Jak zajistit, aby si lidé mysleli, že jste sebejistí

4 Metody:Sebejistá řeč tělaSebejisté interakce s lidmiSebejistý životní stylJak řešit strach

I ti nejvíce sebejistí lidé mají někdy chvíle, kdy se cítí nervózně, úzkostlivě a nejistě. Sebejistí lidé ale vědí, jak se s těmito situacemi vypořádat a jak svoji nervózní energii využít ku prospěchu. Když budete vyzařovat sebevědomí, získáte si pozitivní pozornost lidí a otevřou se vám dveře k novým příležitostem. I když se nebudete cítit sebejistě, můžete to předstírat, což vám hned pomůže. Díky tomu potom získáte také skutečné sebevědomí. Není pravděpodobně možné cítit se sebejistě neustále, ale můžete se naučit se tak chovat, když to pro vás bude důležité, například u pracovního pohovoru, nebo u prezentace. Zapracujte na své řeči těla, společenských interakcích a mějte sebejistý životní styl.

1
Sebejistá řeč těla

  1. 1
    Představte si, jak vypadá člověk, kterému chybí sebevědomí. Pravděpodobně se dívá do země, hrbí se a zabírá co nejméně místa. Také se jistě vyhýbá očnímu kontaktu. Taková řeč těla naznačuje podřazenost a úzkostlivost. [1] Tato řeč těla dává ostatním najevo, že jste nervózní, submisivní a že vám chybí sebevědomí. Když změníte svoji řeč těla, změníte tím také dojem, který děláte na ostatní lidi, jejich chování k vám a nakonec i vaše skutečné sebevědomí.
    • Pokud se vám nechce tyto metody zkoušet před lidmi, natrénujte si je doma před zrcadlem, abyste se cítili lépe. Můžete si to natrénovat také s kamarádem, který vám bude schopen poskytnout zpětnou vazbu.
  2. 2
    Stůjte rovně a mějte vzpřímenou hlavu. Stůjte rovně a mějte zatažená ramena. Bradu mějte zvednutou a dívejte se přímo před sebe. Procházejte se, jako kdyby vám patřil svět, i když se tak zrovna necítíte.
    • Předstírejte, že jste zavěšení na provazu, který vám vychází z hlavy.[2] Dejte si pozor, abyste se úzkostlivě nerozhlíželi kolem sebe. Vyberte si jeden bod a na ten se dívejte. Zaměřte se na něj a snažte se nepohybovat hlavou.
  3. 3
    Naučte se stát klidně. Úzkostliví lidé často přenášejí váhu z jedné nohy na druhou, vrtí se, nebo poklepávají nohama. Snažte se stát s mírně rozkročenýma nohama a rozložte váhu na obě nohy. [3] Když se postavíte oběma nohama pevně, nebudete mít pocit, že se musíte stále pohybovat.
