Jak získat vnitřní klid

Spoluautor Trudi Griffin, LPC

V tomto článku:Vybudujte si vnitřní klidPracujte na tom co chcete změnit28 Reference

Připadá vám život někdy příliš komplikovaný? Cítíte se přetíženi? Může se to stát každému. Naštěstí existují věci, díky kterým svůj život očistíte od negativních vlivů a znovu získáte vnitřní klid. Mnoho lidí neví, kde začít, ale když hned teď učiníte několik základních kroků, bude váš život mnohem klidnější. Ať už to budou malé změny v chování nebo velké změny vašeho životního stylu, určitě najdete klid, který si zasloužíte.

Část 1
Vybudujte si vnitřní klid

  1. 1
    Dýchejte. Záměrné soustředění na dýchání je jednoduchá aktivita, ale je to také jeden z nejsilnějších nástrojů pro navození klidu. Pocity a dýchání jsou velmi úzce spojeny. Když zpomalíte dech a naučíte se dýchat zhluboka a pravidelně, zklidní se i vaše emoce. Dýchací cvičení prokazatelně snižují hladinu kortizolu, hormonu, který se vytváří ve stresu. Rovněž aktivují část mozku, známou jako parasympatetický nervový systém, zodpovědný za „odpočinek a trávení“.[1] Tady je postup, který můžete využít:[2]
    • Najděte si místo, kde se pohodlně posadíte.
    • Položte si jednu dlaň na břicho a druhou na hrudník.
    • Nadechněte se zhluboka do břicha, tak až se roztáhne – hrudník by se přitom neměl pohybovat.
    • Na několik vteřin zadržte dech a pak pomalu vydechněte.
    • Opakujte, dokud nebudete dýchat ve stálém rytmu. Zkuste toto cvičení provádět každý den 10 minut.
  2. 2
    Cvičte. Pravidelné cvičení je jedna z nejlepších věcí, jakou můžete pro své tělo a mysl udělat. Pro dobré výsledky byste se měli věnovat aerobní aktivitě (chůze, běh, jízda na kole, plavání atd.) alespoň 3-5 krát týdně po dobu 30-60 minut. Tady je několik příkladů, jak nám cvičení prospívá:[3]
    • Zlepšuje náladu, protože mozek se zaplaví endorfiny a serotoninem, což jsou chemické látky, které zodpovídají za pocit „štěstí“.[4]
    • Dobíjí energii a snižuje pocit únavy.[5]
    • Zlepšuje spánek a pomáhá při chronické nespavosti.[6]
    • Snižuje riziko onemocnění zejména kardiovaskulárními chorobami a cukrovkou druhého typu.[7]
  3. 3
    Dopřejte si dostatek slunce. Sluneční záření vytváří v těle vitamín D, který také zvyšuje hladinu serotoninu. Stejného účinku není možné dosáhnout umělým světlem, takže se snažte trávit venku co nejvíce času.[8] Můžete se věnovat například těmto aktivitám:
    • Sportování.
    • Plavání.
    • Piknik s přáteli.
  4. 4
    Zkuste „plout s proudem“. Jedna z nejlepších cest ke štěstí a duševnímu klidu je zkrátka nechat se unášet s proudem. Je to stav, kdy jste plně zapojeni do činnosti, aniž byste o věcech příliš přemýšleli. Dostanete se do něj ve chvíli, kdy děláte něco, co vás baví a co máte rádi, a kdy zdoláváte překážky, na které stačí vaše schopnosti a dovednosti.[9]
    • Dělejte to, co máte rádi. Může to být úplně cokoli, počínaje víkendovým hraním šipek po práci na získání vysněného místa v manažerském týmu.
  5. 5
    Buďte štědří. Štědrost nám způsobuje pocit štěstí a většího duševního klidu.[10] Když se budete dělit o peníze, klesne vám hladina stresového hormonu kortizolu. Štědrost nám také může prodloužit délku života a podpořit lepší duševní zdraví. Lidé, kteří rádi rozdávají, mají navíc menší sklony k depresím.[11] Jak chcete vyjádřit svou štědrost je čistě na vás, tady je jen několik nápadů:
    • Staňte se dobrovolníkem v kuchyni pro vaření bezdomovcům nebo v jiné místní charitativní organizaci.
    • Přispívejte na oblíbenou dobročinnost.
    • Nabídněte kamarádům nebo příbuzným pomoc – s financemi, stavbou domu nebo třeba hlídáním dětí.
  6. 6
    Pěstujte si vděčnost.[12] Vděčnost za to, co v životě máte, vám velmi pomůže získat vnitřní klid. Vděčnost snižuje hladinu stresu a posiluje pocity jako optimismus a spokojenost se životem. Abyste byli vděční, nemusíte mít mnoho – vždycky je něco, za co můžete být rádi. Tady je několik tipů, jak zvýšit pocity vděčnosti:
    • Veďte si deník vděčnosti. Lidé, kteří si píší deník vděčnosti, mají ze svého života celkově lepší pocit. Každý den si napište něco, za co děkujete.
    • Snažte se na změnách vidět pozitivní stránky. Pokud máte například hlučného souseda, může to posílit vaši trpělivost a schopnost se vypořádat s rušením.
  7. 7
    Zapojte se do komunity. Člověk je tvor společenský a většina z nás je raději s dalšími limi, než sama. Spojení s ostatními vám také zajistí nekonečný přítok klidu a spokojenosti. Mnoho zdrojů „rychlé dávky“ štěstí a klidu má tendenci mizet tím rychleji, čím více se do činnosti ponoříme, ale trávení času s blízkými lidmi se zdá být v tomto výjimkou.[13]
    • Pokud se například hlásíte k určitému konkrétnímu náboženství, najděte si ve svém okolí dobrý kostel, chrám, mešitu nebo synagogu, kterou budete navštěvovat.
    • Nebojte se zapojit například do nějakého sportovního klubu nebo zájmového kroužku.
  8. 8
    Vyjádřete sami sebe. Kreativní tvorba může být silným zdrojem spokojenosti a vnitřního klidu.[14] Různé způsoby kreativního vyjádření vaší osobnosti vám může pomoci cítit větší radost ze života. Tady je několik nápadů na tvořivou činnost:
    • Kreslete, malujte, vybarvujte. Nemusíte být dobří – přínos katarze a zapojení vlastní představivosti se dostaví i bez toho, abyste vystavovali v galeriích.
    • Tančete. Začněte navštěvovat lekce tance, nebo si zvykněte tancovat při hudbě doma.
    • Hrajte na hudební nástroj. Kytara, klavír a jiné hudební nástroje jsou skvělý způsob, jak sami sebe vyjádřit skrze hudbu.

