Jak zmírnit vertigo

Závratě jsou velmi frustrujícím stavem, který dokáže značným způsobem negativně ovlivňovat život lidí, kteří jimi trpí. Závratě, neboli vertigo, jsou definované jako točení hlavy nebo pocit narušené rovnováhy a můžou způsobovat nevolnost, zvracení a skutečnou ztrátu rovnováhy. Vertigo může být způsobené mnoha rozličnými příčinami, a proto je před započetím léčby potřeba vyloučit vážné zdravotní potíže. Jakmile budete znát původ svých závratí, můžete začít s nějakou metodou pro jejich odstranění.

Metoda 1 ze 2:
Okamžitá úleva od závratí

  1. 1
    Pohybujte se pomalu. Jakmile udeří vertigo, nejhorší věcí, kterou můžete udělat, je rychlá změna pozice. Pocity závratí zredukujete pomalým pohybováním, a tím myslíme skutečně želví tempo. Tyto jednoduché pohyby dokážou usměrnit vaši pozornost a vyčistit hlavu. Pokud potřebujete, dávejte si mezi jednotlivými pohyby krátké přestávky.
  2. 2
    Nedívejte se nahoru ani dolů. Stejně jako u normálních závratí, pohled nahoru nebo dolů způsobuje prohloubení dezorientace a nepříjemných pocitů. Vyhněte se proto všem činnostem, které vyžadují zaměření zraku nahoru nebo dolů po delší časové úseky nebo v rychlých pohybech. Svou hlavu udržujte za všech okolností ve stejné úrovni, paralelní k zemi.
  3. 3
    Zaměřte se na vzdálený objekt. Je to tak dané lidskou přirozeností, že předměty v blízké vzdálenosti vnímáme tak, jako by se pohybovaly rychleji, zatímco vzdálené objekty považujeme za pomalé. Proto se snažte zaměřit na něco v dálce, dokud vaše závrať nezmizí. Pokud je to nutné (nacházíte se uvnitř budovy), vyhlédněte kvůli tomu z okna.
  4. 4
    Vyhněte se opakujícím se pohybům. Ačkoli se to může zdát zřejmé, stojí za to připomenout, že opakující se pohyby zhorší vertigo, kvůli rozhození vaší rovnováhy. Svůj pohyb tedy držte na uzdě - kromě pomalého tempa by měl být rozvážný a stálý. Úlevu od závratí byste potom měli pocítit velmi rychle.[1]
    Reklama

Metoda 2 ze 2:
Provádění pohybů pro zmírnění závratí

  1. 1
    Pomalu otočte hlavu o 45°. Začněte tím, že hlavu otočíte o 45° doleva a potom doprava.
  2. 2
    Zakloňte hlavu. Nyní rychle zakloňte hlavu do polštáře a krk i ramena přitom udržujte uvolněné. Hlavu nakloňte tak, aby ucho postižené vertigem leželo níže na polštáři a v této pozici vydržte 30 sekund.
  3. 3
    Otočte hlavu na polštáři. Hlavu po celou dobu držte na polštáři a pomalu ji otočte tak, abyste nyní leželi druhým uchem dolů. V této poloze vydržte dalších 30 sekund.
  4. 4
    Přetočte celé tělo. Hlavu stabilizujte tak, aby se nehýbala, a tělem se otočte o 90°. Celé tělo držte v této poloze dalších 30 sekund.
  5. 5
    Opakujte popsané pohyby. Pro úplné odeznění vertiga opakujte všechny tyto pohyby v předepsaném pořadí, a to třikrát denně. Jedná se o podobný postup, který by s vámi prováděl fyzioterapeut, ale v tomto případě pohodlnější a mnohem levnější.[2]
    Reklama

Tipy

  • Velmi důležité je dodržovat veškerá doporučení od lékaře. Pokud vám předepíše léky, musíte je užívat pravidelně a v doporučených dávkách.
  • Před započetím jakékoli léčby vertiga navštivte svého lékaře.
  • Jestliže vám byl nařízen cvičební režim, fyzioterapeutická léčba nebo dieta, přesně dodržujte instrukce, které vám lékař předal.
  • Ve většině případů závratě neukazují na nějaký vážný zdravotní problém a dají se snadno vyléčit několika jednoduchými metodami.

Reklama

Varování

  • Vykazujete-li symptomy vertiga, buďte opatrní při manipulaci s těžkou technikou.
  • Jestliže se vaše závratě zhorší nebo se objeví další příznaky, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc.
Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 3 292 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama