Jak zadržet pláč

V tomto článku:Zabraňte si v pláči fyzickyVyplačte se a jděte dálPotlačte pláč silou vůleJak to uhrát, když vám slzy ujedou

Někdy se člověk ocitne v situaci, kdy se mu derou slzy do očí, ale on nechce nebo nemůže začít plakat. Pláč je normální reakcí na stres a smutek a nemusíte se za něho stydět. Někdy ale není ta správná chvíle pro vyjadřování emocí, například ve škole nebo na schůzce se šéfem. Zde jsou rady, které se vám budou hodit, až budete muset zadržet slzy.

1
Zabraňte si v pláči fyzicky

  1. 1
    Soustřeďte se na svůj dech. Pláč je reakce, kterou způsobují silné emoce. Možná jste si vzpomněli na něco smutného, nebo se vám přihodilo něco nešťastného. Zkuste se zklidnit a budete mít vyhráno. [1] Možná jste si zrovna vzpomněli na něco smutného, na někoho, s kým jste se rozešli, nebo nějakou tragickou událost, která se ve vašem životě stala. Pokud se zaměříte na dýchání, můžete se zklidnit, stejně, jako to funguje při meditaci a můžete tak kontrolovat své emoce a obnovic pocit vnitřního klidu.[2]
    • Až vám bude do pláče, dýchejte pomalu a zhluboka nosem a vydechujte pomalu pusou. Zbavíte se tím knedlíku v krku a uklidníte své myšlenky a pocity.
    • Počítejte do deseti a nadechujte se nosem. Vydechujte pusou mezi čísly. Když budete počítat, budete se soustředit pouze na svůj dech a zapomenete na to, co vás nutí plakat.
    • I jeden hluboký nádech vás může uklidnit natolik, že přestanete plakat. Nadechněte se, na chvíli dech zadržte a potom vydechněte. V tu chvíli se soustřeďte pouze na svůj dech a nemyslete na to, co vám způsobuje smutek.
  2. 2
    Pohybujte očima, abyste neplakali. Pokud jste v situaci, kdy chcete plakat, ale nechcete před ostatními dávat najevo své emoce, pohybujte očima, aby se vám slzy neřinuly ven. Podle průzkumu časté mrkání dokáže zastavit tvoření nových slz.[3] Několikrát také mrkněte, abyste se zbavili přebytečných slz.
    • Několikrát protočte panenky. Dejte si pozor, aby vás při tom nikdo neviděl. Kromě toho, že vás to na chvíli rozptýlí, zabráníte tvorbě dalších slz.
    • Zavřete oči. Když na chvíli zavřete oči, budete moci zpracovat to, co se vám děje. Zavřete oči a několikrát se zhluboka nadechněte a nesoustřeďte se na svůj pláč.
  3. 3
    Rozptylte se tělesnými pohyby. Když jste už na pokraji pláče, je důležité myslet na jiné věci. Když se budete hýbat, nebudete mít čas na pláč. .[4]
    • Kousejte se do rtu, píchejte se nebo štípejte do ruky. Neměli byste se ale kousat ani štípat moc tvrdě, ale jen tak, abyste se rozptýlili a neplakali.
    • Najděte si něco, co můžete mačkat, například antistresový balonek, nebo ruku svého partnera.
    • Tlačte jazykem na horní patro dutiny ústní a proti zubům.
  4. 4
    Uvolněte obličejové svaly. Je pravděpodobné, že začnete plakat, pokud budete stahovat obočí a mračit se, protože obličejové svaly dokáží ovlivnit naše pocity. Abyste zastavili pláč, zkuste si nacvičit neutrální výraz obličeje a použijte jej kdykoli se vám bude chtít plakat. Uvolněte obočí a svaly kolem úst tak, abyste neměli ustaraný nebo zamračený výraz.
    • Pokud se to vhodné a můžete na chvíli odejít, zkuste se usmát, abyste přestali plakat. Studie prokázali, že pokud se usmíváte, i když vám zrovna do smíchu není, vaše nálada se může zlepšit.[5]
  5. 5
    Jak se zbavit knedlíku v krku. Jednou z nejtěžších součástí zadržení pláče je zbavit se knedlíku v krku, který se objeví pokaždé, když se snažíte slzy zatlačit zpět. Když je vaše tělo ve stresu, autonomní nervový systém otevře hrtanovou záklopku, která způsobuje pocit knedlíku v krku a potíže při polykání. [6]
    • Napijte se vody, uvolníte tím napjaté svaly v krku a také zklidníte nervy.
    • Pokud nemáte po ruce vodu, zhluboka dýchejte a polykejte. Dýcháním se uklidníte a polykáním postupně tělu ukážete, že může hrtanovou záklopku zavřít.
    • Zívejte. Zíváním uvolňujete svaly na krku, takže se zbavíte i nepříjemného pocitu plného krku.