Část 2
Pracujte na tom co chcete změnit

  1. 1
    Pojmenujte oblasti, které jsou pro vás složité. Pokud vám něco brání v dosažení vnitřního klidu, bylo by dobré zjistit, co to je. Pak si můžete vytvořit bojový plán na překonání těchto překážek a dosažení spokojenosti. Zkuste si napsat seznam věcí, se kterými ve svém životě nejste spokojeni. Když si je napíšete, bude se vám nad nimi přemýšlet mnohem lépe.
  2. 2
    Vyrovnejte se se svou minulostí. Stalo se ve vaší minulosti něco, co vás stále pronásleduje? Možná jste udělali chybu, která vás stála kariéru nebo jste někomu nikdy neřekli o svých citech k němu? Pokuste se se svou minulostí smířit, abyste mohli zahnat staré duchy, kteří vás stále straší. Vnitřní klid v současnosti někdy může být blokován minulostí, se kterou jste se ještě nesrovnali.[15]
    • Odpusťte sami sobě, pokud to situace vyžaduje. Tehdy jste nevěděli to, co víte teď a neuměli to, co umíte teď.[16]
    • Oprostěte se od vzteku. Napište si o vaší vnitřní zlobě jen sami pro sebe. Nemusíte se držet zpátky, protože tyhle vaše myšlenky nikdo neuvidí. Je důležité nenechat v sobě dusit pocity hněvu a negativitu nějakým způsobem ventilovat.[17]
    • Přijměte to, co se stalo. Když si budete události v hlavě znovu a znovu přehrávat, budou vás stále dokola zraňovat. Přijměte vše, co se stalo, posuňte se v životě dál a začněte se uzdravovat, abyste se mohli soustředit na budoucnost. [18]
  3. 3
    Pracujte na svých vztazích. Pokud jsou vaše vztahy s rodiči a milovanými lidmi napjaté, pokuste se je napravit, abyste mohli sami sebe a svůj život plně přijmout. Někdy je nejlepší způsob, jak dosáhnout vnitřního klidu, napravit současné problémy, které dosažení klidu brání. Vztahy s blízkými jsou jedním z nejdůležitějších zdrojů štěstí a životní spokojenosti, takže stojí za to pokusit se složité věci vyžehlit.[19]
    • Pokud máte pocit, že se vám rozpadá manželství nebo partnerství, zkuste navštívit manželskou poradnu.
    • Pokud jste někomu ublížili, požádejte o odpuštění. Převezměte odpovědnost za své činy.
    • Napište dopis člověku, se kterým byste rádi obnovili vztahy.
    • Společenská izolace je v životě velkým zdrojem nespokojenosti. Nestraňte se ostatních lidí, jen tak budete mít dostatek sociálních vazeb, abyste byli spokojení. Účast na nějaké hromadné aktivitě je báječný způsob, jak se seznámit s lidmi. Můžete se přihlásit jako dobrovolník, začít chodit na nějaké lekce, přihlásit se do klubu nebo chodit cvičit mezi lidi do posilovny.[20]
  4. 4
    Odpusťte ostatním lidem. Je snadné k někomu chovat zášť, ale odpustit lidem, kteří nám někdy ublížili, je opravdu nezbytné pro naše duševní zdraví a lepší vztahy. Pokud chcete najít vnitřní klid, budete se muset zbavit hořkosti, kterou z minulosti k lidem cítíte. Nemusíte se s nikým doopravdy setkat a smířit, pokud o to nestojíte – odpuštění je něco, co se odehraje uvnitř vás, ne mezi vámi a druhým člověkem.[21]
    • Když odpouštíme, dovolujeme sami sobě uzdravit se, protože se zbavujeme žalu a negativních postojů.[22] Držet se zuby nehty zášti vás může negativně ovlivnit, protože do každé nové situace opět zatahujete hořkost a zlobu a kvůli tomu si nedokážete užívat přítomný okamžik. Můžete začít ztrácet spojení s ostatními, cítit, jako by váš život neměl smysl a začít trpět depresí či úzkostí.[23]
