Jak zmírnit úzkost

V tomto článku:Vytvořte si nové duševní zvykyZměny životního styluZkuste začít brát lékyReference

Všichni čas od času trpíme úzkostí. Pocity strachu a obav z toho, že se stane něco špatného, nám mohou narušit každodenní život a zabránit nám v tom, abychom se uvolnili a užívali si přítomný okamžik. Někdy úzkost přejde, když zmizí její zdroj, ale u mnoha lidí přetrvává a bere jim radost ze života. Když si osvojíte nové duševní a fyzické zvyky, může se vám podařit se úzkosti zbavit.

1
Vytvořte si nové duševní zvyky

  1. 1
    Postavte se zdrojům úzkosti, které můžete změnit. Někdy úzkost pramení z pocitu přehlcení mnoha maličkostmi, které je nutné udělat. Když se na tyto věci zaměříte zvlášť, nebudou pro vás velkým zdrojem stresu, ale když je spojíte dohromady, mohou způsobit silné obavy. Když začnete tyto věci jednu po druhé řešit, můžete se své úzkosti zbavit velmi rychle.
    • Malé, ale nepříjemné úkoly dělejte hned, aby se vám nezačaly kupit. Plaťte účty a všechny pokuty včas, nechejte si spočítat daně včas, zapisujte si předměty ve škole včas, choďte pravidelně na lékařské prohlídky atd.
    • Možná máte možnost změnit situace, které vypadají, že s nimi nic neuděláte, když se na ně podíváte jiným pohledem. Pokud se například děsíte nadcházející rodinné oslavy, stanovte si časový limit pro dobu, kterou na ní strávíte. Ujistěte se, že budete mít příjemné ubytování atd. Když vám tato opatření nepomohou zbavit se extrémní úzkosti, můžete se celé akci vyhnout. Můžete se sami rozhodovat o tom, jak budete trávit svůj čas.
  2. 2
    Změňte svůj přístup ke zdrojům své úzkosti, nad kterými nemáte kontrolu. Některých zdrojů úzkosti se jednoduše nezbavíte. Nemoci, finanční problémy, vztahové problémy a další trvalejší zdroje úzkosti nelze snadno napravit, ale když nad nimi začnete uvažovat jinak, může vám to pomoci zbavit se stresu a strachu, který u vás vyvolávají.
    • Udělejte vše pro to, abyste situaci napravili. Můžete si například promluvit s finančním poradcem, který vám pomůže vyřešit vaše dluhy. Pokud máte v rodině někoho nemocného, můžete s ním trávit více času. Pokud máte problémy s partnerem, můžete mu navrhnout, že budete chodit do manželské poradny.
    • Omezte čas, který budete trávit aktivním přemýšlením o hlavních zdrojích vašeho stresu. Když budete nad něčím obsesivně přemýšlet, nezměníte to. Udělejte vše, co bude ve vašich silách a potom se zaměřte na něco jiného, nebo se pobavte – zajděte si třeba na procházku, nebo si pusťte jeden díl vašeho oblíbeného seriálu.
  3. 3
    Vytrénujte si mysl tak, aby se zklidnila na povel. Už jste někdy zkoušeli meditovat? Meditace je skvělým nástrojem, který vám umožní zklidnit se kdykoli a kdekoli. S trochou cviku se naučíte změnit svůj dlouhodobý stav a zlepšíte své duševní zdraví.
    • Pokud s meditací teprve začínáte, vyberte si nějaké CD s řízenou meditací, nebo se zapište na lekce meditace. Lektor vás naučí uvolnit mysl a dosáhnout klidu i ve chvílích, kdy se vám hlavou honí spousta myšlenek.
    • Vědomá meditace je také užitečná. Zahrnuje soustředění na zdroj úzkosti, které trvá tak dlouho, dokud ho nepromyslíte skrz naskrz a vaše mysl se bude moci uvolnit a myslet po zbytek dne na něco jiného. Pokud se budíte s úzkostí, vstaňte a jděte na tiché a klidné místo. Pět minut myslete na své obavy a snažte se naplánovat, jak vyřešíte problémy, nad kterými máte nějakou moc. Potom začněte svůj den s vědomím, že jste již vyřešili to, co vás trápí.
  4. 4
    Mluvte o svých pocitech. Když v sobě budete svoji úzkost dusit, budete si zadělávat na záchvaty úzkosti. Je velmi důležité probírat své pocity s někým, komu důvěřujete. Získáte díky tomu nový pohled na věc a možná dokonce i rady a tipy na řešení některých vašich problémů.
    • Je dobré promluvit si s někým, komu důvěřujete a koho máte rádi. Můžete zkusit svého partnera, rodiče, sourozence, nebo blízkého kamaráda. Řekněte tomuto člověku, jak se cítíte a zeptejte se ho, zda by vám neporadil, jak zmírnit vaši úzkost. Někdy se ovšem může stát, že tito blízcí lidé mohou být právě zdrojem vaší úzkosti.
    • Najděte si psychologa. Psychologové jsou vyškolení objektivní naslouchači, kteří jsou placení za to, aby vám pomohli zbavit se vaší úzkosti. Pokud trpíte stálými úzkostmi, kterých se sami nedokážete zbavit, měli byste zkusit terapii.

2
Změny životního stylu

  1. 1
    Přestaňte jíst a pít věci, které způsobují úzkosti. Možná si své úzkosti částečně vytváříte sami tím, že konzumujete potraviny a nápoje, které je vyvolávají. Omezte konzumaci škodlivých potravin a nápojů a možná se vám podaří zklidnit mysl a udržet si stále stejný srdeční tep.
    • Omezte konzumaci sladkých a škrobových potravin. Většina jídel, která jí lidé v emocionálním rozpoložení, spadají do této kategorie. Tyto potraviny způsobují nárůst hladiny krevního cukru a mohou vést k úzkostem.
    • Pijte méně kofeinu. Kofein stimuluje nervový systém, [1] takže když si ráno dáte svůj oblíbený šálek kávy, může vám to způsobit úzkosti. Buď můžete přestat pít kávu úplně, nebo její konzumaci omezit na jeden šálek denně.
    • Omezte konzumaci alkoholu. Je lákavé dát si sklenku alkoholu, když se chcete zbavit stresu. Dočasná úleva, kterou vám alkohol přinese, ovšem podporuje vznik úzkostí. [2] Alkohol způsobuje deprese, takže vám může zhoršit náladu a jeho negativní účinky na tělo – dehydratace, zadržování vody a další dlouhodobé negativní účinky podporují vznik úzkostí.
  2. 2
    Začněte jíst potraviny, které podporují dobrou náladu. Kromě toho, že byste měli jíst spoustu ovoce a zeleniny, celozrnných obilovin a libového masa, byste se měli zaměřit také na následující potraviny, které zlepšují náladu:
    • Bobule acai, borůvky a další potraviny bohaté na antioxidanty. Když tělo zbavíte toxinů, zlepší se vám nálada.
    • Potraviny bohaté na hořčík a vápník přirozeně snižují stres. Jezte tedy ořechy, hořkou čokoládu a banány.
  3. 3
    Pravidelně cvičte. Studie prokázaly, že lidé, kteří pravidelně cvičí, méně trpí úzkostmi. [3] Když si zacvičíte, podpoříte tím krevní oběh a vyplavíte do těla endorfiny, které podporují dobrou náladu. Věnujte se následujícím typům cvičení:
    • Aerobní cvičení, jako je jízda na kole, chůze, běh, nebo plavání.
    • Posilování, které zlepšuje sílu svalů a celkovou sílu těla.
    • Posilovací cvičení, jako je jóga, nebo Pilates.
  4. 4
    Změňte svůj osobní prostor. Někdy se úzkosti zhoršují tím, že žijete nebo pracujete v nepříjemném prostředí. Místa, na kterých trávíte nejvíce času, mají velký vliv na vaši náladu. Zkuste zavést následující změny, abyste zmírnili svoji každodenní úzkost:
    • Zbavte se nepořádku. Pokud máte doma hromady papírů a pošty, odpadky, které stále čekají na vynesení, nebo dokumenty, které musíte založit, může to mít značný vliv na vaši úzkost. Ukliďte si doma a na svém pracovním stole v kanceláři, aby mělo vše své místo (ideálně tak, abyste na to neviděli) a každý den chvíli vracejte věci na místo, aby se vám nepořádek nehromadil.
    • Zkuste si vymalovat jeden nebo dva pokoje. Když si doma něco změníte, získáte novou perspektivu. Vymalujte si ložnici nebo obývací pokoj jinou barvou, kupte si nové polštáře nebo povlečení, nebo přestavte nábytek.
    • Travte čas na nových místech. Zajeďte si na víkendový výlet, nebo jděte na procházku do jiné části města, abyste narušili svůj stereotyp. Když svému mozku dáte nová místa, zvuky a vůně, může vám to zlepšit náladu.

3
Zkuste začít brát léky

  1. 1
    Vyzkoušejte přírodní léky na úzkost. Mnoha lidem pomáhají bylinné přípravky a další látky, které snižují úzkosti. Zajděte si do lékárny a kupte si následující přírodní přípravky:
    • Heřmánek: Květ heřmánku má zklidňující účinky. Kupte si heřmánkový čaj, nebo berte extrakt z heřmánku v tabletách.
    • Kořen kozlíku: Kozlík lékařský je v Evropě považován za účinnou léčbu proti úzkostem.
    • Kava kava: Tato polynéská rostlina má sedativní účinky, takže údajně pomáhá léčit úzkosti.
  2. 2
    Zkuste léky na předpis. V některých případech není možné se úzkosti zbavit pomocí duševních a fyzických změn. Pokud trpíte panickými záchvaty, nebo máte pocit, že trpíte úzkostnou poruchou, zajděte si k lékaři. Nechejte si předepsat některý z léků proti úzkostem, které mnoha lidem s chronickými potížemi pomohou zbavit se jejich problémů. [4]

Tipy

  • Věnujte se dechovým cvičením.
  • Dejte si dlouhou teplou koupel. Může vám to pomoci zmírnit úzkost.


Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 20 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Duševní zdraví a psychická rovnováha

V jiných jazycích:

English: Relieve Anxiety, Español: reducir tu ansiedad, Deutsch: Linderung von Angstzuständen, Русский: избавиться от чувства беспокойства, 中文: 缓解焦虑, Português: Diminuir a Ansiedade, Italiano: Sconfiggere l'Ansia, Bahasa Indonesia: Menghilangkan Kegelisahan, Nederlands: Onrust wegnemen

Stránka byla zobrazena 1 178 krát.
Byl tento článek přesný?