Jak zkrátit periodu

Spoluautor Lacy Windham, MD

V tomto článku:Podívejte se po lékařské pomociVyzkoušejte přírodní metody18 Reference

Menstruační cyklus trvá obvykle tři až sedm dní. Pokud zažíváte častější nebo delší menstruace, mohlo by pro vás být příhodné zjistit, jak lépe kontrolovat své hormony, tak abyste mohli zkrátit celkovou dobu menstruace. Antikoncepční pilulky a nitroděložní tělíska jsou nejspolehlivějším způsobem, jak zkrátit menstruaci a jak mít možnost ji lépe kontrolovat; nicméně, můžete také vyzkoušet přirozené metody jako cvičení, hubnutí a lepší spánek.

1
Podívejte se po lékařské pomoci

  1. 1
    Vyzkoušejte antikoncepční pilulky. Chcete-li kratší, méně intenzivní menstruaci, mohou antikoncepční pilulky na předpis pomoci. Zeptejte se na ně svého lékaře.
    • Většina orálních antikoncepcí (antikoncepční tobolky)se prodává v platech na 28 dní. Prvních 21 pilulek obsahuje kombinaci estrogenu a progesteronu, které zabraňují příchodu ovulace a tedy i otěhotnění. Zbývající pilulky jsou placebo a neobsahují žádné hormony.
    • V den, kdy si vezmete poslední pilulku, přijde kvůli vysazení hormonů krvácení podobné menstruaci. Nicméně, hormonální procesy, které stojí za krvácení po vysazení, jsou jiné než ty během menstruace. Mnoho žen, které berou antikoncepční pilulky, mívá kratší a méně intenzivní menstruace.[1]
  2. 2
    Používejte některé z novějších orálních antikoncepčních pilulek, které mají 24 denní cyklus. To znamená, že místo 21 pilulek s hormony máte 24 pilulek s hormony a jenom 4 placebo pilulky, díky čemuž se krvácení zaviněné hormony ("menstruace") zkrátí na 4 nebo méně dní.[2]
    • Není stoprocentní, že to bude fungovat, ale když budete pokračovat několik měsíců, vaše tělo si pravděpodobně zvykne a začnete mít kratší menstruace. Odhodlání je klíčové – u mnoha žen se výsledky nedostaví dříve, než za tři nebo více měsíců nepřetržitého užívání.
  3. 3
    Zjistěte si něco o antikoncepčních pilulkách s "prodlouženým cyklem". Jedná se o další velice efektivní možnost pro ženy, které mají problémy s menstruací, protože s nimi většině z nich dokonce předejdete! Většina takových léků s "prodlouženým cyklem" obsahuje pilulky na tři měsíce, poté následuje jedno krvácením kvůli vysazení hormonů ("menstruace"). To znamená, že v průměru budete krvácet jednou za tři měsíce a ne jednou za měsíc.[3]
    • Měli byste vědět, že se díky těmto pilulkám nemusí nutně zkrátit vaše menstruace, ale učiní jí to méně častou, takže by mohlo stát za to je vyzkoušet.
  4. 4
    Měli byste vědět o vedlejších účincích jakýchkoliv antikoncepčních pilulek.[4] Předtím, než začnete orální antikoncepci užívat, je vždy nutné nechat si od svého lékaře "schválit", že nemáte žádné jiné zdravotní problémy, které by vám mohly v užívání prášků zabránit. Je také důležité vědět o vedlejších účincích, které mohou nastat, především během prvních několika měsíců užívání antikoncepce.
    • Mezi nejčastější vedlejší účinky patří náhlé krvácení a špinění. To znamená, že můžete krvácet nebo špinit i během dnů, kdy berete pilulky s hormony, protože si vaše tělo zvyká na to mít "externí" (vnější) zdroj hormonů. To pravděpodobně zmizí po několika měsících důsledného užívání pilulek.
    • Mezi další možné vedlejší účinky patří citlivost prsů, nevolnost a křeče žaludku, nadýmání, průjem nebo zácpa a přibírání.
    • Měli byste vědět, že pokud vám zůstanou nechtěné vedlejší účinky při užívání antikoncepčních pilulek, můžete vždy požádat svého lékaře, aby vám změnil značku antikoncepce. Různé prášky mají různý poměr estrogenu vůči progesteronu a občas ženy musí vyzkoušet několik značek, než najdou tu, která jim vyhovuje.
