Jak zůstat vzhůru celou noc

V tomto článku:ZákladyJak se udržet vzhůru

Existuje mnoho legitimních důvodů, proč čas od času vydržet vzhůru celou noc. Možná se musíte učit na důležitou zkoušku nebo dopsat esej, nebo musíte zůstat vzhůru kvůli hovoru na Skypu, nebo dokončit projekt do práce. Nebo nastupujete do práce na noční směny? Ať je váš důvod jakýkoli, není samo sebou vydržet celou noc vzhůru. Zde je několik rad a tipů, abyste to bezpečně zvládli.

1
Základy

  1. 1
    Pohybujte se. Tančete, protahujte se a choďte. Cvičení je skvělý způsob, jak se udržet vzhůru. Necvičte ale tak často, abyste se zdržovali od práce. Stačí se každou hodinu 5-10 minut protahovat.
  2. 2
    Pokud možno se vyhněte kofeinu. Možná se zdá, že je kofein ideální řešení, ale je to jen způsob, jak se na chvíli nabít. Potom přijde hluboký propad (a to jistě nechcete riskovat u testu nebo na schůzi).
    • Raději každou půlhodinu vypijte sklenici ledové vody. Ledová voda vás udrží vzhůru a také kvůli ní budete muset chodit častěji na toaletu. A na záchodě se spát nedá.
    • Bylinný čaj bez kofeinu vás také pomůže udržet vzhůru. Jen dávejte pozor na to, z jakých bylin čaj je.
  3. 3
    Vypněte si telefon, počítač, maily i televizi a neseďte na internetu, nehrajte si s telefonem, nečtěte ani nekreslete. Pokud budete chtít dělat něco z toho, štípněte se. Když se štípnete, vrátíte se do reality a budete se moci soustředit na svoji práci.
  4. 4
    Jezte jídla bohatá na proteiny, jako jsou sendviče se sýrem a další mléčné výrobky. Po sladkých jídlech chvíli budete mít energii, ale potom se budete cítit unavenější než předtím. Jablka udrží váš krevní cukr stabilní, takže vydržíte vzhůru delší dobu. Někteří lidé říkají, že jsou dokonce lepší než káva. Neměli byste jich ale sníst moc, jinak se budete cítit nafouklí a ještě ospalejší.
    • Vyhněte se velkým jídlům. Budete se po nich cítit ospale a letargicky. Jezte celý den jen lehká a zdravá jídla a hodně zeleniny.
    • Nejezte mléko, citrony, krůtí maso, banány, fíky ani toasty. Tato jídla způsobí, že se budete cítit unavení a ospalí.
    • Něco dělejte, například poklepávejte nohou. Je to možná zvláštní, ale některým lidem pomáhá se stále nějak vrtět. Pokud si na to zvyknete, může vám to zabránit usnout i v těch nejnudnějších chvílích a zajistit, že zůstanete vzhůru, aniž byste se museli něčím rozptylovat.
    • Pokud máte energetický drink nebo kávu, každou půlhodinu se trochu napijte. Vyhnete se tak únavě. Pokud máte pocit, že opravdu usnete, zavřete oči a položte si na víčka ledovou kostku. Okamžitě se budete cítit probuzení!
  5. 5
    Snažte se nezívat. Zíváte proto, že dýcháte méně kyslíku, takže je vaše dýchání zpomalené, mělké a klidné. To ale nechcete. Snažte se zívání vyhýbat a udržujte se v pozoru.
    • Místo toho se raději smějte. Smích vás zabaví a také pobaví. Zapojujete při něm svaly a vyrábíte endorfiny pro celé tělo, takže se cítíte lépe. Pusťte si nějaké směšné video nebo scénku.

