Jak zabránit pocení dlaní

Spoluautor Chris M. Matsko, MD

V tomto článku:Vyzkoušejte rychlé metodyHlídejte si svůj jídelníčekZměny životního styluPři vážných potížích vyhledejte lékařskou pomoc14 Reference

Nadměrné pocení dlaní může být velmi trapné a nepříjemné. Vyhnout se mu chceme zejména při pracovních pohovorech, prvních schůzkách, událostech, při kterých si musíte podávat s jinými lidmi ruce apod. Pokračujte ve čtení a zjistěte, jak se tohoto problému můžete jednou provždy zbavit.

1
Vyzkoušejte rychlé metody

  1. 1
    Aplikujte na ruce antiperspirant. Na trhu je k mání celá řada různých antiperspirantů, určených přímo na ruce a chodidla. Tyto volně dostupné antiperspiranty dočasně zablokují vaše potní žlázy, což znamená, že vyprodukují na kůži méně potu.[1] Ujistěte se, že jste koupili antiperspirant a ne deodorant - jedná se o dva různé přípravky s odlišným účelem.
    • Zařazení antiperspirantu do vaší každodenní péče o tělo vám může pomoct tak, že pocení zabrání předem a vy se ho tak nebudete muset zbavovat následně.
    • O antiperspiračních produktech a jejich používání si promluvte s dermatologem nebo praktickým lékařem.
  2. 2
    Volte oblečení příhodné plánovaným aktivitám. S regulací tělesné teploty vám může pomoct volnější oblečení, které omezí množství potu na nezakrytých částech těla. Vhodné materiály do horkého počasí, které nechají vaši pokožku dýchat, jsou bavlna, vlna a hedvábí. Na cvičení byste si měli pořídit sportovní oděv z materiálu odvádějícího pot.
  3. 3
    V dlaních si rozetřete tělový pudr nebo kukuřičný škrob. Tyto prášky absorbují vlhkost a udrží tak vaše ruce v suchu. Dokážou tím posílit úchop, který je při zpocených dlaních oslabený. Ruce v pudru nijak extrémně neobalujte - tím byste mohli svůj problém akorát zhoršit. Lehký poprašek úplně postačí.
    • Posléze si nezapomeňte pudr umýt.
  4. 4
    Při používání rukou si dávejte časté přestávky. Činnosti jako psaní na klávesnici, dělnická práce a jiné aktivity vytvářejí spoustu tření a tepla. Při provádění těchto činností si musíte dávat časté přestávky, aby vaše tělo stíhalo regulovat svou teplotu. Pomoct vám může také otírání rukou měkkou utěrkou nebo ručníkem. Přestávky můžete kombinovat i s jinými tipy na pocení dlaní, které naleznete v tomto článku. Příkladem může být situace, kdy si dáte přestávku a jdete si umýt ruce nebo se přesunete na chladnější místo.
    • Pokud je to možné, snažte se v průběhu dne střídat jednotlivé úkoly. Půl hodiny pracujte na počítači a potom dělejte něco jiného. Následně se k počítači opět vraťte. Vaše tělo si tak náležitě odpočine.
  5. 5
    Nechte kolem svých dlaní a prstů proudit vzduch. Ruce neschovávejte v kapsách, ani je nezakrývejte rukavicemi nebo prsteny. Budete-li ruce udržovat v stísněných prostorách, brzy se zahřejí a začnou se potit. Působení vzduchu na velmi zpocené části těla může být sice nepříjemné a příliš chladné, ale pocení tím zabráníte.
  6. 6
    Noste u sebe neustále ubrousek nebo kapesník a ruce si s ním v případě potřeby osušte. Obyčejný kus bavlněné látky udrží vaše ruce suché po dlouhou dobu. Ruce si nemusíte utírat pravidelně, ale pouze pokud budou nepříjemně opocené. Bavlna je vhodná pro své dobré absorpční schopnosti. Také s sebou noste plastikový sáček, do kterého můžete použité ubrousky nebo kapesníky ukládat.
    • Namočíte-li kapesník či ubrousek v dezinfekčním roztoku, vaše ruce zůstanou čisté a suché.