    • Můžete si zkusit napsat seznam lidí, na které se zlobíte a důvod, proč se na ně zlobíte. Pak můžete říct nahlas „odpouštím ti“ každému jednomu z nich. Nedostatek odpuštění ubližuje mnohem víc vám, než těm lidem, takže to udělejte pro své vlastní dobro.
  5. 5
    Vyhýbejte se materialismu. Kupovat si nové a nové věci není dobrý způsob, jak dosáhnout vnitřního klidu. Je možné, že ihned po nákupu něčeho nového vás zaplaví pocity štěstí, ale ty vyprchají mnohem rychleji, než jiné zdroje štěstí, jako jsou například pevné vztahy.[24] materialismus podporuje soutěživost a lidé, kteří hromadí víc a více majetku mívají větší sklony k depresím a nespokojenosti v manželství.[25] Pokud chcete skutečnou duševní vyrovnanost, vyhněte se pasti v podobě nakupování, abyste se cítili dobře.
  6. 6
    Změňte to, co je potřeba změnit. Je možné, že abyste cítili vnitřní klid, budete ve svém životě muset udělat nějaké zásadní změny. Pokud například žijete ve špatné čtvrti, může to negativně ovlivňovat vaše myšlení a způsobovat deprese.[26] Pokud vás některé vnější okolnosti vašeho života skutečně stresují, třeba vaše zaměstnání nebo místo, kde žijete, doporučuje se pokusit se tyto faktory změnit. Práce, ve které jste nespokojení, nebo nebezpečné sousedství mohou vypadat jako zvládnutelná věc, ale má na vaše duševní zdraví obrovský vliv a pohodu vám rozhodně nepřinese. Tady je několik tipů, jak se pustit do trvalejších změn:[27]
    • Udělejte si plány, kterých se budete držet. Nezapomeňte, že to, co si během plánování usmyslíte, je to, po čem opravdu toužíte. Například pokud se chcete odstěhovat jinam, vyberte si místo, kde budete žít opravdu rádi a to včetně místní kultury, jídla, politické situace atd.
    • Začněte malými, rozumnými kroky. Nedělejte si plány jako přestěhovat se na druhý konec republiky příští víkend. Pokud se chcete stěhovat, začněte tím, že si ve vybrané lokalitě projdete nabídky bydlení, škol, zaměstnání atd.
    • Zapojte do svého života ostatní lidi. Nesnažte se zvládnout všechno sami. Zapojte pomoc přátel a rodiny. Pokud se chcete přestěhovat, zeptejte se jich, co si o tom myslí a jestli vám pomohou balit.
  7. 7
    Naučte se vypořádat s toxickými lidmi.[28] Toxické vztahy mohou být silnou překážkou při dosažení vnitřního klidu.jsou to lidé, kteří z vás emoce jen vysávají, ale nikdy vám nic nevrátí nazpátek. Mohou vás využívat. Může vám připadat, že ve vztahu se všechno točí jen okolo nich. Můžete si v jejich společnosti připadat nepříjemně. Tady je několik tipů, jak se s tímto druhem toxických vztahů vypořádat:
    • Přestaňte si něco nalhávat. Je snadné hledat výmluvy pro lidi, které máme rádi, ale zeptejte se sami sebe, jak se cítíte poté, co s nimi strávíte čas. Odpovězte si na otázku, jestli s nimi čas opravdu trávit chcete, nebo máte spíš pocit, že musíte. Zamyslete se, zda od nich čekáte něco, co vám nikdy neposkytují.
    • Zhodnoťte, co vám ten vztah dává. I toxické vztahy nám dávají nějakou zpětnou vazbu, jinak bychom v nich nesetrvávali. Možná, že je vám s tím člověkem příjemně, i když vám ubližuje. Možná vám kupuje nové věci jako omluvu za své špatné chování.
    • Hledejte alternativní zdroje. Je pravděpodobné, že dokážete najít způsob, jak tyto vaše přání a potřeby naplnit sami. Není nutné setrvávat v toxickém přátelství nebo milostném vztahu – tytéž věci můžete najít i jinde, ale bez emoční zátěže. Zkuste se seznámit s novými lidmi.