2
Jak se udržet vzhůru

  1. 1
    Měli byste mít dostatečně dobrý důvod k tomu zůstat celou noc vzhůru. Neměli byste být vzhůru celou noc jen abyste se učili – ve spánku se totiž zpracovávají nové podněty a události dne, takže když nebudete mít dost spánku, naruší se tím vaše paměť a schopnost uspět. Ve většině případů je nejlepší zůstat vzhůru dlouho, ale nakonec se jít také trochu vyspat.
  2. 2
    Pokud jste se rozhodli, že je to jediné řešení (nebo je nutné dodělat nějakou práci opravdu rychle), dejte se do příprav. Nejprve si odpoledne trochu zdřímněte, abyste měli v noci více energie. Pokud možno spěte dvě nebo tři hodiny, to je dost času na to, abyste se trochu nabili.
    • Během celé noci si nastavte budík, pokud chcete dřímat. Nespěte ale více než 20 minut v kuse, protože byste byli potom vzhůru jen napůl. Nezapomeňte, že při podřimování by se vám mohlo stát, že usnete a nevstanete včas, takže se tomu snažte vyhnout. Odpolední zdřímnutí by vám mělo stačit.
  3. 3
    Pusťte si něco, co vás udrží vzhůru. Vzpomeňte si na všechny rady ohledně toho, co byste neměli dělat před spaním, aby se vám lépe usínalo a obraťte je – využijte je k tomu, abyste zůstali vzhůru. Co vám tedy zabrání usnout? Strašidelné filmy, thrillery nebo taneční soutěže? Vyberte si cokoli, co zabaví vaše smysly tak, aby se vám nechtělo spát. Buďte ale opatrní a nenechejte se na dlouho vyrušit od důležité práce.
    • Bojte se! Zní to sice hloupě, ale zkuste to. Pusťte s nějaký hororový film nebo si čtěte něco strašidelného. Budete se tak bát, že neusnete. Nejlepší je to udělat až ke konci noci a ujistit se, že je film akční už od začátku. Jinak riskujete, že u nudnějších částí usnete. Nedělejte to ale pokud ještě musíte pracovat!
  4. 4
    Udělejte si svoji práci. Protože nemáte dost energie a chce se vám spát, možná se vám nebude pracovat zrovna nejlépe. Musíte se do toho ale dostat. Vyhněte se tomu, aby vám došla motivace a udržujte si stálé tempo. Například pracujte v kuse 40 minut, potom si dejte 5-15 minut pauzu nebo rychlou procházku okolo domu. Když zajistíte, že vaše mysl bude mít stále co dělat, budete schopni pracovat na tom zajímavějším až ke konci noci.
  5. 5
    Pusťte si metalovou hudbu. Možná se vám taková muzika nelíbí, ale rozhodně vás udrží vzhůru. Musí být arytmická a co nejdrsnější. Snažte se pouštět si instrumentální hudbu, která vás nebude tolik rušit. Když si pustíte něco takového, vyhnete se tomu, že usnete přímo nad svojí prací.
    • Pokud v pokoji nebo v domě spí další lidé, budete muset poslouchat hudbu potichu. Použijte sluchátka.
  6. 6
    Pracujte s otevřenými okny. Studený vzduch vám pomůže udržet se vzhůru. Zamyslete se nad tím, jak při zimě nemůžete usnout, zatímco v teplém prostředí odpadáváte snadno. Pokud vás studený vzduchu udrží vzhůru, můžete si i opláchnout obličej studenou vodou. Dělejte to ale až v případě, že budete opravdu hodně unavení. Nemarněte drahocenný čas.
    • Ne všem lidem studený vzduch pomáhá, u některých lidí to funguje přesně naopak. Musíte si tedy vybrat tu správnou možnost.
  7. 7
    Nastavte si obraz monitoru na tmavší, abyste si nepoškodili zrak. Pálení očí je způsobeno únavou, špatným osvětlením nebo zíráním do monitoru. Dejte si pauzu každých deset minut a alespoň na chvíli otočte hlavu a dívejte se po pokoji. Zaostřujte na vzdálené věci.
