Jak zhubnout, když jste teenager

4 Metody:Před hubnutímZdravá stravaCvičeníDalší tipy

Cítíte se špatně, protože máte pár kilo navíc? Posmívají se vám vaši spolužáci, že máte dvojitou bradu? Pokud chcete zhubnout, přečtěte si tento článek a zamyslete se nad tipy, které v něm najdete. Ve věku teenagerů je těžké zhubnout, protože jste stále mezi štíhlými kamarády, kteří se mohou bez přestání cpát pizzou. Když to ale budete chtít zvládnout, zvládnete to. Dodržujte náš postup a za chvíli budete vypadat i cítit se mnohem lépe. Nesmíte to ale přehnat, příliš rychlé hubnutí je nezdravé. Buďte silní a nevzdávejte se!

1
Před hubnutím

  1. 1
    Určete si cíl. Ze začátku si určete snadný cíl. Když to přeženete a stanovíte si příliš těžký a nedosažitelný cíl, nebudete mít motivaci a nevydržíte.
  2. 2
    Vymyslete si plán. Najděte si volný čas, který během týdne máte a vyplňte ho cvičením a jinými tělesnými činnostmi.

2
Zdravá strava

  1. 1
    Jezte zdravá jídla a nevynechávejte žádné jídlo. Nejlepší je jíst malé porce jídla každé 3-4 hodiny. Tak zajistíte, že budete mít stálou hladinu cukru v krvi a nebude vás přepadat mlsná.
  2. 2
    Jezte u stolu a vsedě. Určete si jediné místo, na kterém budete vždy jíst (pokud tedy nejste na jídle v restauraci). Zabráníte si tím v bezmyšlenkovitém přejídání u televize. Každé sousto důkladně požvýkejte, i to vám může pomoci zhubnout. Zjistíte, že toho sníte mnohem méně a budete mít rychleji plný žaludek.
    • Nezapomeňte na to, že trvá asi 20 minut, než si tělo uvědomí, že už nemáte hlad. Snažte se nepřejídat se a vždycky si dát s jídlem raději pauzu. Po chvíli většinou zjistíte, že už více jíst nepotřebujete.
  3. 3
    Nejezte mezi 21.00 a 6.00. Díky tomu se vaše tělo naučí spalovat pravidelně. Metabolismus v noci (hlavně během spánku) pracuje velmi pomalu, takže tím svému tělu i pomůžete.
  4. 4
    Místo sladkostí a slaných pochoutek jezte zeleninu a ovoce. Pokud nemáte zeleninu rádi, vylepšete si ji o trochu burákového másla, nebo si dejte hrst nesolených ořechů. Řecký jogurt vám zrychlí metabolismus a chutná skvěle (dejte si ho jen tak s medem a ostružinami). Popcorn je také skvělý, ale udělejte si ho domácí a nepřidávejte sůl ani máslo.
  5. 5
    Než půjdete na jídlo do restaurace, podívejte se na jejich menu na internetu a vyberte si jídlo (restaurace někdy uvádí také nutriční hodnoty pokrmů). Budete si tak moci vybrat něco zdravějšího a nepodlehnete chuti na něco, co si dáte nemůžete.
  6. 6
    Požádejte obsluhu o menší porce. Je snadnější si nechat donést méně jídla, než snažit se nesníst vše, je totiž téměř automatickým zvykem sníst vše, co máte na talíři. Také se snažte jíst z menších talířů – váš mozek bude mít pocit, že jste snědli více jídla, než jste snědli ve skutečnosti.
  7. 7
    Každý den vypijte alespoň 8 sklenic vody. Neměli byste vypít tolik najednou, ale postupně během dne. Pijte kdykoli budete mít žízeň a snažte se dodržet tento režim. Voda vám zaplní žaludek a nebudete mít takový hlad.
    • Všechny nápoje kromě vody obsahují cukry a prázdné kalorie. Naučte se oblíbit si chuť vody a pijte více tekutin. Pomůže to vašemu zažívání i celkovému zdraví. Ovocné šťávy a džusy jsou pouze sladkými náhražkami, takže se jim vyhněte. Raději pijte čistou vodu a jezte ovoce. Můžete si samozřejmě pořídit odšťavňovač a vyrábět si šťávy sami. Je dokázáno, že kdo pije tři litry vody denně, má pevnější pleť a nedělají se mu vrásky.
  8. 8
    Místo žvýkačky si dejte bonbon. Žvýkačka je dobrá na spalování kalorií, ale není dobrá pro váš žaludek. Při žvýkání polykáte vzduch a tím si způsobujete plynatost. Pokud si chcete osvěžit dech, vezměte si mentolový bonbon.

