Jak zabránit nadměrnému pocení

3 Metody:Jednoduché změnyLékařská pomocPřírodní léčebné metody

Pocení je sice naprosto normální proces, dokonce velmi zdravý, ale ve chvíli, kdy zpozorujete, že se potíte konstantně a v hojném množství, můžete ve skutečnosti trpět stavem zvaným hyperhidróza. Jedná se o zdravotní komplikaci, která způsobuje nadměrné pocení, a to obvykle v oblasti dlaní, chodidel a podpaží. Hyperhidróza není nijak závažným stavem, ale může způsobovat značné fyzické i emocionální nepohodlí a přivádět osoby, kteří jí trpí, do trapných situací. Naštěstí ale existuje mnoho metod, jak nadměrnému pocení čelit -- je to jen o nalezení řešení, které bude nejvhodnější právě pro vás.

1
Jednoduché změny

  1. 1
    Vyměňte antiperspirant za silnější. První věcí, kterou byste v boji proti nadměrnému pocení měli vyzkoušet, je změna antiperspirantu za nějaký jiný, s účinnějším složením. Na nejsilnější z nich budete sice potřebovat lékařský předpis, ale i tak existuje na volném trhu dostatek produktů s prokázanými velmi silnými účinky (například značky Dove nebo Secret).
    • Je třeba uvědomovat si rozdíl mezi antiperspiranty a deodoranty. Antiperspiranty mají za cíl ucpat potní žlázy a zabránit nadměrné vlhkosti, zatímco deodoranty jsou určené pro přebíjení nepříjemného zápachu. Proto je důležité, abyste na nadměrné pocení používali antiperspirant (dostupné jsou i přípravky kombinující účinky obou-antiperspirantu i deodorantu).
    • Antiperspiranty na předpis obvykle obsahují 10%-15% účinné látky zvané hexahydrát chloridu hlinitého. Tato chemikálie je v zastavování pocení velice účinná, ale může způsobovat nepříjemné podráždění kůže. Musíte tedy experimentovat a najít produkt, který vám bude vyhovovat.
    • Někteří lidé odmítají používat antiperspiranty pro údajnou spojitost jejich hliníkových složek s nemocemi jako jsou rakovina nebo Alzheimerova choroba. Několik klinických studií, které tento mýtus zkoumaly, ovšem žádné takové důkazy neobjevilo.[1]
  2. 2
    Antiperspirant aplikujte na noc. Může to znít poměrně překvapivě, ale lékaři doporučují antiperspiranty aplikovat těsně před spaním. Důvodem je doba 6-8 hodin, po které teprve účinné složky antiperspirantu dosáhnou potních žláz a dostatečně ucpou póry.
    • Vaše tělo má také během spánku tendenci zůstávat chladnější a klidné, čímž redukuje pocení a brání tak vlastně omytí antiperspirantu předtím, než se stačí vstřebat, což se běžně děje při jeho ranní aplikaci. [2]
    • Pro optimální výsledky je nejlepší aplikovat antiperspirant znovu po ranní sprše.
    • Nezapomeňte, že antiperspiranty se nemusí používat pouze na podpaží, ale můžete je aplikovat téměř kamkoli, kde se potíte-na dlaně, chodidla, záda i na další místa. Vyhněte se pouze jejich použití na obličej, protože silnější přípravky způsobují podráždění kůže (zejména té citlivé).
  3. 3
    Vybírejte si vhodné oblečení. Nošení správného oblečení může při kontrolování vašeho nadměrného pocení dělat hotové divy. Na prvním místě je třeba oblékat vzdušné kusy oblečení, které zabrání pocení a další důležitou věcí je chytrá volba vhodných barev a materiálů, které zamaskují skvrny po vašem potu a dodají vám na sebevědomí.
    • Noste oblečení z lehkých materiálů. Lehké, prodyšné látky - jako například bavlna - umožní vaší kůži dýchat a zabrání tělu v přehřívání.
    • Vybírejte si tmavé barvy a vzory. Nošením tmavého a vzorovaného oblečení pomůžete skvrny od potu zamaskovat, budou pak méně viditelné nebo dokonce sotva zaznamenatelné a dodají vám po celý den na potřebném sebevědomí.
    • Noste prodyšné boty. Pokud trpíte na pocení chodidel, je vhodné investovat peníze do vysoce kvalitních a prodyšných bot, které zabrání přehřívání vašich chodidel. Do bot můžete také pořídit speciální vložky, které zachytávají vlhkost a pocení tak zase o trochu zmírnit.
