Jak zůstat v bezpečí na slunci

5 Díly:Výběr opalovacího krémuNanášení opalovacího krémuZahalování pokožky oblečenímHydratujte seBuďte na slunce připraveni

Zábavný den na pláži obnáší pobyt na slunci, které tělu přirozeně dodává vitamín D.[1] Ale nadměrné a dlouhé vystavování kůže slunci může způsobit úžeh, poškození kůže, její předčasné stárnutí, rakovinu (rakovina kůže je nejčastěji vyskytující se druh), šedý zákal, stejně tak pigmentaci kůže či úpal.[2] Udělejte proto správná opatření, která vám zaručí bezpečný pobyt na slunci.

Část 1
Výběr opalovacího krému

  1. 1
    Zvolte vhodný faktor. Navzdory všeobecnému mínění, že ochranný faktor nebo-li číslo faktoru ochrany před sluncem udává sílu samotného faktoru, není tomu tak. Toto číslo udává, jak dlouho budete chráněni před paprsky ultrafialového záření – alespoň teoreticky. Počítá se to tak, že počet minut, během kterých se vaše kůže na slunci běžně spálí, se vynásobí hodnotou ochranného faktoru a to je doba, po kterou by měla být vaše kůže chráněna. Takže pokud se na slunci bez jakékoliv ochrany spálíte během pěti minut, faktor 30 vás ochrání po dobu 150 minut (teoreticky).[3][4]
    • Americká dermatologická akademie doporučuje faktor 30 nebo vyšší.[5] Nedoporučuje se používat příliš vysoké ochranné faktory, protože dávají falešný pocit ochrany před sluncem a navíc obsahují vyšší dávky chemických látek, které aplikujete na kůži. Ve skutečnosti odborníci tvrdí, že opalovací krém s ochranným faktorem vyšším jak 50, vás neochrání o nic víc, než krém s nižším faktorem.[6]
  2. 2
    Na obalu si všímejte jak ochrany před UVA, tak i UVB zářením. Právě paprsky UVB záření způsobují popáleniny. Nicméně, paprsky UVA záření kůži také poškozují a způsobují známky stárnutí, jako jsou vrásky či znaménka. Oba typy ultrafialového záření zvyšují riziko rakoviny.[7] Hledejte opalovací krém, který nabízí „široké spektrum“ ochrany, což znamená, že vás ochrání před oběma typy UV záření.[8]
    • Ochranný faktor udává schopnost ochrany opalovacího krému pouze proti paprskům UVB záření.[9] Označení „široké spektrum“ poukazuje na schopnost opalovacího krému chránit vás před oběma typy záření.
  3. 3
    Sledujte složení. Některé chemické látky jsou alergeny (jako například parabeny), možné hormonálně aktivní látky (jako třeba oxybenzon), nebo jsou prostě zbytečné (jako třeba aroma nebo další neúčinné látky).[10]
    • Retinoidy (forma vitaminu A) jsou látky, které se běžně přidávají do opalovacích krémů. Kanadské studie poukazují na to, že tyto látky mohou zvýšit citlivost kůže na sluneční ultrafialové záření.[11]
    • Oxybenzon je znám jako hormonálně aktivní látka. Může stimulovat funkci estrogenu a u mužů může změnit produkci spermatu a u žen způsobit endometriózu.[12]
    • Oktinoxát je další hormonálně aktivní látka. Podle laboratorních studií může oktinoxát stimulovat funkci hormonů a postihnout reprodukční systém či štítnou žlázu. Stejně tak může u některých uživatelů vyvolat alergii.[13]
    • Homosaláty jsou všeobecně známé hormonálně aktivní látky, které mohou být při rozkladu v těle dokonce toxické.[14]
    • Oktokrylen je látka, která u některých uživatelů vyvolává relativně často alergii.[15]
