Nespočet vědeckých studií prokázalo, že lidé, kteří pijí čaj (zejména zelený čaj) hubnou rychleji, než lidé, kteří čaj nepijí. Je na čase vytáhnout konvici a uvařit si šálek lahodného čaje! V tomto článku se dozvíte, jak zhubnout díky čajům.

Metoda 1 ze 3:
Výběr čajů a vybavení

  1. 1
    Najděte si čaj, který vám bude chutnat. Mnoho studií se zaměřuje na zelený čaj, ale je nutné najít si čaj, který vám bude skutečně chutnat. Některé zelené čaje mají silnou chuť a nemusejí vám chutnat. Existují ale i čaje, které chutnají i lidem, kteří s čaji nemají žádné zkušenosti. Zde je výčet základních možností:
    • Ochucené zelené čaje. Jak zelený, tak bílý čaj (který obsahuje antioxidanty, ale je dražší) seženete v mnoha příchutích. Vyberte si zelený nebo bílý čaj s kofeinem (podle některých studií čaje s kofeinem spalují nejvíce kalorií).
      • Pokud chcete pít čistý zelený čaj, můžete si na wikiHow přečíst článek o vaření zeleného čaje, ve kterém najdete detailní seznam všech druhů zeleného čaje a jejich vlastností.
    • Bylinné čaje. Existuje nepřeberné množství bylinných čajů, od kořeněného pomeranče až po jasmín. Rooibos (červený čaj) je také skvělý. Protože tyto čaje většinou neobsahují žádný kofein, můžete je pít i večer, nebo je střídat s čaji, které kofein obsahují.
    • Černý čaj. Tento druh čaje pochází ze stejné rostliny, jako zelený čaj, ale liší se zpracováním a obsahuje komplexnější látky, které podporují hubnutí. Zelený čaj je tedy lepší, protože s ním budete hubnout rychleji, ale ani černý čaj není k zahození. [1]
      • Černý čaj lze sehnat i bez kofeinu, ale většinou v něm zůstane alespoň stopové množství, které by vás mohlo udržet déle vzhůru.
  2. 2
    Dávejte si pozor na dietní čaje. Dietní čaje chutnají stejně jako některé černé a bylinné čaje, ale mnohé z nich obsahují přírodní projímadla, takže byste je neměli pít často. Pokud dietní čaj obsahuje sennu, aloe vera, agar, rebarboru, nebo ricinový olej, pijte je pouze zřídka. Když to s nimi budete přehánět, způsobíte si zvracení, nevolnost, průjmy, křeče v břiše a v některých případech dokonce omdlení a dehydrataci.
    • Koncept dietních čajů je v podstatě klamavá reklama – jakýkoli neslazený přírodní čaj podporuje hubnutí. Některé čaje mají projímavé účinky, proto se prodávají jako čaje na hubnutí. Projímadlo vám ale pouze pročistí střevo, takže ze začátku možná zhubnete trochu vody, ale jakmile se něčeho napijete, váha se vám opět zvedne. [2]
    • Jeden šálek těchto čajů je dost, více nepijte. Litovali byste toho.
  3. 3
    Přečtěte si informace na obalu. Na trhu je tolik čajů, že není snadné si nějaký vybrat. Začněte tím, že si přečtete, co čaj obsahuje. Pokud má nějaká umělá sladidla nebo cukr, nekupujte ho.[3]
    • Neznamená to, že byste se měli vyhýbat ochuceným zeleným čajům. Některé z nich neobsahují žádný cukr. Když budete pít čaje složené pouze z přírodních ingrediencí, budete hubnout rychleji.
  4. 4
    Příprava čaje. Pro některé lidi je vaření čaje nepříjemnou záležitostí. Můžete si nalít vodu do hrnku a dát ji na několik minut do mikrovlnky, dokud nezačne vařit a potom do ní vhodit čajový pytlík, ale jde to i jednodušeji:
    • Kupte si elektrickou varnou konvici. Tyto konvice seženete v každém elektru za několik stovek korun. Stačí konvici naplnit vodou a stisknout tlačítko. Voda se přivede k varu a potom stačí s ní zalít čaj v šálku. Zbylou vodou si potom můžete čaj dolévat.
    • Kupte si stroj na ledový čaj. V létě vám horký čaj pravděpodobně nebude chutnat, ale nebojte se – můžete pít ledový čaj. Kupte si konvici na ledový čaj, kterou naplníte vodou a vhodíte do ní čajové pytlíky. Potom jen stisknete tlačítko a za několik minut budete mít čerstvý ledový čaj.
    • Můžete si čaj připravit večer na následující den. Pokud nebudete mít čas vařit si čaj, připravte si ho večer a dejte si ho v konvici do lednice. Místo toho, abyste přes den v práci pili limonády, si vezměte velkou lahev s ledovým čajem a mějte ji celý den po ruce.
    Reklama

