Jak zastavit závratě

Spoluautor Luba Lee, FNP-BC

V tomto článku:Rychlá pomocDlouhodobá řešeníBabské rady

Pojem ‘závratě’ znamená pro různé lidi různé věci: někteří ho používají k popisu pocitu točení hlavy nebo ztráty rovnováhy, zatímco jiní ho používají k popisu pocitu, že se jejich okolí točí. Protože tento příznak je celkem vágní a může být způsoben širokou škálou faktorů, najít způsob, jak pocity závratí zastavit nebo jim předcházet, může být procesem pokus a omyl. Tady je výběr věcí, které můžete vyzkoušet, abyste zastavili pocit závratí.

1
Rychlá pomoc

  1. 1
    Sedněte si nebo si lehněte. Závratě nebo točení hlavy obvykle přijde, když stojíte nebo když se pohybujete. Při prvních znacích závratě nebo točení hlavy si okamžitě sedněte nebo lehněte. To obvykle pomůže zmírnit točení a je to bezpečnější pro případ, že byste upadli.
    • Pokud sedíte, zkuste si dát hlavu mezi nohy. To zvyšuje průtok krve do vašeho mozku. Lehnutím si dosáhnete stejného výsledku. [1]
    • Zůstaňte sedět nebo ležet 1-2 minuty, nebo dokud závrať nezmizí.
  2. 2
    Pijte vodu. Závrať je často důsledkem dehydratace. Dehydratace může být způsobena tím, že obecně nepijete dost vody nebo chybou v rehydrataci před a po cvičení. Také může být problém, když trpíte nemocí, která způsobuje zvracení, průjem nebo horečku, což může způsobit, že ztratíte hodně tekutin. Jakmile zmizí to nejhorší ze závratí, měli byste pít více vody a dalších tekutin. [1]
    • Pokud je pro vás těžké vypít hodně vody, zkuste pít jiné tekutiny, jako jsou energetické nápoje, horký čaj s trochou cukru, polévky a vývary, nebo naředěné ovocné džusy.
  3. 3
    Dejte si něco k jídlu. Závratě mohou být způsobeny nízkou hladinou cukru v krvi, obzvláště u diabetiků. [2] Když závrať zaútočí, zkuste si dát rychlou svačinku, nejlépe něco bohatého na uhlohydráty nebo cukry. Zafungovat může tabulka čokolády nebo banán.
  4. 4
    Soustřeďte se na konkrétní místo. Mnoho tanečníků aby zabránili závratím při točení, soustředí své oči na konkrétní místo. Stejnou techniku mohou použít lidé, kteří trpí závratěmi.
    • Soustředění se na konkrétní místo, jako je prasklina ve stropě nebo smítko na zemi, může pomoci vašim smyslům uvědomit si, že se ve skutečnosti netočíte, proti tomu co vám říká vaše tělo.
  5. 5
    Dýchejte zhluboka. Závrať může být někdy příznakem záchvatu úzkosti. Během záchvatu úzkosti máte často pocit, jako byste se nemohli pořádně nadechnout. Ale obvykle je problém v tom, že se snažíte dýchat příliš mnoho. Pokud je to ten případ, snažte se dýchat pomalu a zhluboka. To vám pomůže zklidnit se a zmírnit pocit závratě. [3]
  6. 6
    Vyhýbejte se jasným světlům. Pokud máte pocity závratí, snažte se vyhýbat jasným světlům nebo světlu z televize nebo notebooku.
    • Jasné světlo může způsobit, že se budete cítit dezorientovaní a zhoršit závrať.
    • Zkuste si sednout nebo lehnout v tmavé místnosti nebo na minutku nebo dvě zavřít oči.
  7. 7
    Provádějte Epleyho manévr. [4] Epleyho manévr je cvik naklánění hlavy a krku, který se může používat k léčbě příznaků závratí. Eplyho manévr přinutí krystalky uhličitanu vápenatého sklouznout do oblasti vnitřního ucha, kde dál nezpůsobují příznaky. Abyste provedli Epleyho manévr:
    • Sedněte si a nakloňte hlavu 45 stupňů horizontálně směrem k postiženému uchu.
    • Lehněte si na záda do horizontální pozice a nechte hlavu viset v úhlu 45 stupňů. Držte tuto pozici minutku nebo dvě. Měli byste cítit, jak závrať ustupuje.
    • Otočte vaší hlavu o 90 stupňů směrem k nepostiženému uchu. Překulte se na stranu nepostiženého ucha. Teď byste se měli dívat na podlahu.
    • Držte tuto pozici. Můžete pociťovat další útok závrati, ale ten by měl během minuty ustoupit.
    • Pomalu se vraťte do polohy vsedě.

2
Dlouhodobá řešení

  1. 1
    Pohybujte se pomalu. Pokud jste náchylní na závratě, je důležité nedělat žádné náhlé pohyby, protože příliš rychlý pohyb může zahýbat vaším krevním tlakem. Když sedíte nebo stojíte, měli byste se pohybovat pomalu a obezřetně a tam, kde je to možné, se držet pevného povrchu, jako je zábradlí.
    • Ráno, když vstáváte, se ujistěte, že se budete vstávat postupně. Nejprve byste se měli v posteli pomalu posadit, potom dát své nohy na podlahu. Chvilku relaxujte a nadechněte se, než si budete pomalu stoupat.
    • Když se pohybujete z polohy vsedě do polohy ve stoje, nejprve natáhněte nohy. To vám pomůže rozproudit krevní oběh a minimalizovat točení hlavy.
  2. 2
    Zvyšte svůj denní příjem tekutin. Dehydratace může ovlivňovat váš krevní tlak, což vede k příznakům závratí. Zabraňte dehydrataci pitím 6-8 sklenic vody denně. Nicméně pokud již jste dehydratovaní, zkuste pít sportovní nápoje. Elektrolyty v těchto nápojích vám mohou pomoci rychle se rehydratovat a fungují lépe než samotná voda. V některých případech může být užitečný zvýšený příjem soli.
  3. 3
    Dopřejte si spoustu odpočinku. Je celkem běžné pociťovat závratě nebo točení hlavy jako příznak některých virových chorob, jako je kašel nebo chřipka. Dostatek odpočinku když trpíte virovou chorobou, vám pomůže rychleji se zotavit a minimalizuje pocity závratí. [1]
  4. 4
    Piště si deník závratí. Může to znít divně, ale tím, že budete sledovat své závratě, byste měli být schopni identifikovat co vaše závratě spouští a naučit se jim v budoucnosti vyvarovat.
    • Například může být vaše závrat způsobena hladem, příliš rychlým vstáváním, nebo sprchováním se velmi horkou vodou. Přijďte na vaše spouštěče závratí a měli byste být schopni se jim předem vyvarovat.
  5. 5
    Noste ploché boty. Pokud jste náchylní na záchvaty závratí, nošení vysokých podpatků pro vás nemusí být nejlepší volbou. Ploché boty pomáhají vašemu mozku lépe rozpoznat vaší polohu, což drží rovnováhu vašeho těla pod kontrolou. Nošení ploché obuvi také pomůže vyvarovat se vymknutému kotníku, pokud byste měli během závratě upadnout.
  6. 6
    Přizpůsobte si prostředí. Jednou z největších starostí kolem závratí je, že točení hlavy může způsobit, že upadnete a zraníte se. Pokud trpíte závratěmi, měli byste si přizpůsobit vaše domácí nebo pracovní prostředí, abyste minimalizovali šance, že se to stane.
    • Schovejte všechny elektrické dráty, přes které byste mohli během závratě zakopnout.
    • Používejte noční světla, abyste zabránili tomu, že bude váš mozek ve tmě dezorientovaný.
    • Vyvarujte se silných koberců, které dělají pro vaše nohy těžší zaznamenat změny v pozici a poloze.
    • Používejte ve vaší vaně a na podlaze koupelny protiskluzové podložky.
  7. 7
    Berte léky na kinétozu. Užívání léků na kinetózu může pomoci zmírnit příznaky točení hlavy spojené se závratí. Můžete sehnat volně dostupné léky na kinetózu, nebo vám může být vaším lékařem předepsána silnější varianta. Mezi léky na kinetózu patří:
    • Dimenhydrinát. Dostupný ve formě tablet, tekutiny a čípků, je dimenhydrinát pravděpodobně nejznámější antiemetikum a léčivá látka proti nevolnosti na trhu.
    • Meklizín. Meklizín by neměli brát děti mladší 12 let, protože nebyla podrobně stanovena jeho bezpečnost. [5]
    • Diphenhydramín. Přestože je známější jako antihistaminikum pro léčbu vyrážek a svědění, často se diphenhydramín používá na léčbu kinetózy a je snadno dostupný. [6]
  8. 8
    Vyhýbejte se látkám, které ovlivňují váš krevní oběh. Závratě jsou často způsobeny nízkým krevním tlakem, takže se snažte vyvarovat příjmu látek, které ovlivňují váš krevní oběh jako kofein, tabák, alkohol a nelegální drogy, nebo jejich příjem omezit. [1]
  9. 9
    Sledujte příznaky závažnějších potíží. Závratě jsou někdy příznakem vážnějších chorob. [7] Pokud trpíte častými nebo dlouhotrvajícími záchvaty závratí, je rozumné navštívit svého lékaře.
    • Lékař může udělat vyšetření, aby zjistil závažnější skryté potíže. Závratě mohou být příznakem:
      • Potíží s vnitřním uchem jako je labyrintitida, BPPV - benigní paroxysmální polohové vertigo nebo Menierova choroba.
      • Úzkostné poruchy jako je posttraumatická stresová porucha.
      • Potíží se srdečním rytmem, jako je fibrilace síní.
      • Syndrom posturální ortostatické tachykardie nebo jiné potíže s krevním oběhem.
      • Mdlob.