    • Parabeny se v opalovacích krémech běžně používají jako konzervanty. Butyl, ethyl, methyl a propylparabeny se spojují s alergickými reakcemi, hormonálními poruchami a toxicitou v těle.[16]
    • Vybírejte opalovací krémy bez parabenů. Para-aminobenzoické kyseliny se do opalovacích krémů přidávaly dlouho dobu a u některých uživatelů vyvolaly alergickou reakci a proto byly označené za látku, která ve vyšších dávkách může být toxická pro játra.[17]
    • Vyhněte se opalovacím krémům s přidaným repelentem proti hmyzu. Přidaný repelent může snižovat účinnost opalovacího krému a opalovací krém může zaktivovat toxické látky v repelentu. Z tohoto důvodu odborníci doporučují používat dva samostatné přípravky: účinný opalovací krém a bezpečný repelent.[18]
  4. 4
    Pokud plánujete pobyt ve vodě nebo se hodně potíte, používejte voděodolné opalovací krémy. Pamatujte, že žádný opalovací krém není opravdu voděodolný, takže byste se měli často znovu natírat dle instrukcí v příbalovém letáku.[19]
    • Nedávná aktualizace úřadu pro kontrolu potravin a léčiv v USA určila změnu značení voděodolnosti opalovacích krémů. Krém musí být označen pouze jednou ze dvou kategorií: 40-minutová nebo 80-minutová ochrana.[20]
  5. 5
    Vyberte si opalovací krém vhodný pro vás. Používání opalovacího krému by nemělo být nepohodlné, takže vyzkoušejte různé značky a druhy a vyberte si ten, který vám vyhovuje nejvíce.[21]
    • Některé denní opalovací krémy nejsou tak lepkavé a nepříjemně páchnoucí, jako jsou ty outdoorové.
    • Některé opalovací krémy jsou ve formě spreje, roll-onu nebo tyčinky. Nicméně, odborníci varují, že opalovací krémy ve spreji nebo prášku mohou kvůli vdechnutí chemických látek podráždit plíce. Navíc, tyto formy opalovacích krému nemusí být tak účinné v ochraně kůže, jako opalovací krémy na vodní bázi.[22]
    • Každopádně opalovací krémy ve spreji mohou být vhodné pro aplikaci na ochlupené části těla jako je hruď anebo hlava.[23] Gelové opalovací prostředky nebo ty na bázi alkoholu mohou být účinnější pro lidi s mastnou pokožkou.[24]
    • Některé hydratační krémy taktéž obsahují ochranu proti slunečnímu záření. Nicméně pokud používáte hydratační i opalovací krém, jako první naneste ten hydratační, teprve poté opalovací. To vám zaručí dostatečné vstřebání a ochranu.[25]
  6. 6
    Vybírejte opalovací krém vhodný pro děti. Opalovací krémy na minerální bázi obsahují UV filtry jako je například zinek nebo titanium a nezpůsobují tak často alergickou reakci u dětí či dospělých s citlivou pokožkou, ale nemusí být tak účinné jako jsou opalovací krémy s chemickými UV filtry.[26] Většinu opalovacích krému je možné nanášet na pokožku dětí starších 6 měsíců.[27]
    • Všeobecně je doporučováno vyhnout se nanášení opalovacího krému na děti mladší půl roku. Odborníci se shodují, že stín je nejlepší preventivní řešení (buď přirozený nebo z vytvořený za pomoci deštníku). Pokud musíte aplikovat opalovací krém na dítě mladší půl roku, zkonzultujte vhodnost s dětským lékařem.[28]
    • U každého dítěte nejprve proveďte alergický test na opalovací krém. Dětská pokožka je citlivější a sluncem zranitelnější, proto se ujistěte, zda vaše dítě nebude mít nechtěnou reakci na malé množství opalovacího krému, než ho nanesete ve větším množství.[29]