Metoda 2 ze 3:
Zvykněte si pít čaj každý den

  1. 1
    Naučte se pít čaj pravidelně. Pokud chcete díky čaji zhubnout, musíte ho pít každý den a nesmíte si ho sladit. Pokud vám čaj nebude chutnat a nebudete ho mít stále po ruce, nevydržíte ho pít dlouho. Jak tedy zařídit, aby vám pití čaje nečinilo žádné problémy?
    • Jako první věc je nejdůležitější mít zásoby čaje a všeho, co potřebujete. Pokud trávíte 8 hodin denně v práci, je dobré si donést dostatek čaje i do práce. Nezapomeňte ani na varnou konvici a váš oblíbený hrnek.
    • Zeptejte se Angličanů – čaj se podává ve společnosti. Pokud nechcete připravovat celou konvici sami pro sebe, nabídněte čaj kolegům nebo členům rodiny. Můžete si vytvořit večerní rituál u šálku čaje. Když budete mít pití čaje jako společenskou událost, budete se na to více těšit.
    • Do čaje byste si neměli dávat smetanu, cukr, ani mléko. Pokud chcete díky čaji zhubnout, musíte ho pít čistý. Když do čaje dáte mléko a cukr, už to nebude lehký nápoj.
  2. 2
    Místo ranní kávy si dávejte čaj. Začněte každý den šálkem čerstvého čaje. Lidé, kteří pijí místo kávy čaj, ušetří každý den spoustu kalorií, zejména pokud si kávu dávají v kavárnách. Některé kávy například ze Starbucks obsahují stovky skrytých kalorií, zatímco u čaje vždy víte, co pijete.
    • Jak jsme již zmínili, je důležité pít čaj čistý a neslazený. Když do čaje přidáte mléko, neutralizujete látky, které podporují hubnutí. Kromě toho výzkumy prokázaly, že odtučněné mléko je nejhorší![4]
      • Tento výzkum zkoumal pouze kravské mléko. Pokud chcete zkusit sójové nebo mandlové mléko, klidně můžete. Musíte si ale uvědomit, že čaj nebude mít tak silné účinky, jako kdybyste ho pili čistý.
  3. 3
    Místo limonád si v restauracích dávejte neslazený ledový čaj. Sladké nápoje jsou pro hubnoucí lidi naprosto nevhodné. Sodík v dietních limonádách způsobuje zadržování vody, takže si dejte raději neslazený ledový čaj. Ledový čaj se hodí také v případě, že jste odpoledne trochu unavení a potřebujete kofein. Dostáhnete stejného účinku, jako kdybyste si dali limonádu s kofeinem a ušetříte spoustu kalorií.
    • Když budete pít pouze neslazené čaje, zhubnete díky tomu, že nebudete pít nic jiného. Čaj obsahuje málo kalorií a když ho budete pít dostatek, nebudete pít další nápoje, které obsahují spoustu kalorií. Jde v podstatě o to samé, jako při hubnutí díky pití vody.
  4. 4
    Pokud máte odpoledne na něco chuť, dejte si šálek teplého čaje. Až budete mít chuť na sladkosti z automatu, uvařte si raději čaj. Když si dáte čaj, srovná se vám hladina krevního cukru a nebudete mít takovou chuť k jídlu.