  5. 5
    Zeptejte se svého lékaře na nitroděložní tělísko. Nitroděložní tělísko je tělísko ve tvaru písmena T, které je vyrobeno z mědi nebo plastu, které lékaři umístí do ženiny dělohy za účelem předcházení těhotenství. Podle toho o jaký typ tělíska se jedná, může také pomoci se zkrácením menstruace.[5]
    • Měděná nitroděložní tělíska jsou levnější a déle vydrží (až 10 let), ale také způsobují silnější menstruace a více křečí, takže se nejedná o něco, co byste si měli pořídit, pokud se snažíte zkrátit svojí periodu (a/nebo snížit její intenzitu).
    • Ale nitroděložní tělísko Mirena je skvělé. Je vyrobeno z progesteronu (ženský hormon) a jedná se o "zlatý standart" antikoncepce. Je téměř 100% účinné, co se předcházení těhotenství týče, vydrží až 5 let a také výrazně snižuje intenzitu menstruace (a některé ženy se díky němu dokonce zbaví menstruace úplně).
    • Nevýhoda tělíska Mirena je jeho cena, která se obvykle pohybuje v řádu tisíců korun. Pokud si ho ale můžete pořídit, jedná se o zdaleka nejlepší možnost, jak mít kratší a méně intenzivní menstruace.
  6. 6
    Informujte se o nitroděložních tělískách.[6] Mnoho žen preferuje antikoncepční pilulky před nitroděložním tělískem jednoduše proto, že toho o tělískách moc nevědí a prášky se jim zdají být "jednodušší" (a možná "méně strašidelnou") volbou, vzhledem k tomu, že není potřeba cokoliv zavádět do dělohy.
    • Ženy, které jsou o nitroděložních tělískách informované, si je ale nechávají zavádět mnohem častěji, protože si uvědomují, že mají mnoho výhod. Nejen, že jsou s nimi menstruace kratší a méně intenzivní, jedná se také o nejefektivnější formu antikoncepce a ač se jedná o zpočátku drahou investici, po 5ti letech vyjdou nakonec levněji, než pravidelně kupované pilulky.
  7. 7
    Pokud vás trápí abnormálně dlouhé nebo silné menstruace, poraďte se s lékařem. U některých žen se jedná o příznak skrytých zdravotních problémů, které musí být zjištěny a léčeny, takže je vždy nejlepší zajít za lékařem, abyste tuto možnost buď vyloučili, nebo se nechali správně léčit.[7]
    • Zatímco doba trvání a intenzita menstruačního cyklu je u každé ženy rozdílná, existuje několik faktorů, které mohou upozorňovat na zdravotní problém. Musíte-li k uhlídání tekutiny používat dvojí hygienickou ochranu, máte krevní sraženinu častěji než jeden den menstruace; pokud vám během jedné hodiny proteče vložka nebo tampon, musíte-li si během noci vložku nebo tampon měnit, máte menstruaci trvající déle, než týden, nebo máte příznaky, jako jsou únava nebo dušnost, měli byste zajít za gynekologem.[8]
    • Existuje několik možných důvodů pro abnormálně silné menstruační krvácení. Důvody mohou být různé – od docela neškodných hormonálních nevyrovnalostí, způsobených třeba sníženou funkcí štítné žlázy, nebo v důsledku užívání určitých léčiv, až po ty vcelku vážné. Různé druhy rakoviny a onemocnění dělohy mohou vést k nadměrnému krvácení. Váš lékař by měl být schopný přijít na původ problémů rutinním vyšetřením pánve a zhodnocením vaší anamnézy. Podle toho, co bude lékař považovat za možný důvod mohou být potřebné dodatečné krevní testy a rentgenová či ultrazvuková vyšetření.[9]
    • Způsoby léčby odvisí od důvodu krvácení. S příznaky mohou pomoci potravinové doplňky se železem, ibuprofen, orální antikoncepce nebo nitroděložní tělíska.[10]
    • Předtím, než k lékaři půjdete, se ujistěte, že víte o všem, co máte předem udělat, jako večer předem nejíst, nebo si zapsat, kdy jste měli menstruaci. Také byste měli mít seznam všech léků, které užíváte, nedávných změn ve vašem životě, příznaků, které zažíváte a případných otázek.[11]

