Jak změnit celou svoji osobnost

V tomto článku:ZákladyZměňte své myšlenkové vzorceZměňte své pocitové vzorceZměňte své vzorce chováníPoslední malé změnyReference

Osobnost je souborem vzorců – myšlenek, chování a pocitů. Tyto vzorce dohromady tvoří to, kým jste. Možná tomu nebudete věřit, ale všechny tyto vzorce je možné změnit. Vyžaduje to spoustu práce, ale když se do toho pustíte s vervou, může se vám to podařit. Musíte si ovšem uvědomit, že vaše stará osobnost se bude pravidelně vynořovat, protože jsou naše myšlenky a přesvědčení tvořeny našimi životními zkušenostmi.

1
Základy

  1. 1
    Napište si plán. Tento plán by měl mít dvě části – co chcete změnit a čeho chcete dosáhnout. Jedno bez druhého nemůže fungovat. Jde o skutečně velký počin, takže je nutné vědět, do čeho jdete.
    • Jak bude váš nový charakter přispívat k vašemu osobnostnímu rozvoji? Mnoho lidí v této fázi dojde k závěru, že není nutné změnit celou svoji osobnost, ale pouze jeden malý zlozvyk, který negativně ovlivňuje jejich vztahy s ostatními. Myslíte si, že i ve vašem případě bude stačit malá změna?
    • Máte někoho, kdo je pro vás vzorem a koho byste chtěli co nejvíce napodobit? Když se na tohoto člověka díváte, říkáte si: „Ano, chci být přesně takový.“ Zamyslete se nad tím, co na tomto člověku skutečně obdivujete. Je to jeho způsob zvládání stresu? Jeho způsob vyjadřování? To, jak se pohybuje? Až to zjistíte, zamyslete se nad tím, jak tyto věci přispívají k jeho celkové pohodě a spokojenosti.
  2. 2
    Někomu to řekněte. Součástí úspěchu organizací, jako jsou Anonymní Alkoholici je to, že na setkáních mluvíte o věcech, o kterých byste za běžných okolností nemluvili a musíte se ostatním členům otevřít. Když budete mít někoho, kdo o vašich snahách bude vědět, budete mít motivaci, která by vám jinak chyběla.
    • Promluvte si s nějakým kamarádem o tom, čeho se snažíte dosáhnout. Pokud jde o důvěrného přítele, bude schopen vás nasměrovat správným směrem (buď tím, že vám řekne, že se chováte hloupě, nebo tím, že vás bude podporovat). Když budete mít někoho, kdo vám poskytne své myšlenky a bude mít objektivnější přístup, pomůže vám to ujasnit si, jak byste se měli chovat a jaký dojem na lidi děláte.
  3. 3
    Vymyslete si systém odměn. Může jít o naprosto cokoli. Můžete se odměňovat maličkostmi, jako je přesouvání kamínků z jedné kapsy do druhé, ale i velkými věcmi, jako je například dovolená. V každém případě si vyberte něco, co je pro vás důležité.
    • Stanovte si také checkpointy. Když se vám podaří oslovit krásnou dívku a minutu s ní hovořit, berte to jako úspěch. Pokud se vám následující týden podaří ji rozesmát a povídat si půl hodiny, je to ještě lepší. Odměňujte se za vše – nic totiž není snadné!

