Jak zastavit říhání

V tomto článku:Jednoduchý způsob zastavení říháníDalší postupy pro zastavení říhání6 Reference

Říhání — také známé jako krkání, odborně pak ructus nebo eruktace — je ze žaludku vypuzený vzduch nebo plyn, procházející jícnem až do úst. Přestože se jedná o přirozený mechanismus těla a je v některých kulturách považováno za projev spokojenosti s předloženým jídlem, může být jinde nevhodné, zvláště pokud je časté a hlasité.

Část 1
Jednoduchý způsob zastavení říhání

  1. 1
    Jezte a pijte pomaleji. Rychlé stravování může vést k dalšímu hromadění vzduchu a nechtěnému říhání. Zpomalte!
    • Jezte v klidném prostředí. Je prokázáno, že jíte-li v klidném prostředí a bez stresu, snižuje se míra říhání a nadýmání.[1]
  2. 2
    Pořádně žvýkejte se zavřenou pusou a nemluvte. Sousto před spolknutím pořádně rozžvýkejte. Pokud při jídle mluvíte, znamená to další zbytečné polykání vzduchu.
  3. 3
    Pijte vodu, čaj a podobné nesycené nápoje. Když už nápoje sycené oxidem uhličitým musíte mít, pijte delší dobu po malých doušcích.
  4. 4
    Usrkávejte ze sklenice, nepijte brčkem ani přímo z lahve. Brčkem můžete nasát více nechtěného vzduchu, tomu se vyvarujete pomalým popíjením ze sklenice.
  5. 5
    Nežvýkejte žvýkačky, necucejte tvrdé cukrovinky, nekuřte. Všemi těmito návyky do sebe dostáváte spoustu vzduchu navíc.
    • Pokuste se vyhnout okázalému zívání. Pokud cítíte, že musíte zívnout, zkuste držet ústa přivřená tak dlouho, jak jen to bude možné.
  6. 6
    Zařaďte do svého jídelníčku potraviny, které produkují méně plynu. Fazole, čočka, brokolice, růžičková kapusta, květák, salát, zelí, cibule, čokoláda a ovoce jako jablka, broskve a hrušky, mohou produkovat během trávení plyn a způsobovat nadýmání a říhání.
    • Vyřaďte také jídlo, které samo o sobě obsahuje velké množství vzduchu. Jsou to převážně dezerty jako mousse, souffle nebo šlehačka. Čím více vzduchu do sebe dostanete, tím více více ho potencionálně půjde zpátky nahoru.

Část 2
Další postupy pro zastavení říhání

  1. 1
    Nepodceňujte pálení žáhy. To může být totiž příčinou nadměrného říhání. Dobrá zpráva je, že pálení žáhy bývá často zapříčiněno určitým druhem jídla nebo špatnými stravovacími návyky. To tedy znamená, že nadměrné říhání je možné omezit nebo dokonce odstranit úplně.[2]
    • Jezte střídmě a těsně před spaním pokud možno vůbec. Roztažení žaludku přejídáním působí negativně na sval, který zabraňuje žaludečním šťávám v úniku špatným směrem.[3] Výsledkem je často právě pálení žáhy.
    • Vyhněte se tučnému jídlu. Dlouho se tráví a leží vám tedy déle v žaludku, což způsobí zvýšenou produkci žaludečních šťáv a jejich uvolnění mimo žaludek.
    • Nekonzumujte také příliš kyselé potraviny jako jsou cibule, rajčata, káva, salátové dressingy, červené víno a ovocné nápoje.
    • Zvažte omezení dalších faktorů, probouzejících pálení žáhy. Kouření, těsné oblečení, obezita, dlouhodobé setrvání v poloze vleže. To všechno může přispívat k pálení žáhy.
  2. 2
    Pokud jste nervózní, snažte se zbytečně nepolykat. Někteří lidé mají zvláštní zlozvyk-hltají v nervozitě vzduch, aniž by si to uvědomovali. Zkuste se tomu vyhnout.
  3. 3
    Potýkáte-li se s nachlazením, které provází rýma, rozhodně ji nepolykejte, do žaludku se vám tím opět dostane množství zbytečného vzduchu, které by mohlo vyústit k chronickému říhání a podráždění žaludku.
  4. 4
    Zkontrolujte svou zubní protézu. Špatně sedící umělý chrup může opět vést k nadměrnému polykání vzduchu během jídla.
  5. 5
    Zeleninu místo vaření připravujte v páře. To pomůže udržet její přirozené enzymy a podpoří trávení.
  6. 6
    Berte větší dávky antacidu s obsahem symetikonu. To pomůže rozložit velké bubliny plynu na menší.
    • Zkuste doplňky stravy, obsahující trávicí enzymy. Pomáhají při nadměrném nadýmání a říhání.
  7. 7
    Noste volnější oblečení. Oblečení, které vás příliš stahuje kolem pasu vede k břišním nevolnostem a říhání.
  8. 8
    Po jídle si dopřejte bylinkový čaj. Heřmánek, malina, máta, zázvor, fenykl-bylinky, které redukují plyny v žaludku.
  9. 9
    Trpíte-li chronickým říháním, konzultuje svůj stav s lékařem, který zjistí případné zdravotní příčiny. Nadměrné říhání spojené s trávicími problémy, pálením žáhy, nauseou, nadýmáním, zácpou, průjmem nebo bolestí břicha, může být příznakem dosud neodhalených zdravotních problémů jako je např. reflux, gastritida, gastroparéza, vředy, intolerance laktózy nebo lepku. Pokud už o některých těchto svých potížích víte, snažte se je držet pod kontrolou a pravidelně svůj stav konzultujte s lékařem.

Tipy

  • Než se plynu ze žaludku samovolně zbavíte, ulevit vám může například to, lehnete-li si na bok nebo se schoulíte tzv. „do klubíčka“.
  • Nepijte horké nápoje. Čaje před požitím vychlaďte.
  • Nechte někoho pozorovat vaše stravovací návyky. Možná přehnaně polykáte nebo hltáte, aniž byste si to uvědomili.
  • Mnoho lidí hlásí zlepšení svých potíží po vysazení konzumace mléka.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Obecné zdraví

V jiných jazycích:

English: Stop Belching, Español: dejar de eructar, Português: Parar de Arrotar, Italiano: Smettere di Ruttare, Deutsch: Aufstoßen vermeiden, Русский: избавиться от отрыжки, 中文: 停止打饱嗝, Français: faire cesser les renvois, Bahasa Indonesia: Menghentikan Sendawa, Nederlands: Geen boeren laten, हिन्दी: डकार लेना रोकें, ไทย: หยุดเรอ

Stránka byla zobrazena 3 980 krát.
Byl tento článek přesný?