Část 2
Nanášení opalovacího krému

  1. 1
    Zkontrolujte datum expirace. Ve Spojených státech musí mít každý opalovací krém trvanlivost alespoň tři roky od výroby. Nicméně byste si měli vždy zkontrolovat datum expirace, abyste měli jistotu té nejlepší ochrany.[30]
    • Pokud na lahvičce opalovacího krému není uvedené datum spotřeby, napište si na cedulku datum koupě a upevněte ho na lahvičku. Jedině tak budete vědět, kdy je čas koupit nový opalovací krém.
  2. 2
    Krém nanášejte předtím, než jdete ven. Trvá kolem třiceti minut, než se účinné látky vstřebají do kůže a začnou působit. Krém aplikujte předtím, než půjdete ven, alespoň třicet minut předtím, než budete vystaveni slunci.[31]
    • Nezapomeňte na své rty. Použijte balzám na rty s ochranným faktorem alespoň 45-60 minut předtím, než jdete ven.[32]
  3. 3
    Opalovací krém nanášejte v dostatečném množství. Pokud používáte krém, měli byste použít množství opalovacího krému, velké asi jako golfový míč, nebo 30 gramů (to je množství, co se vejde do panákové skleničky).[33]
    • Použijte více opalovacího krému, než si myslíte, že je potřeba. Během pobytu venku na pláži byste měli vypotřebovat asi tak čtvrt až půl dvousetgramové lahvičky opalovacího krému. [34]
    • Ujistěte se, že máte krytá všechna snadno zranitelná místa na těle – obličej a čelo, především nos a špičky uší, stejně jako temeno, zadní část krku, zadní část kolen a rukou a paže. Nezapomeňte ani na nárty, pokud nosíte sandály, může být spálení velice bolestivé. Jakákoliv část kůže, která bude vystavena slunečnímu záření, by měla být schovaná. [35]
    • Opalovací krém pouze nemažte. Aplikujte malé množství a vmasírujte ho do pokožky. Poté to udělejte znovu a znovu, dokud nebudete mít na kůži silnou vrstvu opalovacího krému. Pokud to provedete správně, opalovací krém vás kompletně ochrání před sluncem.
    • Je dobré mít přítele, který vám pomůže namazat špatně dostupná místa, jako jsou záda a ramena.
  4. 4
    Opalovací krém nanášejte často. Faktory jako pocení či plavání snižují jeho účinnost. Pot či voda smývají opalovací krém, který jste na pokožku nanesli a tak budete muset krém aplikovat častěji, než je indikováno v příbalovém letáku.[36]

Část 3
Zahalování pokožky oblečením

  1. 1
    Kryjte se. Lehké vrstvy oblečení s pevnou vazbou tkaniny fungují nejlépe. [37] Oblečte si nátělník a na to lehké triko s dlouhým rukávem. Dlouhé kalhoty vás ochrání více než šortky. Přírodní materiály jako je bavlna jsou nejvhodnější.
    • Světlé oblečení pokožku nechrání tak, jako oblečení tmavé, protože tolik nevstřebává sluneční záření.[38]
    • Velmi světlé oblečení, jako je například bílé tričko, nenabízí přílišnouochranu. Aplikujte opalovací krém pod oblečení, nejlépe pod volně tkané.[39]
    • Pokud jdete plavat, oblečte si triko s dlouhým rukávem. To vás ochrání před slunečním zářením během pobytu ve vodě.
  2. 2
    Vybírejte si oblečení s jistou ochranou proti ultrafialovému záření. Spousta oblečení, především to z outdoorových obchodů, nese označení ochrany před UV zářením.[40]
  3. 3
    Noste vhodnou pokrývku hlavy. Vyberte si klobouk alespoň s osmicentimetrovým okrajem.[41][42]
    • Kšiltovky neposkytují nejlepší ochranu před sluncem, jelikož v nich máte odkryté uši a krk.
    • Klobouk ochrání i vaše oči před slunečním zářením.
    • Ujistěte se, že i děti mají pokrývku hlavy. Vybírejte klobouky, které poskytují stín obličeji i krku.[43]
  4. 4
    Noste sluneční brýle. Vybírejte sluneční brýle s ochranou proti UV záření a stínítkem zboku. Dlouhodobé vystavení slunečnímu záření může způsobit šedý zákal a vystavení pokožky očních víček UV radiaci. Noste sluneční brýle společně s pokrývkou hlavy, abyste měli dostatečnou ochranu očí. [44]
    • Pokud si nejste jistí, zda vaše staré sluneční brýle mají UV filtr, nechte si je zkontrolovat optikem.