2
Vyplačte se a jděte dál

  1. 1
    Klidně plačte. Někdy je lepší se jednoduše vyplakat. Pláč je naprosto přirozenou reakcí a pláče někdy úplně každý. I když se vám podaří pláč zadržet v jedné chvíli, budete se muset svému problému postavit znovu. Najděte si klidné místo a vyplačte se.
    • Když se vypláčete,prospěje to vašemu tělesnému i duševnímu zdraví. Pláč může pomoci vašemu tělu dostat ze sebe toxiny. Po dobrém pláči se můžete cítit šťastnější a beze stresu.[7]
  2. 2
    Zamyslete se nad tím, proč je vám do pláče. Je důležité zjistit, co je příčinou vašeho pláče. Jakmile si uvědomíte, co je příčinou, budete moci se nad problémem zamyslet a najít řešení, což vám také pomůže cítit se lépe. Zamyslete se nad tím, co se děje a proč je vám do pláče. Je za tím nějaká osoba nebo situace, kvůli které se tak cítíte? Stalo se v poslední době něco, kvůli čemu jste smutní? Nebo máte jiný důvod, kvůli kterému bojujete se slzami?[8]
    • Pokud nemůžete příčinu určit sami, zvažte, zda byste neměli zajít za terapeutem. Pokud je vám často do pláče nebo pláčete často, možná jste v depresi a měli byste se léčit.[9]
  3. 3
    Pište si deník. Když si budete zapisovat své myšlenky, budete v nich mít lepší přehled. Pište si klidně i seznamy věcí, které vás rozplakaly. Stačí pár minut denně, můžete svůj deník i strukturovat a psát o čem chcete.[10]
    • Pokud vás rozplakal nějaký člověk, napište mu dopis. Bude pro vás jednodušší vyjádřit své pocity takto. Nemusíte dopis tomu člověku nakonec dávat, budete se cítit lépe už jen díky tomu, že jste ze sebe své myšlenky dostali.
  4. 4
    S někým si promluvte. Vyplačte se a potom si s někým promluvte o tom, co prožíváte. Zajděte si za nějakým kamarádem, za někým z rodiny nebo za psychologem. Jak se říká, sdílený smutek je poloviční smutek.
    • Když si o tom s někým promluvíte, budete mít pocit, že v tom nejste sami. Pokud máte pocit, že nesete tíhu celého světa, promluvte si o tom s někým a uvidíte, že se vám hned trochu uleví.
    • Terapie mluvením je velmi prospěšná pro lidi, kteří trpí depresí, úzkostí, ztrátou, zdravotními problémy, problémy ve vztazích a dalšími problémy. Pokud vaše plačtivá nálada neustává, promluvte si s terapeutem, se kterým můžete své problémy probrat s důvěrou na neutrální půdě.[11]
  5. 5
    Rozptylujte se věcmi, které milujete. I když máte pocit, že vás život už nikdy nebude bavit, brzy vás to přejde. Stačí jen věnovat energii něčemu, co si užíváte a co vás dokáže rozesmát. .[12] Každý týden si najděte trochu času a věnujte se něčemu, co vás baví. I když si myslíte, že se nebudete moci soustředit, uvidíte, že za chvíli se budete bavit a smát zcela přirozeně.
    • Obklopte se lidmi, kteří vás dělají šťastnými. Podnikejte zábavné věci s přáteli, choďte na večírky a jezděte na výlety. Seznamujte se s novými lidmi nebo si vymyslete nějaký tematický večírek. Jistě nebudete mít čas myslet na to, že je vám z něčeho do pláče.