    • Pokud používáte Microsoft Word, můžete si nastavit modrou obrazovku pomocí Nástroje > Možnosti > Obecné nastavení. Tím se vyhnete bolavým očím.
    • Pokud používáte Emacs, můžete změnit nastavení pozadí pomocí M-x set-background-color.
    • Vždy mějte rozsvíceno, je těžké usnout v pokoji, kde se svítí.
  8. 8
    Nepracujte v posteli, na gauči ani na podlaze. Pokud nemáte studený stůl a židli, bude vás velmi lákat lehnout si do pohodlné polohy a bude se vám chtít spát. Pokud možno pracujte co nejdál od postele, aby nebylo jednoduché usnout. Zkuste také být mezi lidmi, abyste neusínali v křesle.
    • Pozor na hrbení! Když jste unavení, vaše tělo se automaticky začne hrbit. Donuťte se ale sedět rovně. Budete tak probuzenější a budete se cítit lépe. Můžete si třeba i číst vestoje (knihu si položte na polici) a snažit se tak udržet si správné držení těla.
    • Měňte polohy a sedejte si na různá místa v pokoji.
    • Masírujte si uši. Na uších jsou akupresurní body, které když budete stimulovat, posílíte tím mozkovou aktivitu. Okamžitě se budete cítit energičtěji.
    • Stále jste unavení? Lehněte si na záda na tvrdý povrch a přitáhněte kolena k hrudníku. Tím se probudíte.
    • Nelehejte si do postele a nezavírejte oči. Usnete, upadnete do stavu snění a budete se přesvědčovat, že už máte všechnu práci hotovou.
  9. 9
    Myslete pozitivně. Myšlenky jako „už to skoro je“ nebo „není to zas tak hrozné“ nebo „brzy vyjde slunce“ vám pomohou udržet si správné myšlení a budete se díky nim cítit mnohem lépe.
    • Poznámka: Pokud jste unavení z toho, že se učíte ty samé věci stále dokola, udržte si pozitivní myšlení. Můžete si z učení zkusit udělat například hru, aby to pro vás nebyla taková nuda. Zkuste si klidně třeba napsat písničku, která bude obsahovat slovíčka z jazyka nebo matematické vzorce.
  10. 10
    Opatrně s kreativními myšlenkami. Postupem noci budete upadat do stavu snění a budete přemýšlet nad jinými věcmi než nad tím, co máte dělat. Snažte se tomu vyhnout, jinak si budete muset mezi oči dát zápalky.
    • Nepište básně ani romantické písničky, nekreslete si ani si nehrajte s vlasy a nesněte. Tím byste se mohli uspat.
    • Nemyslete na to, jak byste se váleli ve vířivce nebo si užívali někde na pláži. Také by vás to uspalo.
  11. 11
    Pokud máte na konci noci čas, snažte se jít alespoň na chvíli spát. Nejprve se připravte na ráno, nachystejte si tašku i oblečení, abyste mohli rychle odejít a potom si nastavte budík na nejpozdější možnou dobu. Také použijte nejhlasitější nastavení a raději se nechejte vzbudit ještě někým z rodiny, abyste měli jistotu, že vylezete z postele.
  12. 12
    Zkuste jít do postele brzy a raději dříve vstát. Často je to pro vaše tělo lepší, než být vzhůru celou noc, i když se budete stejně cítit přes den unavení. Je to ale lepší, než odpoledne usínat, protože jste celou noc byli vzhůru.
    • Pokud máte ráno test, neměli byste být celou noc vzhůru jen kvůli učení. Nezapomínejte na to, že spánek je také důležitý. Zůstaňte vzhůru co nejdéle, ale potom si jděte lehnout.
    • Poznejte, kdy jste již tak unavení, že si nepamatujete ani to, o čem jste četli a usínáte sami od sebe. Někdy je lepší jít si na několik hodin lehnout a učit se až ráno, než být u testu naprosto nepoužitelný.
    • Pokud se musíte učit, učte se!