    • Vrstvěte. Vrstvení oblečení vám pomůže zamaskovat vaše pocení bez ohledu na roční dobu. Spodní vrstvy nasáknou přebytečnou vlhkost ještě před tím, než vůbec dostane šanci prosáknout na povrch. Muži mohou nosit nátělníky a ženy by se měly poohlédnout po nějaké košilce.
    • Zvažte koupi vložek proti pocení do podpaží. Pokud je pro nošení několika vrstev oblečení příliš horko, můžete zkusit použít speciální vložky do podpaží. Jsou to menší přilnavé polštářky, které můžete nalepit do svého oblečení, kde budou zachytávat váš přebytečný pot. Dostupné jsou ve většině lékáren.[3]
  4. 4
    Mějte při sobě náhradní oblečení. Vhodným řešením nadměrného pocení je také neustálé nošení náhradního oblečení, například trička nebo blůzy (z nemačkavých materiálů), v tašce nebo kabelce. Aspoň pro ten pocit, že v případě potřeby převlečení máte po čem sáhnout a nabýt tak znovu na ztracené sebevědomí.
    • Bylo prokázáno, že samotné obavy z pocení ve skutečnosti vedou k pocení ještě většímu. Proto si neustále uvědomujte, že pokud to bude nezbytně nutné, máte při sobě vždy potřebnou záchranu (ve formě náhradního trička) a není se proto čeho obávat. Přestanete tak na pocení úplně myslet a nebudete si ho tím zhoršovat.
    • Noste kapesník. Dalším rafinovaným pomocníkem je kapesník, který byste měli mít neustále v kapse. V případě, že budete muset někomu neočekávaně podat ruku, jste s kapesníkem připraveni kdykoli nenápadně osušit dlaně a všechno tak bezpečně zvládnout.
  5. 5
    Vyhýbejte se kořeněným jídlům. Kořeněná jídla, jako jsou pálivé papričky nebo indické kari, můžou zvýšit produkci potu. Proto se jim vyhýbejte, jak jen to je možné - alespoň během pracovních obědů nebo když jdete na rande.
  6. 6
    Udržujte svou ložnici v chladu. Pokud trpíte nočním pocením, existuje několik věcí, které můžete udělat pro udržení těla v relativním chladu.
    • Ujistěte se, že vaše povlečení je z lehkého a prodyšného materiálu, a to bez ohledu na roční dobu. Další nutností je také prostěradlo z materiálu, který pohlcuje vlhkost, jako je například bavlna. Zcela nevhodnými materiály jsou potom třeba hedvábí a flanel.
    • Přemýšlejte o pořízení lehké peřiny nebo jiné přikrývky. V případě nutnosti na sebe můžete vždycky navrstvit několik přikrývek, ale pokud spíte pod těžkými duchnami dokonce i přes léto, tak není divu, že se v noci potíte.[2]
  7. 7
    Zredukujte stres. Hlavním spouštěčem pocení je pro některé lidi pocit stresu, nervozity nebo úzkosti. Proto je docela vhodné zkusit kontrolovat své nadměrné pocení nejprve kontrolou hladiny svého stresu.
  8. 8
    Používejte suchý šampon. Pokud zjistíte, že se vám potí hlava dokonce i jen při lehké aktivitě, zvažte používání nějakého suchého šamponu. Většina suchých šamponů má práškovou složku, která nasákne všechnu přebytečnou vlhkost z vašich vlasů a pokožky.
    • Neustále při sobě noste menší lahvičku suchého šamponu nebo si ji postavte na pracovní stůl - tak budete mít po ruce rychlé řešení v každý okamžik, kdy se rozhodnete trochu osvěžit.
    • Aromatizované suché šampony navíc krásně voní a pomůžou tak maskovat nepříjemný zápach potu. Pokud ale hledáte více domácí a přírodní varianty, můžete zkusit jedlou sodu nebo dětský pudr, mají podobné účinky.
  9. 9
    Přestaňte se svými zlozvyky. Zvýšené pocení můžou způsobovat faktory, jako například kouření, pití alkoholu nebo nadměrná konzumace kofeinu. Proto je tyto zlozvyky důležité eliminovat na absolutní minimum.
    • K nadměrnému pocení vede i nadváha a obezita. Jestli tedy máte nějaká přebytečná kila, zkuste začít jejich shozením.
    • Pomoct vám mohou i naše další články. Naučí vás třeba jak přestat kouřit, pít alkohol nebo jak zhubnout.