2
Změňte své myšlenkové vzorce

  1. 1
    Přestaňte se škatulkovat. Když si o sobě budete myslet, že jste stydliví a odměření, budete to využívat jako berličku. Proč nechcete jít v pátek na večírek? Pravděpodobně k tomu nemáte žádný dobrý důvod. Když o sobě přestanete smýšlet určitým způsobem, otevře se vám celý svět.
    • Uvědomte si, že se neustále měníte. Když si o sobě budete myslet, že jste posedlý rockovými kapelami, budete tyto charakteristiky přijímat. Když si ovšem uvědomíte, že se neustále měníte, budete otevření novým příležitostem a růstu, což byste si v opačném případě sami odepřeli.
  2. 2
    Přestaňte myslet černobíle. Kromě toho, že byste si měli dávat pozor na škatulkování, byste také neměli myslet černobíle. Kluci nejsou děsiví, autority nejsou zlé a učebnice mají svůj účel. Až si uvědomíte, že vaše vnímání věcí ovlivňuje váš názor na ně a pocity, které z nich máte, otevře se vám spousta možností a příležitostí ke změnám chování.
    • Někteří lidé vnímají určité vlastnosti jako „fixní,“ což značně ovlivňuje jejich chování. Opakem tohoto vnímání je myšlení orientované na růst, kdy si daná osoba myslí, že se všechny vlastnosti neustále mění a nejsou pevně usazené. Tyto myšlenkové vzorce se vyvíjejí v dětství a mohou být v osobnosti silně zakořeněny. Pokud máte pocit, že jsou fixní, budete si myslet, že je nemůžete nijak změnit. To, jak vidíte svůj svět, ovlivní to, jak budete jednat ve vztazích, jak budete řešit konflikty a jak rychle budete schopni překonávat překážky. [1]
  3. 3
    Zbavte se negativních myšlenek. Zastavte se. Na našem mozku je krásné to, že je vaší součástí a proto ho můžeme ovládat. Když si budete stále dokola opakovat „Bože, já to nezvládnu, nezvládnu to,“ pravděpodobně to skutečně nezvládnete. Když se vám v hlavě spustí tento hlas, zastavte ho. Stejně vám není k ničemu dobrý.
    • Když uslyšíte tento hlas, zkuste ho změnit na hlas Kačera Donalda. Uvidíte, že nebudete schopní ho brát vážně.
    • Držte hlavu vzpřímenou – doslova. Když změníte svoji řeč těla, změníte tím i to, jak se cítíte a co si myslíte.

3
Změňte své pocitové vzorce

  1. 1
    Dokud to nezvládnete, zkuste to alespoň předstírat. V zenbuddhismu se říká, že cesta ven vede dveřmi. Pokud chcete být méně stydliví, musíte se naučit komunikovat s lidmi. Pokud obdivujete lidi, kteří hodně čtou, musíte začít také číst. Skočte do toho po hlavě – lidé zapadají do zlozvyků, ale naštěstí existují způsoby, jak to změnit. [2]
    • Nikdo nemusí vědět, že máte uvnitř pocit, že nevyhnutelně zemřete. A víte proč? Protože to velmi brzy přejde. Mysl má úžasnou schopnost adaptace. To, co vám dříve působilo nepříjemné pocity, po nějaké době přejde a nebude to pro vás již nepříjemné.
  2. 2
    Převezměte jinou identitu. Herecký styl „metoda“ sice nemá dobré ohlasy, ale když ji využíval Dustin Hoffman, můžete to zkusit i vy. [3]
    • Musíte ovšem novou identitu využívat 24 hodin denně. Musíte převzít zvyky této postavy ve všech situacích. Jak chcete sedět? Jak se chcete tvářit, když jste klidní? Jaké jsou vaše obavy? Jakým způsobem chcete ubíjet čas? S jakými lidmi se chcete stýkat?
  3. 3
    Vyhraďte si konkrétní časový úsek na obavy. Kdybyste si řekli, že naprosto změníte to, kým jste a začnete se chovat úplně jinak a dosáhnete toho pouze silou vůle, bylo by to směšné. Neexistuje způsob, jak něco předstírat 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu, takže si musíte vyhradit konkrétní časový úsek, kdy se budete moci chovat tak, jak sami chcete.
    • Pokud máte v pátek večírek, kterého se děsíte, řekněte si, že si v pátek večer nebo v sobotu ráno budete moci dopřát 20 minut, během kterých si svůj strach budete moci plně prožít. 20 minut absolutně nelogických a neproduktivních obav. Mimo tuto stanovenou dobu se ovšem musíte chovat tak, jak si přejete. Víte, co se potom stane? Uvědomíte si, že tuto dobu ani nepotřebujete.

