Jak zrychlit své myšlení

2 Metody:Mozek a životní stylTrénink mozku

Ačkoliv bychom mohli lidský mozek považovat za určitý předobraz vnitřní architektury počítače, zvyšovat jeho výkonnost ovšem není tak jednoduché jako je vložení nové RAM paměti do základní desky. Když neurologové hovoří o procesní rychlosti lidského mozku, mají na mysli tempo, s nímž člověk dokáže přijmout novou informaci, zpracovat ji a formulovat adekvátní odpověď. [1] Podle názoru odborníků jsou synaptické vazby klíčem pro zvyšování výkonnosti mozku. Ačkoliv jsou tyto základy vytvářeny zejména v dětství, je i v pozdějších fázích života možné mozek trénovat a udržovat tato spojení flexibilní.

1
Mozek a životní styl

  1. 1
    Věnujte se aerobním cvičením. Abychom byli při definování procesní rychlosti mozku ještě přesnější, je důležité dodat, že závisí na rychlosti přenosu elektrického signálu mezi výběžky neuronů tzv. axony.[2] Mozková kůra je doslova protkaná těmito spoji, které musí být řádně zásobovány krví. Nemoci zasahující cévy, diabetes či vysoký krevní tlak, tak mohou mít na flexibilitu těchto spojů nepříznivý dopad, protože se nervům při jejich výskytu nemusí dostávat dostatečné množství kyslíku a glukózy.[3] Tělesný pohyb a pravidelné cvičení tak nepřispívá jenom k fyzické kondici, ale i k samotné schopnosti myslet.[4][5]
    • Lékařské testy prokázaly, že pravidelné dávky cvičení vedou k tvorbě nových neuronů v přední části mozku tzv. hipokampu, který je pro učení kriticky důležitý.[6]
  2. 2
    Jezte zdravě. Zdraví vašeho těla je se zdravím mozku neoddělitelně spojeno. Kromě pravidelné rozcvičky proto zapracujte i na vylepšení svého jídelníčku. Mezi zvláště prospěšné potraviny patří: [7]
    • Borůvky - Borůvky jsou plné antioxidantů. To znamená, že chrání mozek před nedostatkem kyslíku, čímž mohou snižovat důsledky zdravotních komplikací souvisejících s věkem. Doporučuje se proto hrníček borůvek denně. Dalšími potravinami bohatými na antioxidanty jsou šťáva z granátového jablka a hořká čokoláda.
    • Losos – Přísun omega-3 nenasycených mastných kyselin je pro fungování mozku velmi důležitý. Servírujte proto lososa, krabičku sardinek či sledě dvakrát až třikrát týdně.
    • Ořechy a semena – Hrstka ořechů či semen denně vám dodá velmi potřebný vitamín E, který pomáhá bojovat proti úbytku kognitivních funkcí.
    • Avokádo – Máte rádi avokádo? Kvůli zvýšenému množství tuku postačí k prevenci cévních problémů polovina plodu denně.
  3. 3
    Nepodceňujte potřebu kvalitního spánku. Doporučená délka spánku u dospělých se pohybuje mezi sedmi a osmi hodinami. U dětí a mládeže se zvyšuje na devět.[8] Neurologické studie prokázaly, že během spánku aktivita mozku neklesá. Právě naopak. Tvoří se nová spojení a ukládají se naučené znalosti, což může být dlouhodobou spánkovou deprivací značně zkomplikováno.[9] Věděli jste, že se během spánku opravuje doslova celé naše tělo? Rychleji se obnovují i červené krvinky.[10]
    • I relativně malý výpadek jedné či dvou hodin spánku v rozpětí několika dní snižuje reakční schopnosti jedince.[11]
    • Pokud se nedostatek spánku stane chronickým, hrozí nástup srdečních a cévních problémů, o vysokém krevním tlaku nemluvě. Jak jsme si řekli výše, výsledkem jsou přiškrcené axony.[12][13]
  4. 4
    Nepřestávejte se učit. Na rozvoj vašich schopností není nikdy pozdě. Proces učení totiž podnítí vznik nových spojení a čím intenzivněji budete pracovat, tím snažší bude nové informace zpracovávat.[14] Na tomto místě neuškodí jít v poznání lidského těla ještě o něco hlouběji. Tzv. gliové buňky při dlouhodobé stimulaci začnou kolem synaptických spojů vytvářet proteinová pouzdra tzv. myelinové pochvy, jež je proti ochabování chrání a zároveň zrychlují přenos elektrického signálu.[15]
    • Trénování paměti i tělu dosud neznámá fyzická aktivita ústí v upevňování spojů i jejich obalování ochranným proteinovým pouzdrem.[16]
    • Silnější myelinové pochvy mohou zlepšit počet mozkových úkonů od čtení, přes vytváření vzpomínek po rozhodování.[17]
  5. 5
    Začněte hrát na hudební nástroj. Nejedna studie prokázala, že snaha o zdokonalení ve hře na hudební nástroj vede k vytváření neobvyklých vazeb. Jedním z vysvětlení může být komplexnost daného úkolu. V jednom okamžiku je totiž zapotřebí koordinovat aktivity zahrnující čtení partitury, naslouchání hudbě i hraní na samotný nástroj.[18]
    • Skupina, která při hře na hudební nástroj stabilně vykazuje v rozvoji mozku největší pokroky, jsou děti do sedmi let věku. U dospělých se naopak posilují zejména výkonné funkce mozku, které dovolovaly provádět úkony rychleji.[19]
  6. 6
    Buďte společenští. Udržování aktivního společenského života je přínosné pro vaše kognitivní schopnosti. Žár vyhrocené diskuze, jež probíhá tváří v tvář, vás totiž nutí k rychlým reakcím a z dlouhodobého pohledu udržuje mentálně fit. Z virtuálního prostředí sociálních sítí tedy zpět do reálného světa.[20]
  7. 7
    Přestaňte kouřit. Bez ohledu na možnost vzniku rakoviny, závislost na nikotinu vede k postupnému zmenšování objemu mozku, a to zejména v oblasti hipokampu. Pokud nekouříte, rada je jednoduchá. Nezačínejte.[21] Jak vyplývá z předcházejícího, výsledkem je totiž rozklad kognitivních schopností.[22]

