Jak zmírnit bolesti kostrče

2 Metody:Lékařská pomocPoužití domácích prostředků

Coccygodynie, také známá jako bolest v kostrči nebo kostrče, může být způsobena strukturální anomálií nebo úrazem, i když příčina bolesti je známa jen asi u třetiny případů. Bolest kostrče se často vyvíjí, pokud dlouho sedíte. V některých případech je bolest největší, když pacient mění polohu ze sedu do stoje. Bolesti mohou být také při pohlavním styku nebo při vyprazdňování.

1
Lékařská pomoc

  1. 1
    Navštivte svého lékaře na vyšetření. Váš lékař bude vědět, co hledat, když hodnotí bolest kostrče. Může vás poslat na rentgen, CT nebo MRI. Dva nejúčinnější testy v diagnostice coccygodynie jsou injekce místního anestetika do oblasti kostrče ke zjištění, zda se dočasně zmírňuje bolest, a porovnání rentgenu pořízeného vsedě a ve stoje ke zjištění, zda je kostrč vykloubená, když sedíte.
    • Váš lékař se také může podívat na pilonidální cysty, to jsou cysty, které se vyskytují pouze v oblasti kostrče, a jsou způsobeny infekcí při zarůstání vlasových folikulů.[1] Úspěšná léčba těchto druhů cyst může pomoci zmírnit nebo úplně odstranit bolesti.
  2. 2
    Seznamte se s příznaky spojenými se zraněním kostrče. Budete muset navštívit svého lékaře pro stanovení diagnózy, ale znát příznaky může pomoci určit, zda vaše kostrč je příčinou problému. Pojmenovat příznaky může dát vašemu lékaři cenné informace. Mezi příznaky zranění kostrče patří:[2] symptoms:
    • Bolesti v oblasti kostrče nebo kostrč bez bolesti v dolní části zad
    • Bolest při vstávání ze sedu do stoje
    • Častá potřeba na vyprazdňování nebo bolest při vyprazdňování
    • Úleva od bolesti, když sedíte na nohách, nebo pouze na hýždích
  3. 3
    Zvažte možné příčiny bolesti vaší kostrče. Pokud jste si nějakým způsobem zranili kostrč, informujte o tom během návštěvy svého lékaře. To může pomoci vašemu lékaři určit správnou léčbu vaši situace.
    • Podle některých odhadů, coccygodynie je zhruba pětkrát častější u žen, než u mužů. To může být způsobeno zraněním kostrče, které může nastat během porodu.[3][4]
  4. 4
    Zeptejte se svého lékaře na léky na předpis. Některé léky mohou pomoci zmírnit bolest ve vaší kostrči. Bylo například zjištěno, že antiepileptika a antidepresiva jsou účinné pro zmírnění bolesti kostrče.[5] Zeptejte se svého lékaře na možnost jednoho z těchto léků.
    • Mějte na paměti, že narkotika nejsou obvykle předepsány, pokud nemáte zlomeninu kostrče. Pokud máte zlomenou kostrč, váš lékař může předepsat léky proti bolesti ke zmírnění bolestí. Bude nutné podstoupit rentgen ke zjištění, zda máte zlomeninu kostrče.[6]
  5. 5
    Zvažte operaci, pokud vše ostatní selže. Většina pacientů, kteří podstoupí operaci na zmírnění coccygealní bolesti již vyzkoušeli ostatní léčbu s malým účinkem. Vyčerpejte paliativní léčbu, než přistoupíte na bolestivou, a někdy vysilující chirurgii.
    • Je-li bolest krutá, objevuje se denně po 6 měsíců nebo více, a/nebo zasahuje do kvality vašeho života, pak požádejte o návštěvu ortopeda, který se specializuje na odstranění kostrče.[7]