2
Lékařská pomoc

  1. 1
    Navšivte svého lékaře a zeptejte se na možné příčiny svého nadměrného pocení. V některých případech může být prvotním spouštěčem nějaký nezjištěný zdravotní stav, jako například menopauza, srdeční choroby, hyperthyroidismus nebo některé typy rakoviny.
    • Je velmi důležité, abyste tyto příčiny odhalili co nejdříve je to možné, abyste mohli začít s případnou léčbou. Obzvláštní důraz tomu dává skutečnost, že některé z těchto příčin jsou život ohrožující, pokud se nechají neléčené. Jakmile se vyřeší vaše zdravotní problémy, ustane společně s tím i nadměrné pocení.
    • Je třeba také zjistit, jestli není pocení způsobeno některými medikamenty, které zrovna užíváte. Některé léky totiž takové vedlejší příznaky mohou způsobovat. Jsou to například prášky na léčbu psychiatrických chorob nebo vysokého krevního tlaku. Podobné potíže můžou způsobovat ale i některá antibiotika a doplňky stravy.
    • Obzvláště podezřelé by vám mělo pocení připadat, pokud se objevilo právě se začátkem nějaké medikace nebo pokud se pocení rozšířilo, namísto aby zůstalo lokalizované.
  2. 2
    Absolvujte laserové odstranění chlupů v podpaží. Lékaři často ve snaze léčit nadměrné pocení a eliminovat nepříjemný zápach doporučují laserové odstranění chlupů z podpaží.
    • Důvod, proč tato metoda funguje, je jednoduchý - chlupy udržují tělesné teplo, které ovšem způsobuje zvýšené pocení. Na chlupech se také zachytávají bakterie, které vedou vedou k zapáchajícímu potu. Odstraněním chlupů se bude tato oblast méně potit a zmírní se její zápach.
    • Laserové odstranění chlupů funguje na bázi zasažení jednotlivých folikulů výbojem laserového světla, který je zničí. Tento zákrok je poměrně bezbolestný, ale někdy je ke kompletnímu dokončení potřeba opakovat sezení vícekrát. Od té doby bude růst chlupů v podpaží znatelně redukován. Zákrok může být poměrně drahý, ale jeho výsledky jsou trvalé.[6]
  3. 3
    Užívejte léky na předpis. Existuje několik přípravků na předpis, které nadměrné pocení redukují. Fungují na bázi blokování komunikace nervů v mozku s potními žlázami.
    • U některých pacientů byla prokázána vysoká účinnost těchto pilulek. Proto si o jejich předepsání v případě vašeho zájmu promluvte s ošetřujícím lékařem.
    • Některé z popsaných vedlejších efektů těchto léků jsou např. rozostřené vidění, problémy s močovým měchýřem a vysychání úst.[7]
  4. 4
    Zvažte absolvování iontoforézní léčby. Tuto proceduru provádí dermatolog a používá k ní elektrické impulzy, které dočasně "vypnou" potní žlázy. Obzvláště dobré výsledky přináší při pocení dlaní a chodidel.
    • Většina pacientů potřebuje několik sezení, aby zpozorovala první výsledky. Tato léčba probíhá typicky jednou denně po dobu dvou týdnů. Potom se musíte občasně dostavit na "udržovací" sezení.
    • Tato metoda má jen velmi málo vedlejších příznaků a udržovací sezení se dá v případě zájmu provozovat i v pohodlí domova. Dají se pro to pořídit přístroje firmy R. A. Firscher Co, jejichž cena se pohybuje okolo 15 000 Kč. Pacienti musí být pro jejich používání zaškoleni lékařem.
  5. 5
    Botoxové injekce. Obvykle vnímané jako procedura k odstranění známek stárnutí, ale účinné mohou být i v léčbě hyperhidrózy. Zákrok funguje tak, že se dočasně zablokují nervy stimulující proces pocení.
    • Tento typ léčby se považuje za relativně bezpečný, ale má několik okamžitých nepříjemných vedlejších účinků.
    • Výsledky obvykle vydrží asi 4 měsíce. Pro delší udržení získaného stavu je třeba absolvovat udržovací ošetření.
  6. 6
    V závažných případech uvažujte o operaci. V extrémních případech můžete podstoupit chirurgický zákrok, který odstraní nebo deaktivuje potní žlázy. Pokud bude operace úspěšná, zastavíte tím pocení jednou provždy. Nabízejí se dvě základní možnosti:
    • Odstranění potních žláz. Provádí se za použití liposukce skrze malé řezy na kůži. Tato metoda je použitelná jen pro potní žlázy v podpaží.
    • Operace nervů. Metoda, která se provádí s cílem odstřihnout, sevřít nebo zničit míšní nervy, které aktivují nadměrné pocení (obzvláště to na dlaních). Tato operace může naneštěstí spustit nadměrné pocení jiných částí těla.[7]