Tipy

  • Sledujte čas. Nebude dobré, když budete celou noc pracovat a potom zameškáte školu nebo budete usínat na schůzi. Nespěchejte. Máte na to celou noc, ale také nebuďte líní a pracujte. Měli byste najít rovnováhu.
  • Než odejdete ráno do práce nebo do školy, trochu se protáhněte, udělejte si několik kliků a pár dřepů. Připravte se uspět u testu, u prezentace nebo čehokoli, co vás čeká. Pracovali jste tvrdě a jistě jste se připravili lépe, než byste sami čekali.
  • Mějte v pokoji rozsvícené světlo.
  • Nejezte ani nepijte příliš mnoho stimulantů. Mohly by vám způsobit úzkosti.
  • Pokud vám padají víčka, zkuste se štípnout, přiložit si na obličej trochu ledu, stoupnout si, chvíli běžet na místě nebo si zaskákat panáka. V nejhorším si můžete na několik minut lehnout. Buďte ale opatrní!
  • Studená sprcha vás může osvěžit a probudit. Stejně tak pomáhá studený vzduch nebo led.
  • Pokud jste unavení, vezměte si sáček s ledem a přiložte si ho na čelo nebo kamkoli jinam. Probudí vás to.
  • Bavte se! Zní to sice těžce, ale musíte se snažit, aby se vám nechtělo do postele. Místo spaní si raději pusťte oblíbenou hudbu a zatančete si. Tělo tím vyčerpáte, ale mysl osvěžíte.
  • Jezte jídla bohatá na bílkoviny v průběhu celé noci: sýry, zelenina a další jídla vám dodají energii v noci i ve dne.
  • Když zůstanete vzhůru s kamarády nebo kolegy, pomůže vám to zůstat vzhůru.
  • Poslouchejte hudbu z muzikálů a zpívejte si. Nebo poslouchejte svoji oblíbenou hudbu a zatančete si, abyste neusínali.
  • Ostrá jídla jsou skvělým způsobem, jak se udržet vzhůru. Pokud vám nevadí ostrá jídla, zkuste si dát například asijské nudle nebo něco mexického. Je téměř nemožné usnout, když do sebe musíte stále lít ledovou vodu.
  • Pokud vás čeká zkouška nebo prezentace, jezte banány. Zbaví vás „zombie“ efektu, který způsobuje mnoho kofeinu a pomohou vám soustředit se na to, co musíte udělat. Můžete jich sníst i více během dopoledne.
  • Mějte u sebe notes když pracujete nebo se učíte, abyste si mohli zapisovat vše, co vás napadne. Pokud jste náchylní k dennímu snění, zapisujte si své nápady tak, jak k vám přicházejí. Budete si tak moct vést záznamy o tom, co vás napadá (například co se učit, co dalšího byste měli udělat) a nebudete muset přerušovat práci.
  • Střídejte činnosti alespoň každé dvě hodiny, abyste se neunavili tím, co děláte.
  • Pokud nosíte kontaktní čočky, vyndejte si je večer a vezměte si brýle, abyste si mohli během noci mnout oči.
  • Pokud máte nějaké zvíře, mějte ho s sebou v pokoji, aby vás udrželo vzhůru.
  • Pokud jste v situaci, která vám nedovolí jít spát několik dní kvůli práci, je nutné se na situaci podívat realisticky. Například pokud se musíte naučit pět kapitol z chemie, bude lepší se naučit jen tři, ale za to pořádně a zbytek si jen tak projít a trochu se vyspat. Spolehněte se na zkrácené verze látky, kterou se nestihnete naučit. Je lepší umět trochu, než se totálně vyčerpat.
  • Hudební kanály a zpravodajské kanály jsou skvělou kulisou, protože se na ně nemusíte dívat pořád, ale jsou dost zajímavé na to, aby vás udržely vzhůru. Mohou vás sice rozptylovat, ale pokud se hodiny jen učíte a učíte, bude pro vás snadnější při nich pokračovat.
  • Naplánujte si svoji práci. Budete mít větší šanci ji udělat, když budete přesně vědět, jak postupovat a budete mít vše nachystané.
  • Pokud jste vzhůru již druhou nebo třetí noc v kuse, zacvičte si asi 45 minut. Pomůže vám to jasněji myslet (endorfiny).
  • Podřimování: Zdřímněte si, ale jen na deset minut. Nastavte si hlasitý budík, který vás probudí a neusínejte úplně. Takový krátký polospánek vás na chvíli osvěží. Když budete spát déle, zaplujete hlouběji a budete potom naprosto vyčerpaní.
  • Vyhněte se kávě a sodovkám před testem. Když toho vypijete hodně během učení, budete o několik hodin později naprosto bez energie a budete se cítit špatně. Pokud ale skutečně musíte, nejlepší je napít se každou hodinu jen trochu energetického drinku. Udrží vás to vzhůru déle. Energetické drinky obsahují látky, které způsobují omezení paměti. Také se zamyslete nad tím, kdy chcete jít spát. Alespoň hodinu předtím přestaňte pít. Budete mít jistotu, že si po ulehnutí alespoň trochu odpočinete. Je dobré mít po ruce dva energetické drinky – jeden na noc a jeden na ráno před zkouškou.