2
Použití domácích prostředků

  1. 1
    Ledujte bolestivé místo. Ledování vaší kostrče může pomoci k úlevě od bolesti a snížení zánětu.[8] Prvních 48 hodin po úrazu vaší kostrče, můžete použít led jednou za hodinu během dne. Přiložte ledový sáček obalený ručníkem na kostrč po dobu 20 minut. Po 48 hodinách můžete použít led pro pohodlí, třikrát denně stejným způsobem.
  2. 2
    Použijte volně prodejné léky proti bolesti. Užijte nesteroidní protizánětlivé léky (NSA) ke snížení bolesti a otoku. Tyto volně prodejné produkty, jako je ibuprofen nebo paracetamol, lze zakoupit v každé lékárně nebo drogerii.[9]
    • Užijte 600 mg ibuprofenu každých osm hodin, nebo užijte 500 mg acetaminofenu každé 4 hodiny. Nepřekročte množství 3500 mg paracetamolu během 24 hodin.
  3. 3
    Opravte držení vašeho těla. Špatné držení těla může přispět k bolesti kostrče. Snažte se sedět vzpřímeně, se středem zapojeným, krk rovný a záda mírně klenutá. Pokud máte ostrou bolest při vstávání ze sedu, nakloňte se dopředu a ohněte záda než vstanete.[10]
  4. 4
    Seďte na polštáři. Speciální polštáře s částí vystřiženou pro kostrč, jsou určeny především pro pacienty s bolestí kostrče. Může to pomoci zmírnit některé bolesti spojené se sezením. [11] Je možné vyrobit si vlastní polštář z molitanu. Jen vystřihněte díru ve středu, do tvaru záchodového prkénka.
    • Polštáře ve tvaru plovacího kruhu nejsou podle většiny pacientů moc užitečné, protože jsou navrženy tak, aby zmírnily tlak na genitálie spíše než na kostrč. Promluvte si se svým lékařem o používání polštáře ve tvaru klínu.
  5. 5
    Přiložte hřejivé podložky. Studie ukazují, že použití tepla do oblasti kostrče může snížit bolest.[12] Použijte hřejivou podložku až 4 krát za den po dobu 20 minut.
    • Zkuste teplý obklad nebo horká lázeň, pokud nemáte hřejivou podložku.
  6. 6
    Naplánujte období odpočinku a zotavení. Pokud se ukáže, že máte zlomeninu kostrče, neexistuje sádra, která by mohla být umístěna na kostrč. Budete prostě muset odpočívat a vyhnout se jakékoli namáhavé činnosti, po dobu asi 8 až 12 týdnů.[13] Pokud máte fyzickou práci, budete potřebovat být nějaký čas omluveni z práce, zatímco se vaše tělo bude léčit.
  7. 7
    Při stolici netlačte. Někteří lidé pociťují bolest při vyprazdňování v důsledku bolesti kostrče. Snažte se zabránit zácpě tím, že budete jíst dostatek vlákniny a pít dostatek tekutin. Pokud je to nutné, užívejte mírná projímadla, zatímco léčíte bolesti kostrče.[14]

Tipy

  • Bolest kostrče může být příznakem problémů v SI kloubu. Je možné, že boky a kostrč jsou vychýlené. To je indikováno bolestí kostrče, nebo po stranách kostrče.

Varování

  • Bolest kostrče může přetrvávat a způsobovat pacientům nepohodlí po dlouhou dobu. Lékaři hlásí, že mnoho pacientů má zkušenosti s určitým stupněm bolesti několik měsíců poté, co zažili trauma kostrče.
  • Kontaktujte svého lékaře nebo jiné poskytovatele zdravotní péče, jakmile je to možné, pokud zaznamenáte nesnesitelné bolesti spojené s vaší kostrčí, nebo pokud vzniknou bolesti bez známé příčiny nebo zranění.

Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Alleviate Tailbone Pain, Español: aliviar el dolor del coxis, Italiano: Alleviare il Dolore al Coccige, Português: Aliviar a Dor no Cóccix, Deutsch: Schmerzen im Steißbein lindern, Русский: облегчить боль в копчике, 中文: 缓解尾椎疼痛, Français: soulager une douleur au coccyx, Bahasa Indonesia: Meredakan Nyeri Tulang Ekor, العربية: التخلّص من ألم العصعص, Nederlands: Pijn aan je stuitje verlichten, ไทย: บรรเทาอาการปวดก้นกบ, 한국어: 꼬리뼈 통증 줄이는 법, Tiếng Việt: Giảm đau xương cụt

Stránka byla zobrazena 4 608 krát.

Byl tento článek přesný?