3
Babské rady

  1. 1
    Zkuste zázvor. Zázvor se po stovky let používal v nespočtu přírodních přípravků včetně přípravků na závratě a je doprovázející nevolnost. Není to jen tak nějaká bylinka - vědecké studie prokázaly účinnost zázvoru při zastavování závratí a také zjistily, že ve skutečnosti může ulevit od závratí rychleji než některé volně dostupné léky. Zázvor pomáhá na závratě stimulací toku krve do mozku, protože závratě jsou často způsobovány špatným krevním oběhem. [8] Mezi způsoby, jak zahrnout zázvor do vašeho jídelníčku patří:
    • Brání potravinových doplňků se zázvorem ve formě kapslí.
    • Žvýkání malého plátku čerstvého kořene zázvoru.
    • Pití zázvorového toniku nebo zázvorového čaje. Abyste si udělali zázvorový čaj, přidejte trochu čerstvého kořene zázvoru do hrnku uvařené vody.
    • Žvýkejte zázvorové bonbony nebo lízejte zázvorová lízátka.
  2. 2
    Pijte celerovou šťávu. Celerová šťáva může zmírňovat pocity závratí, které jsou způsobené nízkým krevním tlakem. Můžete si koupit celerovou šťávu v obchodě se zdravou výživou, nebo si udělat svůj vlastní pomocí čerstvého celeru a odšťavňovače.
  3. 3
    Pijte med a jablečný ocet. Dvě čajové lžičky jablečného octa spolu s dvěma čajovými lžičkami medu ve sklenici horké nebo studené vody třikrát denně pomáhají regulovat krevní tlak a mohou zmírnit příznaky závratí.
  4. 4
    Berte potravinové doplňky se železem. Pokud je vaše závrať příznakem anémie z nedostatku železa, může být třeba brát potravinové doplňky se železem. Sledujte další příznaky anémie, jako je únava, dušnost nebo bolesti hlavy. Pokud si myslíte, že byste mohli být anemičtí, poraďte se s lékařem, než začnete s doplňky se železem. [9]
  5. 5
    Berte ginkgo bilobu. Ginkgo biloba je určitý druh stromu, který má mnoho lékařských využití. Ginkgo biloba pomáhá s problémy se závratěmi, poněvadž podporuje krevní oběh ve vnitřním uchu, čímž napravuje některé potíže s vnitřním uchem. Je dostupná ve formě tablet, výtažku a sušených listů. [10]
  6. 6
    Berte kopretinu řimbabu. Další dobrou bylinkou k léčbě závratí je kopretina řimbaba. Nejen, že se ukázalo, že pomáhá s migrénami, může také zmírňovat zánětlivý proces ve vašem vnitřním krku a zároveň zlepšovat krevní oběh. Kopretinové doplňky jsou dostupné ve formě kapslí, tablet a tekutého výtažku. [11]

Varování

  • Pokud pociťujete závratě, zdržte se všech činností, které by mohly ohrozit vaše bezpečí nebo bezpečí druhých, například lezení po žebříku, obsluha strojů nebo řízení auta.

Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Stop Dizziness, Français: arrêter les vertiges, Italiano: Fermare le Vertigini, Español: detener los mareos, Deutsch: Schwindel bekämpfen, Português: Parar uma Tontura, 中文: 停止眩晕, Русский: избавиться от приступов головокружения, Nederlands: Duizeligheid stoppen, Bahasa Indonesia: Menghentikan Rasa Pusing, 日本語: めまいを止める, العربية: التخلص من الدوار, 한국어: 현기증 치료법, हिन्दी: चक्कर आने की समस्या का समाधान करें, Tiếng Việt: Ngừng Choáng Váng, ไทย: รักษาอาการวิงเวียน

Stránka byla zobrazena 20 961 krát.
Byl tento článek přesný?