    • Vsedě mějte nohy také v rovnováze. Když budete mít nohy zakroucené, nebo s nimi budete poklepávat, budete působit úzkostlivě.
  4. 4
    Zabírejte více místa. Odolejte pokušení zaklánět se na židli, nebo si dávat ruce do podpaží. Chovejte se expresivně a nebojte se zaplnit svůj prostor. Říká se tomu poloha moci. Studie prokázaly, že lidé, kteří se takto chovají u pohovorů, se cítí sebejistěji a také tak působí na ostatní. [4] ZZkuste následující jednoduché pozice:
    • Pokud sedíte, opřete se o opěradlo. Pokud máte opěrky na ruce, využijte je.
    • Vestoje mějte nohy v šířce ramen a opřete si ruce o boky.
    • Opřete se o zeď, ale nehrbte se. Když to uděláte správně, bude to vypadat, že se cítíte naprosto sebejistě.[5]
  5. 5
    Naučte se efektivně využívat doteky. Pokud potřebujete získat něčí pozornost, dotkněte se ho na rameni. Musíte se zamyslet nad danou situací a rozhodnout se, jaká míra tělesného kontaktu je přijatelná. Pokud je možné získat něčí pozornost jen tím, že ho oslovíte jménem, bylo by trochu zvláštní se ho dotýkat. Pokud jste ale na nějakém hlučném místě a snažíte se přitáhnout k sobě něčí pozornost, můžete se tohoto člověka jemně dotknout na rameni.
    • Pamatujte si, že byste se lidí měli dotýkat vždy jemně. Když budete příliš tlačit, bude to vypadat, že jste velmi dominantní – ne sebejistí a klidní.
  6. 6
    Mějte ruce ve správné poloze. Vestoje nebo vsedě byste s rukama neměli téměř nic dělat. V sebejistých polohách byste měli mít otevřené tělo i obličej a neměli byste se před ostatními uzavírat. Zkuste následující tipy: [6][7]
    • Spojte si dlaně za zády nebo za hlavou.
    • Dejte si ruce do kapes, ale palce nechejte venku.
    • Propleťte si prsty a opřete si lokty o stůl. Tato pozice je velmi asertivní a hodí se například při vyjednávání, u pohovorů a na schůzích.
  7. 7
    Naučte se efektivně využívat gestikulaci. Když budete každé slovo zvýrazňovat gesty, mohli byste působit úzkostlivě nebo příliš energicky. Zkuste spíše dobře načasovaná kontrolovaná gesta. Mějte ruce v pase a snažte se maximálně využít svůj prostor. Budete díky tomu působit důvěryhodněji.[8]
    • Ve společenských situacích mějte otevřené a uvolněné dlaně. Když budete mít ruce v pěst, budete působit agresivně nebo dominantně. Často se takto chovají politici.
    • Mějte lokty u těla. Gestikulujte pouze rukama a natočte se mírně do strany, abyste si neblokovali tělo.

2
Sebejisté interakce s lidmi

  1. 1
    Dívejte se lidem do očí. Když budete s lidmi při rozhovoru udržovat oční kontakt, dáte tím najevo sebevědomí a zájem. Nikdy si nehrajte s telefonem, nedívejte se do země, ani se nerozhlížejte po okolí. Mohli byste působit drze, úzkostlivě, nebo nepříjemně.[9]Dívejte se člověku do očí alespoň polovinu vašeho rozhovoru.[10]
    • Ze začátku se snažte dívat se lidem do očí dostatečně dlouho na to, abyste zjistili, jakou barvu očí má.[11]
  2. 2
    Naučte se lidem správně třást rukou. Správné podání ruky vám může ihned dodat vyšší sebevědomí. Natáhněte ruku k člověku, se kterým se potkáváte a stiskněte mu ji pevně, ale ne bolestivě. Jemně mu s ní potřeste a potom ji pusťte. [12]
    • Pokud se vám potí dlaně, mějte v kapse papírový kapesník a před podáním ruky si dlaň otřete.
    • Nikdy lidem nepodávejte ruku ve stylu „leklé ryby.“ Neudělali byste tím dobrý dojem. [13]
  3. 3
    Mluvte pomalu a zřetelně. Pokud mumláte, protože se snažíte mluvit rychleji, naučte se zpomalit. Na vteřinu nebo dvě se zastavte a naplánujte si, co řeknete, abyste působili sebejistěji a uvolněněji.[14]
    • Když budete mluvit pomaleji, budete mít hlubší hlas, což také značí sebevědomí a schopnosti.[15]
  4. 4
    Často se usmívejte. Díky úsměvu budete automaticky působit vřeleji, přátelštěji a dostupněji. Studie prokázaly, že si lidé pamatují, zda se na ně lidé usmívají a jak často to dělají. [16] Pokud vám přirozený úsměv nejde, zkuste se na někoho jen rychle usmát a potom se zase tvařte neutrálně.
    • Smích je dalším způsobem, jak ve vhodných situacích projevit sebevědomí. Neměli byste se neustále hihňat – to by mohlo působit nervózně. [17]
  5. 5
    Přestaňte se omlouvat. Pokud se někomu neustále omlouváte i za maličkosti, snažte se to zastavit. Brzy se díky tomu budete cítit sebejistěji. [18] Řekněte svým blízkým přátelům, že na tom pracujete. Až se někomu z nich budete chtít za něco omluvit, řekněte: „Počkat, za to se ale nemusím omlouvat!“ Můžete o tom s nimi vtipkovat – možná vám to pomůže zbavit se strachu z toho, že jste je urazili.
    • Na druhou stranu byste se měli naučit přijímat lichotky. Když vám někdo bude lichotit, usmějte se a řekněte „děkuji.“ Neponižujte se, ani se nesnažte zlehčit své úspěchy („O nic přece nejde.“).
  6. 6
    K ostatním lidem se chovejte uctivě. Když budete ostatním projevovat úctu, dáte jim najevo, že si jich vážíte, nemáte z nich strach a cítíte se ve své kůži sebejistě. Místo toho, abyste lidi pomlouvali, se do drbů nezapojujte. Dáte tím najevo, že máte sami sebe rádi.[19]
    • Je pravděpodobné, že vás za to lidé budou více respektovat a inspirují se u vás. Také vás jistě přestanou zatahovat do dramatických situací, protože budou vědět, že vás tyto věci nezajímají.
  7. 7
    Trénujte si nové společenské dovednosti. Jděte na večírek nebo nějakou akci a trénujte si následující techniky. Nezapomínejte na to, že si nemusíte povídat se všemi, ani se nemusíte se všemi spřátelit. Za úspěch můžete považovat i to, že si popovídáte s jedním člověkem. Pokud chcete raději trénovat doma, zapojte své kamarády.
    • Můžete například požádat kamaráda, aby předstíral, že je vaše obecenstvo, nebo že s vámi vede pracovní pohovor. Můžete se díky tomu dobře připravit na pohovor nebo na prezentaci. Pokud vám to nevadí, pozvěte kamaráda i na danou akci. Budete se moci soustředit na něho a ne na ostatní lidi v místnosti.