Část 4
Hydratujte se

  1. 1
    Dodržujte pitný režim. Voda je nejlepší způsob, jak zůstat hydratovaní během horkých dní (stejně tak i během chladných!). Odborníci doporučují, že muži by měli denně vypít asi 3 litry tekutiny a ženy 2,2litru.[45]
    • Odborníci doporučují, abyste v horku během běžných venkovních aktivit vypili přibližně jeden hrnek vody každých 15-20minut. [46]
    • Odborníci se shodují, že voda obvykle dokáže hydratovat mnohem lépe, než sportovní nápoje, i přes obsah nesporně prospěšných elektrolytů. Je to proto, že většina sportovních nápojů má vysoký obsah cukru a sodíku. I přesto, že cukr a sodík patří mezi elektrolyty, cukr obsahuje velké množství soli a kalorií, které vás mohou dehydratovat.[47] Pokud si nejste jistí, jaká je vaše hladina elektrolytů, dejte si hrst preclíků nebo oříšků pro jejich obnovení.[48]
  2. 2
    Vyhněte se kofeinu a alkoholu. Mohou vás dehydratovat, a proto je lepší se jim vyhnout. Stejný efekt může mít i přechlazená soda, ale pro účel hydratace[49] je lepší zvolit sodu. [50]
    • Alkohol navíc může ovlivnit váš úsudek a zpomalit reakce. Až 70% úmrtí dospělých a mladistvých během rekreace u vody, zaviní alkohol.[51] Pokud si v létě dáte příležitostně pivo, kontrolujte si, abyste vypili alespoň dvakrát více vody než alkoholu.
  3. 3
    Pijte vodu i přesto, že nemáte žízeň. Žízeň v lidském těle nastává až po tom, co se tělo dehydratuje, proto je důležité pít vodu po malých doušcích během dne, abyste se pocitu žízně vyhnuli.[52]
  4. 4
    Myslete na to, že i děti se mohou dehydratovat. Pokud máte kojence, hydratujte ho během pobytu venku buď pravidelným kojením nebo sunarem.[53] Konzultujte s lékařem, zda kromě sunaru či kojení, můžete dát kojenci trochu vody, džusu nebo kojeneckého elektrolytického roztoku jako je například Pedialyt nebo Enfalyt.
    • Vzhledem k tomu, že se děti nepotí stejně jako dospělí, je během pobytu venku zvýšené riziko přehřátí a dehydratace. Pečlivě pozorujte své dítě, abyste si byli jistí, že je v bezpečí a pohodlí. [54]

Část 5
Buďte na slunce připraveni

  1. 1
    Kontrolujte předpověď UV záření. Mezinárodní meteorologická organizace používá data z předpovědi počasí k vytvoření denního indexu, který udává riziko poškození kůže slunečním UV zářením. Pokud budete předem znát, který index bude aktuální, můžete se vyhnout popáleninám způsobených slunečním zářením.[55]
  2. 2
    Nepobývejte na slunci. To platí především mezi desátou hodinou dopoledne a druhou hodinou odpoledne; kolem poledne je UV záření nejsilnější.[56] Pokud jste během této denní doby venku, zůstaňte ve stínu. I ve stínu se může člověk spálit (i když je venku zataženo), ale stín vás alespoň trochu ochrání.[57]
    • Vytvořte si stín. Stejně jako nošení klobouku i používání deštníku či slunečníku je vhodný způsob, jak zůstat před sluncem v bezpečí.
    • Pokud musíte venku absolvovat nějaké fyzicky náročné aktivity, pokuste si je splnit ráno nebo večer, nikoliv uprostřed dne. Pokud musíte pracovat venku během poledne, dopřejte si dostatek přestávek a pijte minimálně hrnek vody každých 15-20 minut.[58]
    • Pokud jdete ven s dětmi, zvolte nejchladnější dobu dne. Přes kočárek přehoďte baldachýn a ujistěte se, že je dítě dostatečně chráněno oblečením, pokrývkou hlavy, slunečními brýlemi a opalovacím krémem.
  3. 3
    Sledujte svůj stín. Intenzita UV záření souvisí s úhlem slunce vzhledem k tomu, kde na Zemi se nacházíte. Pokud vaše tělo utváří krátký stín, měli byste se raději schovat do stínu.[59]
  4. 4
    Pokud se začněte cítit přehřátí, zchlaďte se. Dlouhý pobyt a slunci může způsobit společně s vyčerpáním teplem i úžeh. Pro ochlazení si namočte ručník ve vodě a dejte si ho na čelo nebo za krk.
    • Jděte si zaplavat. Ponořování těla do studené vody vám pomůže snížit tělesnou teplotu – ale nenechte ji klesnout příliš. Tělesná teplota klesá ve studené vodě 25krát rychleji, jak na studeném vzduchu a pokud teplota vašeho těla klesne pod 35°C, zažijete hypotermii.[60] Pokud budete předem znát teplotu vody a vzduchu, vyhnete se extrémním výkyvům tělesné teploty.
  5. 5
    I při řízení buďte opatrní na sluneční záření. Raději nechte okénka automobilu zavřená a pusťte klimatizaci, než dávat ruce za jízdy ven. Sklo relativně dobře chrání před UV paprsky, ale i přesto se raději vy i spolucestující, namažte opalovacím krémem.[61]
    • Pokud máte to štěstí a jedete v kabrioletu, ujistěte se, že máte vhodné oblečení a pokrývku hlavy a dostatečně jste se namazali opalovacím krémem.
  6. 6
    Zde jsou znaky a příznaky vyčerpání z tepla nebo úpalu. Pokud zaznamenáte některý z následujících symptomů, běžte se slunce pryč (nejlépe na chladné místo) a vypijte dostatek tekutin:[62]
    • pokožka je na dotyk teplá
    • nadměrně se potíte
    • máte nevolnost a jste dezorientovaní
    • jste unavení
    • je vám nevolno či zvracíte
    • zrychlil se vám srdeční tep
    • máte tmavou moč a močíte nepravidelně
    • Pokud tyto příznaky do 30 minut neustoupí, vyhledejte neprodleně lékařskou pomoc.