3
Přírodní léčebné metody

  1. 1
    Pijte více vody. Pocení vzniká v případě, že se tělo extrémně zahřeje a začne se sekrecí tekutin, které ho mají ochladit. Pitím dostatečného množství chladné vody během dne pomůžete regulovat svou tělesnou teplotu a zabráníte tělu v přehřívání a pocení.
    • Pití většího množství vody navíc odplavuje močí škodlivé toxiny, které by jinak musely odejít potem skrze kůži.
    • Když toxiny opouštějí tělo skrze kůži, mísí se s potem a tvoří nepříjemné pachy. Pití dostatečného mmnožství vody tedy pomáhá zlepšit pach vašeho potu.
    • Snažte se každý den vypít 6-8 sklenic vody a kromě zmírnění svého pocení využít i jiné benefity, které to přináší, jako je například čistější pokožka nebo zlepšení zažívání.
  2. 2
    Použijte na podpaží obličejový peeling. Může to znít poněkud zvláštně, ale použitím peelingu na podpaží (nebo na jakékoli místo, které se vám nadměrně potí) pomůžete pokožce vyčistit se a uvolnit póry.
    • Čisté póry potom uvolní zachycené toxiny, které blokují průchod potu a mísí se s ním, což vede k tvorbě zápachu.
    • Zpočátku se možná budete potit ještě o něco více, ale po několika dnech zaznamenáte výrazné snížení množství potu i menší frekvenci pocení. V aplikaci peelingu pokračujte jednou nebo dvakrát týdně i nadále.[8]
  3. 3
    Použijte kukuřičný škrob nebo jedlou sodu. Kukuřičný škrob i jedlá soda jsou skvělými činidly pro potící se místa, která jsou náchylná k podráždění, jako jsou chodidla nebo rýhy pod ňadry. Vhodný je také dětský pudr.
    • Tyto prášky po nanesení na kůži rychle nasáknou všechnu nadbytečnou vlhkost a udrží celou oblast v suchu několik hodin.
    • Jedlá soda je známá svými antibakteriálními a protizánětlivými účinky. Proto je velmi vhodná pro použití na citlivou kůži. Pro zabránění pocení oblasti třísel je ovšem vhodnější použít přípravek, který je k tomu přímo určený. [6]
  4. 4
    Aplikujte šťávu z tuřínu. Někteří lidé tvrdí, že šťáva z tuřínu je v redukci nadměrného pocení velmi efektivní, protože snižuje aktivitu potních žláz.
    • Pokud této metodě chcete dát šanci, můžete si tuřín doma odšťavnit nebo rozmixovat v mixéru a šťávu pak ze vzniklé hmoty vymačkat.[8]
    • Potom šťávu naneste přímo na podpaží nebo jiná místa, na kterých se potíte. Šťávu můžete také rovnou vypít nebo ji přidat do smoothie k dalším ingrediencím.
  5. 5
    Pijte šalvějový čaj. Šalvějový čaj je poměrně neznámá přírodní metoda léčby nadměrného pocení, která ovšem může být velmi účinná. Zabraňuje potním žlázám v nadměrné produkci potu.
    • Šalvějový čaj byste měli dostat v obchodech se zdravou výživou, ale můžete si ho velice snadno připravit i doma.
    • Jednoduše uvařte hrst sušených nebo čerstvých šalvějových lístků v hrnci s vodou. Po převaření sceďte listy a nechte odvar před vypitím trochu vychladit.
    • Jeden nebo dva šálky denně by měly být více než dostatečné.