    • Kromě toho si při vaření čaje odpočinete od pracovních záležitostí a budete mít čas se zamyslet nad tím, co chcete jíst a zda je vhodné zaplňovat si žaludek čokoládovými tyčinkami. Až si budete vařit čaj, popovídejte si s kolegou, protáhněte se, nebo si na chvíli jen tak odpočiňte.
  5. 5
    Před večeří si dejte velkou sklenici studeného čaje. Když se před jídlem napijete, budete mít plnější žaludek, takže se zbytečně nepřejíte (ale zdravou večeři byste neměli vynechávat). Čaj by měl být studený, protože když budete pít studený čaj, tělo bude muset vynaložit energii na jeho ohřátí a spálí více kalorií.
  6. 6
    Před spaním si dejte šálek bylinného čaje bez kofeinu. Bez ohledu na to, zda chcete zhubnout, je vždy dobré si večer uvařit bylinný čaj a odpočinout si. Když budete dobře spát, budete hubnout rychleji, takže choďte do postele včas a dejte si před spaním čaj.
    • Neměli byste pít těsně před spaním, aby se vám v noci nechtělo na toaletu a nemuseli jste vstávat. Platí to zejména v případě, že trpíte inkontinencí, nebo jste těhotná žena.
  7. 7
    Vyberte si čaj vhodný pro danou denní dobu. Někteří odborníci tvrdí, že některé čaje by se měly pít v určitou denní dobu. Pití neslazeného čaje je vždy dobré, ale můžete si vybrat několik čajů, které budete pít během dne v různou dobu.
    • Bílý čaj blokuje ukládání tuků, takže ho pijte před obědem.
    • Borůvkový čaj vyrovnává hladinu krevního cukru, takže ho pijte před večeří.
    • Pu-erh, zelený čaj a oolong zrychlují metabolismus, takže je pijte ráno (a klidně i v průběhu dne). [5]
  8. 8
    Pijte čaj i za pochodu. Spousta lidí tráví hodně času na cestách, nebo dojížděním do práce. Kupte si nějakou hezkou termosku a každý den si s sebou berte čaj do vlaku nebo do autobusu. Nezapomeňte si ho připravit včas, abyste ráno nemuseli spěchat.
    • Tématem tohoto článku je v podstatě to, že byste měli neustále pít čaj. Když budete pít čaj, nebudete jíst a ani nebudete chtít jíst – čím více toho vypijete, tím plnější žaludek budete mít.
  9. 9
    Zamyslete se nad tím, kolik kofeinu do těla dostanete. Některé čaje obsahují spoustu kofeinu. Pokud pijete čaj 24 hodin denně, zákonitě se kofeinu nevyhnete. Kofein technicky tělo nedehydruje, ale neměli byste překročit dávku 300 ml denně (jeden šálek má asi 50 mg). [6]
    • Můžete si čaj louhovat kratší dobu, nebo pít hlavně bylinné čaje, které neobsahují kofein. Pro většinu lidí to sice není problém, ale někteří lidé jsou na kofein citliví a pití čaje by u nich mohlo způsobit nespavost a nervozitu. [6]
    Reklama