Reference

  1. https://www.psychologytoday.com/blog/feeling-it/201304/breathing-the-little-known-secret-peace-mind
  2. http://www.webmd.com/parenting/raising-fit-kids/recharge/how-to-deep-breathe
  3. http://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/pa-health/
  4. https://www.psychologytoday.com/blog/prefrontal-nudity/201111/boosting-your-serotonin-activity
  5. http://www.webmd.com/diet/20061103/exercise-fights-fatigue-boosts-energy
  6. http://sleepfoundation.org/ask-the-expert/how-does-exercise-help-those-chronic-insomnia
  7. http://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/pa-health/
  8. https://www.psychologytoday.com/blog/prefrontal-nudity/201111/boosting-your-serotonin-activity
  9. https://www.psychologytoday.com/blog/the-playing-field/201402/flow-states-and-creativity
Ukázat více... (19)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.

Kategorie: Citové zdraví

V jiných jazycích:

English: Have Peace of Mind, Español: tener tranquilidad, Italiano: Stare Tranquilli, Português: Ter Paz de Espírito, Русский: обрести душевное равновесие, Deutsch: Zu innerem Frieden finden, Français: trouver la paix intérieure, العربية: الشعور براحة البال, Bahasa Indonesia: Hidup dengan Pikiran yang Tenang, 한국어: 마음의 평안 얻는 법, Tiếng Việt: Có Sự bình yên trong Tâm hồn, Nederlands: Kalm van geest zijn, 中文: 获得平和, ไทย: ทำจิตใจให้สงบ, 日本語: 心の平安を得る

Stránka byla zobrazena 2 784 krát.
Byl tento článek přesný?