3
Sebejistý životní styl

  1. 1
    Snažte se vypadat co nejlépe. Pokud se chcete cítit dobře, musíte o sebe dobře pečovat. Vaše hygiena, oblečení a zdraví si zaslouží určité úsilí, zejména pokud se snažíte na někoho udělat dobrý dojem. Vzhled a první dojem jsou velmi důležité. Když budete vypadat dobře, budete ve výhodě a ostatní lidé vás budou mít raději. Díky tomu se budete cítit mnohem sebejistěji.
    • Věnujte dostatek času hygieně. Sprchujte se, čistěte si zuby a používejte deodorant tak často, jak to bude nutné.
    • Noste oblečení, které vám sluší a ve kterém se cítíte dobře. Když budete nosit slušivé oblečení, budete se cítit lépe a budete mít vyšší sebevědomí.
  2. 2
    Važte si sami sebe. Když se budete chovat sebejistě, budete na lidi působit sebejistěji, ale je důležité se také naučit vážit si sebe sama. Jen to vám dodá skutečné sebevědomí. Jste skvělí a talentovaní a na světě je spousta lidí, kteří chtějí, abyste byli šťastní. Pokud s tím máte problém, napište si seznam svých úspěchů. Nebojte se pogratulovat sami sobě![20]
    • Buďte upřímní sami k sobě i k ostatním lidem. Když lidé uvidí, že jste schopni důvěřovat sami sobě a svým činům, budou vás mít raději. Také vám budou více důvěřovat.
  3. 3
    Naučte se zvládat své obavy. Lidé, kterým chybí sebevědomí, se často bojí toho, že udělají chybu, nebo budou působit špatným dojmem. Když se začnete bát, zhluboka se nadechněte a řekněte si: „Všechno zvládnu. Mé obavy jsou naprosto iracionální.“ Když uděláte chybu, měli byste si to uvědomit, ale neměli byste na tom lpět.
    • Až získáte sebevědomí, zkuste si něco, čeho jste se vždy báli. Pro mnoho lidí je to například mluvit před velkou skupinou lidí, nebo přiznat, že něco nevědí.
  4. 4
    Vytvořte si sebejistou mentalitu. Pokud vám chybí sebevědomí, pravděpodobně se soustředíte zejména na negativní události svého života. Neberte své chyby jako neúspěchy, ale spíše jako něco, z čeho se můžete poučit a co vám může pomoci budovat sebevědomí a charakter. Pamatujte si, že každá chyba je jen příležitostí k tomu se něco naučit a zlepšovat se.[21]
    • Připomínejte si své úspěchy. Každý člověk bez ohledu na to, jaké sebevědomí má, dělá chyby. Je jen na vás, jak se s nimi vypořádáte.
  5. 5
    Začněte si vést deník. Pomůže vám to zbavit se stresu, protože dostanete své myšlenky na papír (a nebudou se vám stále honit hlavou). Samotný akt psaní vám umožní zamyslet se nad věcmi jiným způsobem. [22] Zkuste si nejprve napsat nějaký seznam, například „Věci, na které jsem pyšný a které si budu připomínat, když budu smutný.“ (Nejlépe se tyto seznamy píšou v dobré náladě.) Tyto věci jsou vždy pravdivé, ale když cítíte úzkost, nebo máte pocit, že nemáte dostatečné sebevědomí, snadno je přehlédnete. Když budete mít tento seznam stále po ruce, pomůže vám to uvědomit si, že máte právo být sebejistí.
    • Můžete si například napsat: jsem pyšný na to, že umím hrát na kytaru, jsem pyšný na to, že jsem horolezec, jsem pyšný na to, že dokážu vždy rozveselit své přátele.
  6. 6
    Klaďte sami sobě otázky, které vám posílí sebevědomí. Největším zdrojem sebevědomí jste vy sami. Když se budete cítit špatně, zeptejte se sami sebe: Mám něco, co ostatní nemají? Čím přispívám společnosti? V jakých oblastech se můžu zlepšit? Co mi poskytne pocit sebevědomí? Připomínejte si, že není realistické si myslet, že byste měli být stále dokonalí.
    • Pokud máte pocit, že trpíte úzkostí před pohovorem, udělejte si pět minut pauzu a jděte na toaletu. Zkuste si tam některé z těchto metod zvládání stresu a budování sebevědomí. Připomínejte si, že jste na vše připraveni a že vás na pohovor pozvali, protože se jim líbíte. Roztáhněte paže a potom si opřete ruce o boky. Protřepejte si končetiny, abyste se uvolnili a zhluboka se nadechněte. Potom silně vydechněte a připomínejte si, že dokážete všechno.