Tipy

  • Když jdete ven, vezměte si s sebou láhev vody.
  • I přesto, že někteří lidé jsou znepokojení látkou oxybenzon, která se běžně přidává do opalovacích krémů, centrum pro kontrolu léčiv a další odborné studie nezjistily, že by oxybenzon měl neblahé účinky na zdraví. [63]
  • Pokud lyžujete či jezdíte na snowboardu, je běžné, že si spálíte obličej. Pokud plánujete vyrazit na hory v jakémkoliv období, namažte se slunečním krémem!
  • I přes oblečení je možné se spálit. Oblečení má obvykle ochranný faktor 3-10. Mokré oblečení má dokonce méně. Abyste byli v bezpečí, naneste si opalovací krém pod oblečení nebo perte oblečení ve speciálním ochranném prostředku, který má faktor ochrany proti UV záření 30 a vydrží až 20 praní.
  • Opalovací krém může podráždit vaše oči. Nenanášejte opalovací krém do těsné blízkosti očí. Pokud se krém dostane do očí, okamžitě je vypláchněte čistou vodou.

Varování

  • Pokud máte zkušenost se slzením očí, zarudnutí kůže nebo jinými reakcemi pokožky a těla, pravděpodobně trpíte alergickou reakcí. Vyzkoušejte opalovací krém na citlivější pokožku nebo problém konzultujte s lékařem.
  • I když je pod mrakem, je možné se spálit a také je možné, že se během dne vyjasní. Proto ikdyž je chladno a zataženo, berte si s sebou opalovací krém.
  • Pokud je to možné, kupte si opalovací krém bez parabenů. Tyto látky se používají jako dlouhodobé konzervanty a bývají spojovány s rakovinou prsu nebo mohou u citlivých uživatelů způsobit alergii či růžovku. [64] Nicméně kosmetický průmysl používá parabeny běžně a žádné další studie nic neprokázaly.
  • Neexistuje žádná bezpečná cesta, jak se opálit. Pokud chcete mít bronzovou kůži, raději používejte samoopalovací krémy, než abyste se vystavovali slunečnímu záření. Samoopalovací prostředky obsahují dihydroxyaceton, látku, která dočasně a uměle ztmaví odstín vaší pokožky. Některé studie varují, že používání sprejových výrobků s dihydroxyacetonem mohou po vdechnutí poškodit plíce a způsobit rakovinu.[65]

Věci, které budete potřebovat

  • Vhodný opalovací krém (ochranný faktor alespoň 30+)
  • Oblečení, pokrývku hlavy a sluneční brýle
  • Stín
  • Prostředky pro hydrataci (noste s sebou lahev vody)
  • Sluneční brýle
  • Deštník pro ochranu před sluncem

Zdroje a citace

  1. http://www.who.int/uv/health/en/
  2. http://www2.epa.gov/sunwise/health-effects-uv-radiation
  3. http://news.psu.edu/story/141338/2010/06/01/research/probing-question-what-does-spf-rating-sunscreen-mean
Ukázat více... (62)

Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Stay Safe in the Sun, Español: mantenerse seguro bajo el sol, Português: Se Proteger Contra o Sol, Italiano: Esporsi al Sole in Sicurezza, Русский: защититься от вредного воздействия солнца, Deutsch: Richtig vor der Sonne schützen, Français: se protéger du soleil, Bahasa Indonesia: Tetap Aman di Bawah Sinar Matahari, العربية: الحفاظ على نفسك آمنًا تحت أشعة الشمس, 中文: 保护自己不晒伤, 한국어: 안전하게 태양광을 즐기는 법, Tiếng Việt: An toàn dưới nắng mặt trời, ไทย: อยู่กลางแสงแดดอย่างปลอดภัย, 日本語: 日光から身を守る

Stránka byla zobrazena 1 202 krát.

Byl tento článek přesný?