4
Změňte své vzorce chování

  1. 1
    Travte čas v novém prostředí. Jediným způsobem, jak zaznamenat změnu, je věnovat se novým věcem. Musíte si najít nové vzorce chování, nové lidi a nové činnosti. Není možné dělat stále to samé a očekávat nové výsledky.
    • Začněte zvolna – přidejte se k nějakému klubu, najděte si novou práci mimo svůj obor, nebo začnete studovat nějakou problematiku. Kromě toho byste si měli dávat pozor na to, abyste nebyli stále ve stejném prostředí. Neměli byste trávit čas d lidmi, kteří dělají úplně jiné věci, než jakých se snažíte dosáhnout.
    • Zkuste podmiňování. Pokud se bojíte pavouků, jděte do místnosti, kde je na zdi pavouk. Každý den se k němu přibližujte více a více, až nakonec budete sedět vedle něj. Později si ho zkuste dokonce vzít do ruky. Když se budete stále vystavovat věcem, kterých se bojíte, váš mozek se strachu nakonec zbaví. Nyní nahraďte pavouky jinými věcmi, ze kterých máte strach.
  2. 2
    Veďte si deník. Pokud chcete zůstat na dobré cestě, budete potřebovat dostatek sebeovládání. Když si budete vést deník, pomůže vám to ujasnit si své myšlenky a analyzovat jak si vedete. Zapisujte si to, co u vás funguje a co ne.
  3. 3
    Začněte říkat „ano.“ Pokud pro vás není snadné ponořit se do nového prostředí, berte to jinak: přestaňte odmítat příležitosti. Pokud máte pocit, že je pro vás něco nezajímavé, dejte tomu druhou šanci. Když vás někdo například pozve někam, kam se vám nechce jít, překonejte se a jděte. Uvidíte, že se budete cítit mnohem lépe.
    • V každém případě se ovšem chovejte rozumně. Když po vás někdo bude chtít, abyste skočili z útesu, nedělejte to. Řiďte se vlastním rozumem.

5
Poslední malé změny

  1. 1
    Využijte oblečení. Šaty sice nedělají člověka, ale mohou vám pomoci zlepšit vaše myšlení. Nepodaří se vám sice změnit svoji osobnost, ale připomenete si, kým se chcete stát.
    • Můžete například jen začít nosit klobouk. Pokud máte něco, co pro vás může být symbolem vašeho nového já, mějte to stále sebe. Budete díky tomu schopni udržet si motivaci a zbavit se kognitivní disonance.
  2. 2
    Začněte pěstovat nové zvyky. Oblečení a změna myšlení možná nebude stačit. Zamyslete se nad tím, co by vaše nové já mělo dělat a začněte to dělat. Chcete vyhledávat sociální interakce? Chcete se zbavit sociálních sítí? Chcete začít číst The Economist? Ať už si zvolíte cokoli, začněte to dělat!
    • Nemusíte dělat nic velkého – i malé věci se počítají. Máte pocit, že vaše nové já bude nosit růžovou kabelku? Nebo bude poslouchat nějakou konkrétní kapelu? Snažte se vcítit se do své nové role.
  3. 3
    Usaďte se. Až si začnete pěstovat tyto nové zvyky, začnete se vídat s novými lidmi a změníte svůj režim, budete se pravděpodobně cítit trochu zaskočeně. Důležité nyní je přijmout sami sebe takové, jací jste. Zatněte zuby a řekněte si, že vytrváte.
    • Zakořenit tyto nové zvyky je trochu riskantní. Když se vám to povede, budete si pravděpodobně muset zvykat na své nové já. Uvolněte se – když budete toužit po tom, co skutečně potřebujete, brzy si na to zvyknete.
  4. 4
    Zamyslete se nad svojí novou osobností. Dosáhli jste toho, o co vám šlo? Vidí vás ostatní lidé pozitivněji, protože se chováte lépe? Jste ochotní obětovat sami sebe kvůli falešné imitaci ideálu?
    • Mnoho lidí si v této chvíli uvědomí, že nechtějí měnit svoji osobnost, ale spíše akceptovat to, kým skutečně jsou a najít v sobě ochotu měnit se a zdokonalovat se, místo aby se schovávali za umělou image, kterou chtějí ukazovat lidem ve společnosti.