4
Jak řešit strach

  1. 1
    Uvědomte si, že strach ovlivňuje vaše sebevědomí. Někdy se lidé tak moc pozorují a tak moc myslí na to, jak působí na ostatní, že to má skutečný vliv na to, jak je ostatní lidé vnímají. Každý se někdy cítí vystrašeně nebo nervózně, je to naprosto normální. Pokud ale trpíte silnými obavami, které vám ovlivňují každodenní život, měli byste se s nimi co nejrychleji vypořádat. [23]
  2. 2
    Všímejte si svého těla. Co se vám vaše tělo snaží říct? Buší vám srdce? Potíte se? Tyto automatické, neboli nepodmíněné reakce vašeho těla vás mají připravit k akci (útok nebo útěk), ale někdy se objevují zbytečně a způsobují strach a obavy. Jak se vaše tělo cítí?
    • Zeptejte se sami sebe: „Proč se v této situaci cítím nervózně a vystrašeně?“ Možná se bojíte, že jste si sedli na špatné místo, nebo že u večeře řeknete něco špatně a znemožníte se.
  3. 3
    Zamyslete se nad tím, čeho se bojíte. Zhodnoťte, zda je vám tento strach k něčemu dobrý, nebo zda vám brání užívat si života. Zkuste si zodpovědět následující otázky:
    • Čeho se bojím?
    • Jsem si jistý, že se to stane? Jak moc jistý si jsem?
    • Už se to někdy stalo? Jak to dopadlo?
    • Co nejhoršího by se mi mohlo stát?
    • Co nejlepšího by se mi mohlo stát (a když se budu bát, nestane se to)?
    • Ovlivní tato chvíle celý můj budoucí život?
    • Jsou má očekávání realistická?
    • Kdyby byl ve stejné situaci můj kamarád, jak bych mu poradil?
  4. 4
    Naučte se vypořádat se s obavami pomocí dechových cvičení. Když se několikrát zhluboka nadechnete, pomůže vám to zklidnit se a zbavit se úzkosti. Hluboké dýchání zpomaluje srdeční tep. Pokud to bude možné, položte si ruku na břicho a vnímejte, jak se vám s každým nádechem zvedá. Hrudník by se vám zvedat neměl.
    • Tomuto dýchání se říká „dýchání do bránice.“ Může vás snadno zbavit pocitů úzkosti a strachu.[24]
  5. 5
    Meditujte a zlepšujte své uvědomění. Lidé se často cítí úzkostlivě a nervózně, když nějakou situaci nemají pod kontrolou. Když se budete muset vypořádat s takovou situací, několik minut před tím meditujte, nebo si zapisujte své pocity do deníku. Budete potom klidnější. [25]
    • Pokud máte nekontrolovatelné myšlenky, které vám způsobují úzkost, pravděpodobně máte pocit, že nemáte nic pod kontrolou. Meditace a všímavost vám umožní tyto myšlenky rozpoznat a zbavit se jich.
  6. 6
    Napište si vše, z čeho máte strach. Rozepište si myšlenky, které vám způsobují úzkost. Zeptejte se sami sebe, odkud tyto obavy pocházejí. Když to uděláte, budete moci sledovat své myšlenky a obavy, všímat si vzorců, zamýšlet se nad svými obavami jinak a nakonec se jich i zbavit. [26]
    • Pokud si něco nemůžete zapsat hned, udělejte to později. Jde o to, abyste to udělali a našli zdroj svého strachu.

Tipy

  • Neustále si trénujte sebevědomí. Čím častěji to budete dělat, tím lépe se budete cítit.
  • Zkuste udělat něco ještě trapnějšího, než to, co skutečně musíte udělat. Když si zvyknete na pocit ztrapnění, brzy vám přestane vadit.

Zdroje a citace

  1. Briñol, P., Petty, R.E., & Wagner, B. (2009). Body posture effects on self-evaluation: A self-validation approach. European Journal of Social Psychology, 39, 1053-1064.
  2. http://changingminds.org/techniques/body/confident_body.htm
  3. http://changingminds.org/techniques/body/confident_body.htm



Ukázat více... (23)

Informace o článku

V jiných jazycích:

English: Make People Think You Are Confident, Français: donner l'impression d'avoir confiance en vous, Italiano: Sembrare una Persona Sicura di Sé, Español: hacer que la gente piense que tienes confianza en ti mismo, Deutsch: Den Eindruck erwecken selbstbewusst zu sein, Português: Fazer as Pessoas Pensarem que Você é Confiante, Русский: излучать уверенность в себе, Nederlands: Zelfverzekerd overkomen, Bahasa Indonesia: Membuat Orang Menyangka Bahwa Anda Percaya Diri, العربية: جعل الناس يعتقدون أنك واثق بنفسك, हिन्दी: लोगों को आश्वस्त करें कि आप आत्मविश्वासी हैं, ไทย: ทำให้คนอื่นเชื่อว่า คุณมีความมั่นใจ, 中文: 表现得自信, Tiếng Việt: Trông Có Vẻ Tự tin, 한국어: 자신감 있는 사람처럼 보이는 방법

Stránka byla zobrazena 2 002 krát.

Byl tento článek přesný?