2
Hlídejte si svůj jídelníček

  1. 1
    Pijte hodně tekutin a chlaďte tak tělo. Zahřáté tělo se bude potit ve snaze ochladit se. Řádná hydratace je velmi důležitá, protože vašemu tělu umožňuje regulovat vlastní teplotu. Dalším dobrým tipem, jak zabránit pocení, je upřednostňovat studené nápoje před těmi teplými, protože konzumace studených tekutin udržuje nízkou teplotu středu těla.[2]
    • Voda je nejvhodnější, ale pít můžete také vychlazené čaje nebo jiné dobře chutnající nekalorické tekutiny -- čím lépe chutnají, tím spíše je budete pít.[3]
    • Sportovní nápoje můžete pít také, ale ovšem s vědomím, že takové přípravky jsou speciálně určené pro sportovce, kteří se věnují namáhavé a vysilující aktivitě. Podobné nápoje obsahují sacharidy a elektrolyty, které pro vás budou nadbytečné, pokud necvičíte.
  2. 2
    Vyhněte se jídlu s přidanými cukry. Cukrem nabité potraviny rapidně zvyšují hladinu cukru v krvi, což může vést k závratím, ospalosti a pocení. Pokud jste tedy citliví na cukr, pak jeho nadměrná konzumace způsobí zvýšené pocení. Trpíte-li stavem podobným reaktivní hypoglykemii a požijete cukr, může to vést kromě pocení také k nervozitě a bolestem hlavy.[4]
    • Další potraviny složené z jednoduchých cukrů, jako jsou bílý chléb nebo brambory, mohou tyto reakce zhoršit také, a to i přesto, že v nich není přidaný cukr. Snažte se je proto ve své stravě omezit nebo nahradit nějakými alternativami, které obsahují více komplexních sacharidů (pšeničný chléb, batáty apod.).
  3. 3
    Vyhýbejte se kořeněnému jídlu a nápojům s kofeinem. To platí obzvláště pro teplé dny. Koření a kofein aktivují v těle specifické neurotransmitery, které vysílají signál k produkci potu.[5] Volte méně kořeněná jídla a omezte také nápoje a další potraviny s kofeinem.
    • Pamatujte, že i nápoje bez kofeinu nějaké stopové množství kofeinu obsahují, což může být pro senzitivní jedince problém.
  4. 4
    Jezte dostatek ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků. Jsou to dobré zdroje vlákniny, vitaminů a minerálů, které pomáhají regulovat vaše tělesné funkce. Komplexní potraviny podporují stabilní hladinu krevního cukru, což pomáhá bránit pocení dlaní. Čerstvé ovoce a zelenina obsahuje vodu, která reguluje tělesnou teplotu, a to obzvláště pokud jsou plody vychlazené.
    • Pokud do sebe nedokážete dostat potřebné živiny skrze různé druhy rostlinných zdrojů, můžete zvážit, zda do svého jídelníčku nezařadit multivitamin.
    • Navzdory populární představě, ovocné ani zeleninové diety samy o sobě vaše tělo nedokážou "detoxikovat."[6] Tyto potraviny je lepší zařadit do běžného jídelníčku než z nich dělat zvláštní nárazovou dietu.
  5. 5
    Omezte přísun potravin s vysokým obsahem jódu. Mezi takové potraviny patří krůtí maso, cibule, brusinky, mléčné výrobky, brambory, brokolice, hovězí a chřest. Ačkoli se jedná o zdravé potraviny, jejich přílišná konzumace může přispět ke vzniku hyperthyroidismu, tedy metabolické dysfunkci. Jedním z příznaků hyperthyroidismu je právě nadměrné pocení.[7]
    • Hyperthyroidismus vám může diagnostikovat pouze lékař. Pokud se obáváte, že by se u vás mohly vyvinout nějaké metabolické syndromy konzultujte svůj stav s lékařem.
  6. 6
    Udržujte si zdravou hmotnost. Nadměrné pocení je běžným jevem u obézních osob a u lidí bez dostatečné fyzičky.[8] Při cvičení, obzvláště nějakém velmi náročném, se budete sice potit vždy, ale při pravidelné aktivitě a po dosažení zdravé hmotnosti se pocení ve vašem každodenním životě zmírní.

3
Změny životního stylu

  1. 1
    Vyhýbejte se místům s vysokou vlhkostí. V takových místech se vaše tělo začne potit, aby srazilo svou teplotu. Pobyt v horkém počasí vaši teplotu zvýší. Pokud se musíte v horkých obdobích pohybovat hodně venku, pak si dávejte pravidelné pauzy v nějakém chladnějším vnitřním prostředí nebo si odpočiňte někde ve stínu (např. pod slunečníkem).
    • V horkých měsících najdete často útěchu v klimatizovaných prostorách kaváren, knihoven a muzeí. Vyhledat takové místo a odpočinout si v něm od horkého počasí je všeobecně akceptovaná věc.
  2. 2
    Myjte si ruce vodou a mýdlem. Ačkoli vám to může připadat nelogické, oplachování rukou ve studené vodě dokáže srazit vaši tělesnou teplotu a zabránit nadměrnému pocení. Mýdlo pak udrží vaše ruce zdravé a bez bakterií. Po umytí rukou se ujistěte, že jste si je důkladně osušili nějakým měkkým ručníkem.
    • Nadměrné mytí rukou může způsobovat jejich vysoušení. Proto si ruce myjte pouze s mírou nebo po umytí používejte hydratační krém.
    • Potřebné ochlazení rukou může přinést také dezinfekční přípravek na bázi alkoholu.[9]
  3. 3
    Pocení zabraňte studenou sprchou. Studená sprcha je výborným způsobem, jak srazit teplotu těla po dlouhém, horkém dni. Dejte si ovšem pozor, abyste to nepřehnali. Přílišné sprchování může vést k vysoušení kůže a vytažení jejích olejů, což může bránit zdravému pocení. Po osprchování můžete použít hydratační přípravek, tělové mléko nebo antiperspirant.
  4. 4
    Ovládejte svůj stres a úzkost. Stresové situace mohou pocení snadno vyhnat nad únosnou mez. [10] Hladinu stresu můžete ovlivnit pomocí každodenního cvičení (například jógy), meditace nebo masáží. Provádět můžete také různé relaxační techniky, jako je hluboké dýchání, progresivní svalová relaxace nebo dokonce i smích. Tyto techniky ve svém každodenním životě různě kombinujte a bojujte tak s různými typy stresu -- ráno například cvičte jógu a v průběhu dne provádějte hluboké dýchání.
    • Se stresem a nadměrným pocením vám mohou pomoct také teplé koupele, a to i přesto, že vaši tělesnou teplotu zvýší.