Varování

  • Dejte si sprchu a často si oplachujte obličej studenou vodou.
  • Vyhněte se kofeinu a cukru. Obojí způsobuje propad energie, což způsobí ještě větší únavu. Těmto látkám se vyhýbejte, protože vám zkazí šance na úspěch následující den. Pokud jste na kávu zvyklí, víte, jak na ni reagujete a jaký po ní budete mít pocit.
  • Pokud musíte zůstat vzhůru několik nocí v kuse, není dobré používat stimulanty. Když je budete brát pravidelně, je snadné si na ně vypěstovat návyk.
  • Zůstávat vzhůru celou noc může být kontraproduktivní. Když budete u zkoušky unavení, nebudete mít dost energie a nepodáte nejlepší výkony.
  • Snažte se vyhnout ponocování, protože vaše tělo potřebuje spánek a zůstávat vzhůru celou noc je nezdravé. Popravdě pokud to uděláte, mělo by to být kvůli něčemu, co nesnese odklad a když to neuděláte, bude to mít dalekosáhlé důsledky. Jinak to nestojí za to.
  • Zůstávat vzhůru celou noc za to možná ani nestojí. Buď svoji látku znáte, nebo neznáte. Naučit se tolik informací za tak krátkou dobu vám nepomůže – váš mozek je všechny nezpracuje a nakonec nebudete schopni si u testu vybavit vůbec nic. Může být lepší se dobře vyspat, abyste se cítili svěží a produktivní.
  • Pokud máte následující den školu, nezůstávejte vzhůru celou noc, pokud to není nevyhnutelně nutné.
  • Opatrně při řízení aut a těžkých strojů! Pokud jste celou noc nespali, neměli byste to vlastně dělat vůbec. Být unavený nebo rozrušený z kofeinu za volantem je zaručený recept na nehodu.

Informace o článku

Kategorie: Vzdělání a Komunikace

V jiných jazycích:

English: Pull an All Nighter, Español: pasar la noche en vela, Deutsch: Die Nacht durchmachen, Português: Virar a Noite Acordado, Italiano: Riuscire a Stare Svegli per Tutta la Nottata, Русский: учиться ночью, Français: réussir à passer une nuit blanche, 中文: 成为熬夜达人, Nederlands: Een nachtje doorhalen, Bahasa Indonesia: Begadang yang Efektif, Tiếng Việt: Thức trắng đêm, ไทย: กระตุ้นตัวเองให้ตื่นตลอดคืน, العربية: السهر طوال الليل, 한국어: 밤새는 방법

Stránka byla zobrazena 11 967 krát.
Byl tento článek přesný?