3
Potlačte pláč silou vůle

  1. 1
    Myslete na něco, na co se musíte plně soustředit. Zkuste si například v hlavě počítat matematické příklady. Emoce vycházejí z pravé mozkové hemisféry. Když budete provádět jednoduché matematické operace, zapojíte levou hemisféru a vyrovnáte činnost mozku. Je dobré si v hlavě například odříkávat malou násobilku. [13]
    • Můžete si také v hlavě zpívat svoji oblíbenou písničku. Odzpívejte každé slovo a snažte se nemyslet na nic jiného. Představujte si slova písně před sebou jako karaoke.
  2. 2
    Myslete na něco vtipného. Možná je těžké se o to vůbec pokoušet, ale je dobré myslet na něco směšného, co vám pomůže překonat slzy. Myslete na něco, co vás v poslední době hodně rozesmálo, nebo na nějaký vtip, který jste někde zaslechli. [14]
    • Usmívejte se, i když vám není do smíchu. Úsměvem se uvolňují endorfiny – hormony štěstí.
  3. 3
    Připomínejte si, že jste silní. Když si budete na pokraji pláče stále připomínat, že jste silní a že vše zvládnete, překonáte i slzy. Říkejte si, že je v pořádku být smutný, ale v této chvíli to nesmíte dávat najevo. Připomínejte si, proč nesmíte momentálně plakat – nechcete se znemožnit před cizími lidmi, nebo chcete udělat dobrý dojem atd. Říkejte si, že budete smutní později a musíte to zatím vydržet.
    • Uvědomte si, že jste skvělý člověk, který má rodinu a plno přátel, kteří ho milují. Myslete na to, co jste v životě dokázali a také na to, co ještě dokážete.
    • Podle výzkumů má pozitivní sebemluva kladný vliv na uvolnění stresu. Může vám také rozšířit obzory, posílit imunitní systém a zlepšit schopnost vypořádat se s negativními situacemi a navíc i zmírnit riziko srti způsobené srdečním infarktem.[15]
  4. 4
    Rozptylte se tím, že začnete něco dělat. To nejhorší, co byste mohli udělat, je sednout si a myslet na to, co vám vhání slzy do očí. Musíte se rozptýlit a na pláč na chvíli úplně zapomenete. Později ovšem budete muset svému problému čelit.
    • Pusťte si nějaký film, který jste chtěli už dávno vidět (nebo nějakou klasiku, kterou máte rádi). Pokud na filmy nejste, vezměte si svoji oblíbenou knížku, nebo si pusťte nějaký seriál.
    • Zajděte si na procházku. Často nám pomůže, když se vydáme do přírody. Ponořte se do krás okolí a snažte se nemyslet na to, co vám způsobuje pláč.
    • Cvičte. Když si zacvičíte, budete plní endorfinů a budete se cítit lépe, i když se váš problém nevyřeší. Cvičení vás také nutí zaměřit se na to, co děláte a ne na to, co cítíte. [16]

4
Jak to uhrát, když vám slzy ujedou

  1. 1
    Řekněte, že pláčete kvůli něčemu jinému. Lidé možná poznají, že neříkáte pravdu, ale možná vás to uklidní.
    • Řekněte, že máte alergii. To je klasická výmluva, protože při alergiích mají lidé zarudlé a slzící oči.
    • Zívněte a řekněte, že vám při zívání tečou slzy.
    • Řekněte, že na vás něco leze. Nemocní lidé mají často oči plné slz. Když řeknete, že vám není dobře, budete také jistě moci odejít.
  2. 2
    Diskrétně si utřete slzy. Pokud si nemůžete pomoci a pláčete, snažte se otřít si slzy nenápadně.
    • Předstírejte, že vám něco spadlo oka a otírejte se prstem pod okem. Když zatlačíte prstem do vnitřního koutku oka, vysušíte tím své slzy.
    • Předstírejte, že kýcháte a schovejte si obličej do ruky. Pokud neumíte nahrát kýchnutí, můžete říct, že vás to přešlo.
  3. 3
    Snažte se odejít. Nemusíte zrovna hystericky vybíhat z místnosti a snažit se utéct od toho, co vás rozplakalo. Když ale v klidu odejdete, budete mít možnost se od situace distancovat a přestanete plakat. Zkuste k tomu použít také hluboké dýchání a některou z technik popsaných výše. [17] Odejděte a snažte se dýchat zhluboka. Brzy se vám podaří příval slz zastavit.
    • Jakmile odejdete, zhluboka se nadechněte a vydechněte. Bude se vám chtít plakat méně.

Tipy

  • Pokud to nemůžete vydržet, nebraňte se tomu a plačte.
  • Když budete drtit zuby, pomůže vám to zadržet pláč. Jakmile se uklidníte, zamyslete se nad tím, co vás rozplakalo.
  • Neduste v sobě své pocity.
  • Objetí od partnera nebo rodiny vám také pomůže.
  • Promluvte si s tím, kdo vás rozplakal, ale udělejte to v klidu.

Varování

  • Pokud máte chuť ublížit sobě nebo někomu jinému, okamžitě vyhledejte pomoc.
  • Pokud nemáte nikoho, komu byste se mohli vypovídat, najděte si psychologa. Když vám lékař napíše doporučení, zaplatí vám ho pojišťovna. Tito lidé budou vždy ochotní vás vyslechnout.


Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 144 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Stop Yourself from Crying, Italiano: Smettere di Piangere, Español: dejar de llorar, Português: Parar de Chorar, Français: s'empêcher de pleurer, Deutsch: Halte deine Tränen zurück, Nederlands: Voorkomen dat je gaat huilen, Русский: удержаться и не заплакать, 中文: 停止哭泣, 日本語: 泣かないようにする, Bahasa Indonesia: Menahan Tangis, ไทย: หยุดร้องไห้, العربية: منع نفسك من البكاء, हिन्दी: खुद को रोने से रोकें, Tiếng Việt: Cầm Nước mắt, 한국어: 울음 멈추는 방법

Stránka byla zobrazena 8 919 krát.
Byl tento článek přesný?