4
Při vážných potížích vyhledejte lékařskou pomoc

  1. 1
    Promluvte si s lékařem a zjistěte, zda trpíte hyperhidrózou. Tato porucha je charakterizovaná nadměrným pocením. Jestliže se u vás náhle projeví zvýšené pocení, narušuje-li váš každodenní život nebo pokud se potíte v noci bez jakéhokoli zjevného důvodu, pak je načase navštívit lékaře. Lékař se vás může ptát na obecné otázky ohledně vašeho životního stylu, případně si vyžádá popis a průběh jednotlivých symptomů.[11]
    • Nejprve vám pravděpodobně doporučí volně dostupné antiperspiranty nebo předepíše silnější lék pro povrchové užití, jako je například Drysol.
    • Léčitelnou poruchu, jakou je právě třeba hyperhidróza, vám může diagnostikovat pouze lékař.
  2. 2
    Lékaře se můžete zeptat také na možnost iontoforézy. Iontoforéza je proces, který zahrnuje aplikaci mírného elektrického proudu do postižených oblastí, jako jsou například dlaně. V mnoha případech již byl prokázán účinek pro zmírnění pocení. Tato léčba ovšem není permanentní. Provádí se dvakrát denně po dobu několika dní, po nichž byste měli několik týdnů pozorovat snížené pocení. Následně je třeba ošetření opakovat.[12]
    • Lékař vám může doporučit zařízení, s jehož pomocí se můžete ošetřovat v pohodlí domova. Iontoforéza pro vás nemusí být vhodná, pokud jste těhotná žena nebo pokud máte kardiostimulátor.
  3. 3
    Zvažte botoxové injekce. Botox, obvykle spojovaný spíše s vyhlazováním obličejových vrásek, může zamezit pocení ochromením nervů ve vašich dlaních. Tato léčba funguje i na jiných částech těla, jako jsou třeba plosky chodidel. Ošetření může být poměrně drahé v porovnání s jinými druhy léčby a navíc je také pouze dočasné. Pocení zabrání na šest až dvanáct měsíců.[13]
  4. 4
    Promluvte si s lékařem o možnosti chirurgického zákroku. Určité zákroky dokážou pozměnit nervy, které stimulují nadměrnou produkci potu. Jiné procedury odstraní problematické žlázy z vašich dlaní. Účinky chirurgických zákroků se stanou permanentními zhruba měsíc po provedení operace, takže je dostatek času na vrácení původního stavu.[14] To ale neznamená, že byste to měli brát na lehkou váhu. Operace může být drahá a vystaví vás riziku negativních vedlejších účinků.

Tipy

  • Ruce mějte otevřené, nesvírejte je v pěst a nenoste je zastrčené v kapsách.
  • Dětské a tělové pudry jsou přenosné a snadno se používají. Nevýhodou je, že je musíte po každém umytí rukou znovu aplikovat.
  • Ruce nenechávejte dlouho spočívat na jednom povrchu, jako je například stůl.


Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Chris M. Matsko, MD. Dr. Matko je lékař v důchodu v Pennsylvánii. Svůj lékařský titul získal na Tempe University School of Medicine v roce 2007.

Kategorie: Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Prevent Sweaty Palms, Español: prevenir las palmas sudorosas, Italiano: Prevenire il Sudore alle Mani, Русский: предотвратить потность ладоней, Deutsch: Verschwitzten Handflächen vorbeugen, Français: éviter d'avoir les mains moites, Tiếng Việt: Ngăn ngừa chứng Mồ hôi Tay, Bahasa Indonesia: Mencegah Telapak Tangan Berkeringat, ไทย: ป้องกันไม่ให้เหงื่อออกที่ฝ่ามือ, Nederlands: Zweterige handpalmen voorkomen, 中文: 防止手掌出汗, العربية: منع تعرق راحة اليدين, 한국어: 땀이 많은 손바닥 해결법, 日本語: 手汗を防止する

Stránka byla zobrazena 906 krát.
Byl tento článek přesný?