3
Cvičení

  1. 1
    Snažte se co nevíce chodit. Průměrný člověk spálí asi 6 kalorií za minutu chůze. Zkuste chodit alespoň dva kilometry denně a každý den své procházky prodlužujte. Choďte rychlým tempem a uvidíte, že budete brzy bez dechu. Ze začátku je ale důležité alespoň chodit, tempo můžete přidat až později.
    • Místo ježdění výtahem choďte po schodech.
    • Když budete chodit alespoň 15 minut denně, prodloužíte si život.[1]
    • Tancujte sami doma u televize nebo u nějaké hudby. Jakýmkoli pohybem zhubnete, takže využijte každé příležitosti.
  2. 2
    Cvičte. Je jedno, jestli chodíte na procházky, zvedáte činky, plavete nebo běháte na pásu – pokud budete cvičit alespoň 3-4x týdně a spálíte více kalorií než sníte, budete hubnout. Pokud nemáte běžící pás, jděte do bazénu a snažte se chodit a běhat pod vodou. Spálíte tím stejné množství kalorií, jako při běhu na pásu.

4
Další tipy

  1. 1
    Každý týden se važte ve stejnou dobu. Je dobré se vážit ráno po vykonání potřeby, ještě před snídaní. Nevažte se každý den, jednou týdně bohatě stačí. Pokud stále ještě rostete, váha by se vám neměla moc měnit. Možná si myslíte, že jste přibrali, ale ve skutečnosti vám jen narostly svaly. Raději si tedy měřte obvod pasu. Tak zjistíte, zda jste shodili nějaký tuk.
    • Když se budete vážit každý den, mohli byste se na to moc upnout. Tělo zadržuje vodu a někdy může jít i o několik kilogramů za den, takže číslo na váze nemusí vždy ukazovat pravdu.
    • Hubnutí musíte brát jako dlouhodobý proces. Tvrdá práce a odříkání se vám rozhodně vyplatí, ale musíte si udržet optimismus. Jen velmi málo lidí je se svojí váhou spokojeno, ale měli byste se snažit mít své tělo rádi. Jistě vám to oplatí.
  2. 2
    Zaznamenávejte si své pokroky. Díky tomu budete moci sledovat změny na svém těle. Zapisujte si vše, co sníte, každé cvičení, které uděláte a pravidelně si také zapisujte obvody svého pasu. Nejezte více než 2000 kalorií za den a počítejte si, kolik kalorií jste spálili (většina strojů na cvičení má počítadlo). Střídejte cvičení a experimentujte se stravováním a brzy najdete plán, který vám bude vyhovovat.
    • Když si budete zapisovat jídlo, které sníte, můžete si stáhnout aplikace, které vám spočítají, kolik kalorií jste snědli a spálili a ukážou vám, co musíte ještě zlepšit.
  3. 3
    Mějte sebevědomí. Když si budete věřit, budete mít lepší výsledky. Opravdu to funguje!
  4. 4
    Nebuďte k sobě příliš tvrdí. Pokud se jeden den neodhodláte cvičit a strávíte den v pyžamu u televize, čas od času se nic nestane. Pokud se jednou přejíte nezdravým jídlem, také si s tím nelamte hlavu, jednoduše začněte následující den znovu.