2
Vyzkoušejte přírodní metody

  1. 1
    V zdravé míře cvičte. Pravidelné cvičení může skvěle ovlivnit vaše celkové zdraví, a může také pomoci s tím, aby vaše menstruace zůstala krátká a málo intenzivní.
    • Máte-li nadváhu, zvažte, že s lékařem prodiskutujete zdravý hubnoucí plán. Když si budete udržovat zdravou váhu, může to celkově vést ke kratším a méně intenzivním menstruacím.[12]
    • Bez ohledu na váhu, mívají ženy se sedavým životním stylem delší menstruace. Umírněná fyzická aktivita ve formě cvičení 45-60 minut denně, může vést k tomu, že se menstruace zkrátí. Pohybovat se můžete formou zábavného sportu, rychlé procházky, kardiovaskulárního cvičení, nebo běhání.[13]
    • Dejte si pozor, abyste to nepřehnali. Nadměrné cvičení může způsobit, že menstruace zmizí úplně. To může být nebezpečné, především, cvičíte-li a nekonzumujete přitom potraviny se správnými živinami. Předtím, než pozměníte svůj cvičební program, byste se vždy měli poradit s lékařem.[14]
  2. 2
    Pozměňte svůj jídelníček. Ač se o účincích stravy na menstruaci vedou spory, podle některých výzkumů by mohl jídelníček s menším množstvím tuků a mnoha zdravými uhlohydráty vést ke kratším menstruacím.
    • Jídelníček bohatý na složité uhlohydráty, jako jsou celozrnné produkty, ovoce a zelenina, s omezeným množstvím cukru a alkoholu může snížit množství příznaků, jako jsou křeče a výkyvy nálad spojené s menstruací. Také může celkově snížit délku cyklu.[15]
    • Existuje několik studií, které tvrdí, že jídelníček s menším množstvím tuku může také alespoň trochu zkrátit menstruaci.[16]
    • Vzhledem k tomu, že hubnutí může vést ke kratší menstruaci, může změna jídelníčku v případě, že máte nadváhu, vést k tomu, že zhubnete, a tím pádem zkrátit menstruaci. Předtím, než se rozhodnete hubnout, byste se ale vždy měli poradit se svým lékařem.
  3. 3
    Vyhraďte si čas na spánek. Přerušovaný nebo krátký spánek přispívá ke stresu, který pak může vést k delším, bolestivým menstruacím. Když budete mít pravidelný a zdravý spací režim, může vám to pomoci regulovat emoce.
    • Když vám bude chybět i pouze několik hodin spánku, může to vést k tomu, že budete vystresovanější, naštvaní nebo budete pociťovat úzkost. Všechny tyto věci si mohou pohrávat s vašimi hormony, a následně vést k silnější a delší menstruaci.[17]
    • Snažte se každý den chodit do postele a vstávat ve stejný čas, i o víkendu. Vaše tělo si na to zvykne a vy budete mít pravidelný spací režim. Nastavte si budík na čas, ve který se opravdu chcete vzbudit. Když budete mačkat tlačítko odložit, může to vést k tomu, že budete mít rušený, nepříjemný spánek po kterém budete celý den unavení.[18]

Reference

  1. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/birth-control/in-depth/birth-control-pill/art-20045136
  2. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/birth-control/in-depth/birth-control-pill/art-20045136
  3. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/birth-control/in-depth/birth-control-pill/art-20045136
  4. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/birth-control/in-depth/birth-control-pill/art-20045136
  5. http://www.plannedparenthood.org/learn/birth-control/iud
  6. http://www.plannedparenthood.org/learn/birth-control/iud
  7. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/menorrhagia/basics/symptoms/con-20021959
  8. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/menorrhagia/basics/symptoms/con-20021959
  9. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/menorrhagia/basics/symptoms/con-20021959
Ukázat více... (9)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Lacy Windham, MD. Dr. Windham je atestovaný porodník a gynekolog v Tennessee. V roce 2010 dokončila stáž na Eastern Virginia Medical School, kde získala ocenění Nejlepší rezident.

Kategorie: Plánování a životní styl

V jiných jazycích:

English: Make Your Period Shorter, Deutsch: Eine kürzere Periode haben, Italiano: Accorciare il Ciclo Mestruale, Español: hacer que tu período sea más corto, Français: réduire la durée de ses règles, Русский: сделать месячные короче, 中文: 缩短月经周期, Nederlands: De ongesteldheid korter maken, العربية: جعل فترة الدورة الشهرية أقصر, Tiếng Việt: Rút ngắn chu kỳ kinh nguyệt, 한국어: 생리 기간을 짧게 만드는 방법

Stránka byla zobrazena 1 304 krát.
Byl tento článek přesný?