Tipy

  • Začněte před létem, abyste na podzim mohli lidem představit své nové já.
  • Nikdy se neměňte jen proto, že vás někteří lidé nemají rádi. Pokud jste nerd, neměli byste se měnit na „populárního kluka,“ jen proto, že si ostatní lidé myslí, že byste byli více cool. Zamyslete se nad určitými subkulturami lidí a uvědomte si, že se tito lidé posmívají i těm, kteří jsou obecně považování za populární.
  • Neměli byste se měnit proto, aby vás lidé měli raději. Negativní poznámky ostatních ignorujte. Měňte se jen kvůli sobě – protože se sami chcete stát lepším člověkem.
  • Je lepší měnit zlozvyky a zdokonalovat svoji osobnost, než snažit se ze sebe udělat nového člověka. Zaměřte se na pozitivní aspekty své osobnosti a pomalu filtrujte ty negativní. Uvědomte si, že nikdo není dokonalý. Stačí, když se budete snažit být co nejlepší.
  • Pokud sami sebe nemáte rádi, vyberte si někoho, koho máte rádi a zamyslete se nad tím, jak se chová. Než něco uděláte, zeptejte se sami sebe, jak by se zachoval tento člověk. Možná vám to pomůže změnit se k lepšímu.
  • Držte vzpřímenou hlavu a nikdy se nevzdávejte. Změnit se není snadné, ale když vytrváte, vyplatí se vám to.
  • Nebuďte frustrovaní, když se vám nepodaří změnit se ihned. Uvědomte si, že to nějakou dobu potrvá.
  • Pokud máte pocit, že se nemůžete změnit kvůli rodičům nebo jiným lidem, začněte s malými změnami. Zbavte se zlozvyků a nahraďte je novými zvyky. Když se vás rodiče budou ptát, co se s vámi děje, řekněte jim, že nemáte žádný problém a že se jen snažíte dosáhnout toho, abyste měli sami sebe raději.
  • Měňte se pomalu – dramatické změny by u lidí mohly vyvolat otázky. Řešte své problémy jeden po druhém, aby pro vás změna byla přirozená.
  • Můžete se nechat také ostříhat, nebo začít nosit jiné oblečení.
  • Řekněte o svém plánu někomu, komu důvěřujete, abyste měli pojistku pro případ, že by se vám něco nepovedlo.

Varování

  • Uvědomte si, že když drasticky změníte svoji osobnost, vaši přátelé vás možná už nebudou mít rádi.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Change Your Whole Personality, Italiano: Cambiare Completamente la Propria Personalità, Español: cambiar tu personalidad completamente, Français: changer entièrement de personnalité, Português: Mudar Completamente sua Personalidade, 中文: 完全改变自己的性格, Deutsch: Deine Persönlichkeit völlig verändern, Русский: изменить всю свою личность, Bahasa Indonesia: Mengubah Seluruh Kepribadian Anda, Nederlands: Je hele persoonlijkheid veranderen, العربية: تغيير شخصيتك بالكامل, Tiếng Việt: Thay đổi toàn bộ tính cách, ไทย: เปลี่ยนบุคลิกจากหน้ามือเป็นหลังมือ, 한국어: 성격을 완전히 바꾸는 법

Stránka byla zobrazena 4 757 krát.
Byl tento článek přesný?