2
Trénink mozku

  1. 1
    Otevřete obrázek v novém okně. Upřímně, vědci si zatím s účinností speciálních her na rozvoj mozku nejsou moc jisti. Některé krátkodobé testy vykazují pozitivní výsledky, jiné nikoliv.[23] Fascinace těmito hrami je navíc stále v zárodku, takže dlouhodobější studie zatím nebyly dokončeny. I přesto však někteří lidé mají dojem, že jim hraní pomáhá soustředit se a rozvíjet své schopnosti. Poptávka proto neustále stoupá. Pojďme si nyní jednu hru vyzkoušet.
  2. 2
    Vykřikujte nahlas směr, kterým se oči opice dívají. Dolů, nahoru, vlevo, nebo vpravo? Začněte vlevo nahoře a postupujte co nejrychleji směrem doprava a dolů. Čas si stopujte a svůj výkon se snažte zrychlovat.
  3. 3
    Nalaďte se na perspektivu opice a pokračujte. Jakmile začne být první fáze příliš jednoduchá, představte si sami sebe v pozici opice. Hra se rázem stane obtížnější, protože musíte při dekódování udělat jeden krok navíc.
    • Stejně jako v první fázi i nyní se snažte zrychlovat a nedělat chyby.
  4. 4
    Vraťte se k prvnímu cvičení a zapojte ukazováček. Jakmile zahlásíte směr pohledu, prstem ukažte na opačnou stranu. Tento krok bude ještě o něco těžší.
    • Jak jsme si vysvětlili na příkladu s hudebním nástrojem, hra s opičím pohledem vyžaduje koordinaci hned několika způsobů myšlení – vizuálního, slovního i motorického.
    • Zkuste cvičení vylepšit o vlastní kroky. Můžete například zahlásit směr pohledu z perspektivy opice jen tehdy, když narazíte na zelenou tvář, nebo pouze při každém třetím členovi smečky. Přidáváním nových obměn budete efektivně bránit sami sobě v zapamatování postupu a neustále si tak zvyšovat laťku.
  5. 5
    Vyzkoušejte další hry. Stačí několik minut a objevíte množství webových stránek zaměřených na trénování paměti a procesní rychlost. Budou mezi nimi logické puzzle, hry se slovy a spousta dalších šikovných cvičení.
    • Vyzkoušejte stránky jako Mozkocvična nebo Žijeme naplno.[24]
    • Kromě webových zdrojů zapátrejte i mezi aplikacemi pro mobilní telefony.

Varování

  • Mějte na paměti, že na prokázání přímé souvislosti mezi hraním speciálních her a zlepšení mozkových funkcí bude ještě třeba dokončit řadu odborných studií.

Zdroje a citace

  1. http://www.scientificamerican.com/article/what-causes-the-brain-to-have-slow-processing-speed-and-how-can-the-rate-be-improved/
  2. http://www.scientificamerican.com/article/what-causes-the-brain-to-have-slow-processing-speed-and-how-can-the-rate-be-improved/
  3. http://www.scientificamerican.com/article/what-causes-the-brain-to-have-slow-processing-speed-and-how-can-the-rate-be-improved/
  4. http://www.scientificamerican.com/article/what-causes-the-brain-to-have-slow-processing-speed-and-how-can-the-rate-be-improved/
  5. https://www.psychologytoday.com/blog/the-athletes-way/201401/what-is-the-best-way-improve-your-brain-power-life
  6. http://neuroblog.stanford.edu/?p=4409
  7. http://www.zdrava-vyziva.net/chytre-potraviny
  8. http://www.ninds.nih.gov/disorders/brain_basics/understanding_sleep.htm
  9. http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/sdd/why
  10. http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/sdd/why
  11. http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/sdd/why
  12. http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/sdd/why
  13. http://www.scientificamerican.com/article/what-causes-the-brain-to-have-slow-processing-speed-and-how-can-the-rate-be-improved/
  14. https://student.societyforscience.org/article/learning-rewires-brain
  15. https://student.societyforscience.org/article/learning-rewires-brain

Ukázat více... (9)

Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Increase Your Brain's Processing Speed, Français: augmenter la vitesse de traitement de votre cerveau, Italiano: Incrementare la Tua Velocità di Ragionamento, Español: aumentar la velocidad de procesamiento del cerebro, Deutsch: Verarbeitungsgeschwindigkeit des Gehirns erhöhen, Português: Melhorar a Velocidade de Processamento do Seu Cérebro, Русский: увеличить скорость работы вашего мозга, Bahasa Indonesia: Meningkatkan Kecepatan Otak Anda, Nederlands: De verwerkingssnelheid van je brein vergroten, हिन्दी: अपने मस्तिष्क की प्रोसेसिंग स्पीड बढ़ाएं, العربية: زيادة قدرة المعالجة الخاصة بالدماغ, Tiếng Việt: Tăng tốc độ Xử lý của Não bộ

Stránka byla zobrazena 1 603 krát.

Byl tento článek přesný?