  6. 6
    Změňte své stravovací návyky. Kvalita vašeho potu je ovlivněna tím, co do těla s potravou dodáte. Konzumací zpracovaných a uměle slazených potravin zvyšuje mnosžví toxinů ve vašem těle. Tyto toxiny pak mohou ucpávat vaše póry a mísit se v nich s potem, což vede k tvorbě nepříjemného zápachu.
    • Měli byste se vyhýbat fast foodu všech typů, zpracovaným masným přípravkům, limonádě, uměle dobarvovaným a slazeným cukrovinkám nebo čemukoli, co obsahuje vysoké dávky fruktózy. Všechny tyto potraviny způsobují nadměrné pocení.
    • Místo toho jezte dostatek ovoce a zeleniny - zejména druhy s vysokým obsahem vody, jako jsou rajčata, vodní melouny, okurky atd. Dále jsou vhodné obiloviny, libové maso a ryby, oříšky, fazole a vejce.
  7. 7
    Aplikujte citronovou šťávu. Citronová šťáva může pomoct eliminovat nepříjemné zápachy linoucí se z nadměrně vyloučeného potu, a to díky kyselině citronové, kterou obsahuje.
    • Jednoduše vymačkejte šťávu z čerstvého citronu nebo kupte lahev citronové šťávy a aplikujte ji přímo na nadměrně se potící oblasti těla. Po celý den pak ucítíte příjemnou citrusovou vůni![8]
    • Citron je kyselý a proto může podráždit citlivou pokožku. Proto citronovou šťávu nenanášejte na citlivá místa ani na poškrábanou nebo jinak poraněnou kůži. Mohla by vám způsobit pálení a bodavou bolest.
  8. 8
    Berte zinek. Zinek se považuje za další významné činidlo pro redukci zapáchajícího potu. Zinek najdete jako doplněk stravy v každém obchodě se zdravou výživou nebo v lékárně. Pečlivě čtěte informace na příbalovém letáku nebo na krabičce.
    • Vždy nejdříve konzultujte jakékoli užívání doplňků stravy se svým lékařem.
    • Zinek můžete přijímat i přirozeně ze své stravy. Obsažen je v v různých surovinách, například v ústřicích, krabech, hovězím, cereáliích, pečených fazolích, mandlích nebo jogurtu.[9]
  9. 9
    Čistěte svá střeva. Někteří lidé tvrdí, že čištění střev jim pomohlo zredukovat množství produkovaného potu.
    • Tvrzení můžou být pravdivá, protože pročištění střev odvede z těla velké množství toxinů, které by jinak přispívali smrdutému zápachu.
    • Pokud jste tedy bezúspěšně vyzkoušeli několik dalších metod, dejte vyčištění střev šanci a třeba se konečně dočkáte kýženého výsledku.[8]

Informace o článku

<featured_article>

Kategorie: Článek se připravuje | Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Control Excessive Sweating, Español: controlar el sudar excesivamente, Italiano: Controllare l'Eccesso di Sudore, Русский: контролировать излишнее потовыделение, 中文: 对付多汗, Français: contrôler la transpiration excessive, Português: Controlar a Transpiração Excessiva, Deutsch: Übermäßiges Schwitzen kontrollieren, Bahasa Indonesia: Mengendalikan Keringat Berlebih, العربية: التحكم في فرط التعرق

Stránka byla zobrazena 3 569 krát.

Byl tento článek přesný?