Tipy

  • Stání je lepší než sezení, protože při něm také spalujete kalorie.
  • Pokud máte mezi hlavními jídly hlad, dejte si nějakou zdravou svačinku. Udržíte si správnou hladinu cukru a při dalším jídle se nebudete přejídat.
  • Nevynechávejte žádná jídla! Možná si myslíte, že když budete jíst málo, budete hubnout, ale ve skutečnosti je opak pravdou. Když vynecháte jedno jídlo, bude pravděpodobnější, že se hned při tom dalším neudržíte a přejíte se cukrem a tukem.
  • Celer je skvělá svačinka pro lidi, kteří chtějí zhubnout. Strávit celer totiž vyžaduje více kalorií, než kolik samotný celer obsahuje. Můžete tedy hubnout i tím, že budete jíst! Není ale dobré se přecpávat jedním druhem potravin, takže i celer jezte rozumně.
  • Náctiletí potřebují 8-10 hodin spánku denně. Mnoho z nich ale nespí více než 6 hodin denně.
  • Nedělejte si starosti s váhou. Pokud jste například dvanáctiletá dívka a měříte 165cm, měla byste vážit asi 50-55kg, ale existuje mnoho dalších faktorů. Možná máte v rodině gen, díky kterému jste i jako žena svalnatější a v tom případě byste měla vážit mezi 55 a 60kg. Zeptejte se svého lékaře, zda máte zdravou váhu. Když budete mít nadváhu, jistě vám pomůže najít zdravý způsob, jak se jí zbavit.
  • Nevzdávejte to! Je těžké začít jíst zdravě a každý den cvičit, to všichni vědí! Nesmíte to ale vzdát a vrátit se ke starému životnímu stylu jen proto, že vám to nejde dost rychle. Když budete mít pevnou vůli a odhodlání, bude to to nejlepší rozhodnutí vašeho života. Kdykoli sejdete z cesty a budete to chtít vzdát, představte si sami sebe na konci celé této cesty. Dokažte všem lidem, kteří ve vás nevěřili, že se mýlili!
  • Při cvičení poslouchejte hudbu a snažte se cvičit do rytmu.
  • Nedělejte si starosti, pokud první týden nic nezhubnete. Kvůli stresu tělo přibírá na váze, takže se snažte myslet pozitivně.
  • Začněte se snadným cílem (například zhubnout 3kg). Když uvidíte, že nebylo tak těžké to zvládnout, budete se cítit skvěle a zvládnete i mnohem větší výzvy.
  • Čtěte si obaly potravin a kontrolujte si obsah kalorií. To, že je produkt „nízkotučný“ nemusí znamenat, že je pro vás vhodný.
  • Nebuďte posedlí číslem na váze. Zrcadlo a vaše vlastní pocity jsou mnohem lepším ukazatelem úspěchu.
  • Nikdy nehladovějte. Když budete schválně hladovět, váš metabolismus přejde do úsporného režimu a vy nebudete spalovat žádné kalorie. Pokud ale chcete zkusit půst (přesné období, kdy se pije pouze voda nebo ovocné šťávy), neměli byste zapomínat každý den lehce cvičit. Když se metabolismus zpomalí, po návratu k pevné stravě byste mohli náhle přibrat.
  • Testy prokázaly, že když se vážíte příliš často, způsobíte si tím přibírání. Je tedy lepší dívat se jen do zrcadla nebo se měřit.
  • Když budete posedlí ideální váhou, mohli byste si vytvořit poruchu příjmu potravy.
  • Pokud ani po několika týdnech vůbec nehubnete, bylo by dobré navštívit dietologa nebo výživového poradce.
  • Pokud hubnete správně, měli byste hubnout asi 0,5-1,5kg za týden. To je skoro 6kg za měsíc! Když budete hubnout rychleji, bude to pro vaše tělo velmi nezdravé. Záleží ale na tom, kolik potřebujete zhubnout. Velmi silní lidé ze začátku hubnou rychleji. Když budete ale hubnout příliš rychle, mohly by vám začít padat vlasy. Pokud máte obavy, poraďte se s lékařem.


Informace o článku

V jiných jazycích:

English: Lose Weight As a Teenager, Français: perdre du poids pour un adolescent, Italiano: Perdere Peso Durante l'Adolescenza, Español: adelgazar siendo adolescente, Português: Perder Peso na Adolescência, Deutsch: Gewicht verlieren als Teenager, Русский: избавиться от лишнего веса в подростковом возрасте, 中文: 在青春期减肥, Nederlands: Gewicht verliezen als tiener, Bahasa Indonesia: Mengurangi Berat Badan Saat Remaja, العربية: فقدان الوزن للمراهقين, ไทย: ลดน้ำหนักสำหรับวัยรุ่น, 한국어: 살 빼는 방법(청소년), Tiếng Việt: Giảm cân ở độ tuổi thanh thiếu niên

Stránka byla zobrazena 2 937 krát.

Byl tento článek přesný?