádi. I vy se potom budete cítit spokojeněji.
  • Poslouchejte písničky, které vám zlepšují náladu. Existuje píseň téměř na všechno. Když si pustíte oblíbenou písničku, dodá vám to sebevědomí.
  • Buďte sami sebou, pohybujte se životem svým vlastním tempem. Určitě vám to půjde!
  • Nedovolte lidem, aby vám říkali, jak se máte cítit, nebo co máte dělat. Zvolte si svoji vlastní cestu.
  • Vaše vnitřní síla vám umožní dosáhnout všech svých životních cílů. Pokud upadnete, zvedněte se a zkuste to znovu.
  • Nejdůležitější je, abyste důvěřovali sami sobě. Pokud věříte, že to dokážete, budete toho skutečně schopni.
  • Pokud vás lidí šikanují, ignorujte je. Nedovolte lidem, aby vám říkali, kým jste: Jste jedineční, nezapomeňte na to!
  • Jakmile se přesvědčíte o tom, kým chcete být, zjistíte, že jste mnohem sebevědomější. Život bude takový, jaký ho chcete mít.
  • Máte pozoruhodné vlastnosti. Zkuste na sobě najít něco skvělého a pracovat na tom. Vyberte si vždy ale pouze jednu vlastnost, brzdy se budete cítit sebevědomější.
  • Nikdo není od narození laskavý – jako děti pořád něco chceme: chceme jíst, chceme pozornost atd. Jde o přirozený instinkt. Laskavost si ale všichni musíme vypěstovat a chce to nějaký čas. Zaměřte se tedy na svoji laskavost.
  • Opakem sebevědomí je úzkost. Úzkost není ani dobrý, ani zlý pocit. Je to pouze vnitřní mechanismus, který se vám snaží sdělit, že je něco špatně. Úzkost je spouštěč, který vás upozorňuje na špatné věci. Chovejte se k ní jako k budíčku a pomocí sebevědomí vyřešte to, co ji způsobuje.
  • Pokud cítíte úzkost kvůli budoucnosti, je lepší nemyslet na budoucnost, ani na pocity úzkosti. Uvědomte si, co cítíte, ale potom myslete na něco jiného. Snažte se nezůstat úzkostliví, ale zvedněte hlavu a dělejte něco pozitivního: Zamyslete se nad tím, co byste mohli udělat teď v tuto chvíli. Pozitivní úkoly dělejte postupně a vybudujete si díky tomu lepší sebevědomí. Někdy se úzkost znovu objeví, ale když ano, nezoufejte. Sáhněte po dobré knížce, dívejte se na televizi nebo si vyrazte s přáteli. Dělejte pozitivní věci.
  • Představte si, že jste obklopeni lidmi, kteří vás mají rádi, třesou vám rukama, nebo vám tleskají. Vizualizace je silným nástrojem.
  • Nepřekřižujte své paže! Překřížené paže znamenají plachost a také vzbuzují plachost. Místo toho stůjte sebevědomě s rukama volně u těla. Pozitivní energii v sobě již máte. (Pokud se vám to zdá divné a nepřirozené, zkuste se k tomuto postoji dopracovat postupně.)
  • Vzhled není všechno. Nemusíte mít drahé oblečení, ani příliš moc make-upu, abyste se cítili sebevědomě. Sebevědomí je emocionální a psychickou záležitostí, není spojeno s fyzickými a materiálními objekty.
  • Až vaše sebevědomí poroste, budete se cítit lépe. Vaše sebevědomí si tedy budujete zevnitř.

Varování

  • Neustále nízké sebevědomí může být znakem deprese. Promluvte si se svým lékařem a proberte všechny možnosti.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 116 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Vztahy

V jiných jazycích:

English: Develop Self‐Esteem, Italiano: Sviluppare la Propria Autostima, Español: subir la autoestima, Português: Aumentar a Autoestima, Français: développer l’estime de soi, Deutsch: Das Selbstwertgefühl steigern, Русский: повысить самооценку, Nederlands: Zelfvertrouwen ontwikkelen, 中文: 培养自尊, Bahasa Indonesia: Menumbuhkan Harga Diri, العربية: الاعتزاز بالنفس, ไทย: พัฒนาความภูมิใจในตนเอง, 한국어: 자존감 높이는 방법, Tiếng Việt: Phát triển Sự đánh giá bản thân, 日本語: 自尊心を高める, हिन्दी: आत्म सम्मान (self esteem) बढ़ाएँ

Stránka byla zobrazena 6 869 krát.
Byl tento článek přesný?