Metoda 3 ze 3:
Udržte si motivaci

  1. 1
    Kromě pití čaje byste měli také jíst zdravě. Přiznejme si to – když s novou dietou neuvidíte první výsledky dost rychle, nevydržíte u ní. Pít čaj je sice skvělý nápad, ale když kromě toho budete i zdravě jíst, dosáhnete mnohem lepších výsledků.
    • Víte, co se hodí k čaji? Ovoce, zelenina, celozrnné produkty a nízkotučné mléčné výrobky. Když už si vaříte čaj, měli byste si vařit i všechna jídla, která jíte. Přestaňte jíst zpracované potraviny a připravujte si všechna jídla sami, abyste věděli, co jíte.
  2. 2
    Vyhněte se nudě. Po nějaké době vás možná začne nudit pít stále stejný čaj. Jistě by vás nebavilo jíst ani stále stejné jídlo. Najděte si další čaje, které vám budou chutnat a střídejte je. Když si budete moci vybrat čaj, na který budete mít zrovna chuť, bude vás pití čaje bavit mnohem více.
    • Dejte si do čaje med. Neměli byste to přehánět, protože když budete čaj sladit příliš často nebo příliš mnoho, nepomůže vám zhubnout, ale trocha medu jednou za čas neuškodí.
    • Pokud chcete, můžete si do čaje přidat trochu citronové šťávy nebo plátek citronu. Při jedné studii se zjistilo, že lidé, kteří pijí černý čaj s citronovou kůrou, mají o 70% nižší riziko rakoviny kůže. [7]
  3. 3
    Zkoušejte nové příchuti. Čajů existuje takové množství, že můžete stále zkoušet nové a nové příchuti. Existuje tolik značek a druhů čaje, že není ani možné je zkusit všechny. Kupujte si nové druhy a varianty čajů, aby vás pití čaje nepřestalo bavit.
    • Zde jsou čaje, které údajně podporují hubnutí: [8]
      • Anýzový čaj: podporuje zažívání a zklidňuje podrážděný žaludek
      • Mátový čaj: zrychluje metabolismus a potlačuje chuť k jídlu
      • Růžový čaj: funguje proti zácpě a obsahuje spoustu živin
      • Pu-erh čaj: zmenšuje tukové buňky (pijte ho hlavně ráno)
      • Ptačincový čaj: mírně diuretický, zmírňuje plynatost (pijte vždy jen jeden šálek)
    • Pokud chcete dodržovat dietu, připravujte si čaje vždy sami. Některé instantní čaje a čaje z kaváren obsahují spoustu zbytečného cukru.
  4. 4
    Užívejte si čaj naplno. Dieta často znamená překonat chuť k jídlu a nezřídka zahrnuje pocity frustrace. Když si budete čaj vychutnávat v klidu a vnímavě, postupně se zbavíte špatných stravovacích návyků a budete schopni si automaticky vybírat zdravější jídla. I pokud nemáte na čaj zrovna chuť, byste ho měli mít stále po ruce, abyste díky němu odolali pokušení jíst.
  5. 5
    Zjistěte si důležité informace. Podle studie, kterou provedl Abdul Dulloo v Institutu fyziologie na univerzitě ve Fribourgu ve Švýcarsku, zvyšuje látka EGCG v zeleném čaji v kombinaci s kofeinem termogenezi o 84%. Termogeneze je proces, při kterém se v těle vyváří teplo v důsledku běžného zažívání a metabolizace potravy. Zelený čaj také zvyšuje hladinu norepinefrinu, který tělo připravuje na spalování tuků. [9]
    • Ne všichni vědci se shodují na tom, že zelený (nebo jiný) čaj každému pomůže zázračně zhubnout, ale rozhodně platí, že zaplnit si tělo vodou nebo čajem je mnohem lepší, než dát si čokoládovou tyčinku, nebo napít se sladké limonády. Když budete pít hodně čaje, nebudete mít chuť na nezdravé jídlo.
    Reklama

Tipy

  • Vědci z univerzity v Marylandu doporučují pít dva až tři šálky zeleného čaje denně. [10]
  • Když budete pít každý den 3-5 šálků zeleného čaje, spálíte 50-100 kalorií.
  • Jezte zdravě a dosáhnete lepších výsledků.
  • Některé čaje mají různé prospěšné účinky, například chrání srdce, pečují o zuby a dásně, zlepšují náladu, nebo chrání před nemocemi. Je dobré vybrat si čaj podle toho, jakých účinků chcete dosáhnout.
  • Když budete pít horký čaj, nezpomalí se vám zažívání tak jako v případě studeného čaje.
  • Pijte čaj bez cukru a bez mléka.
  • Když budete třikrát denně pít zelený čaj, zhubnete 1 kg za týden.

Reklama

Varování

  • Když to budete s čajem přehánět, narušíte si hladinu železa v krvi.
  • Když budete pít příliš mnoho čaje, budete mít tmavší zuby. Kupte si zubní pastu s bělícími účinky.
  • Pokud máte problémy s usínáním, nepijte žádný čaj s obsahem kofeinu po 16.00.
  • Kofein může narušit spánek – nepijte žádný čaj s kofeinem minimálně tři hodiny před spaním.
  • Čaj zůstane čerstvý jen nějakou dobu. Starý čaj už nepijte a vždy si raději uvařte čerstvý.
  • Pokud vás pití čaje začne bavit, za chvíli ho nebudete mít kam dávat. Udělejte si v kuchyni dostatek místa.
  • Když budete pít příliš mnoho čaje, ztmavnou vám zuby a bude se vám špatně usínat – držte se bylinných čajů.
  • Než začnete držet dietu, poraďte se s lékařem. Pokud trpíte nějakou nemocí, budete tomu muset přizpůsobit i hubnutí.
  • Některé bylinné čaje mohou být škodlivé, takže si vždy zjistěte, co čaj obsahuje. *Nepijte čaje z kostivalu, které obsahují alkaloidy škodlivé pro játra. V mnoha zemích je vnitřní užívání kostivalu zakázáno.



Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 39 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili. Tento článek byl zobrazen 2 852 krát
Stránka byla zobrazena 2 852 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama