Jak zvýšit chuť k jídlu

V tomto článku:Změňte své stravovací návykyObecné radyJak zvýšit chuť k jídlu u kulturistů7 Reference

Zvýšit chuť k jídlu může být těžké, hlavně pokud vám jídlo nechutná, nebo nemůžete přibrat. Nemusíte se bát, můžete toho pro sebe udělat mnoho a vytrénovat své tělo tak, abyste měli větší chuť k jídlu a začali si jídlo zase užívat. Zde je několik tipů, které vám pomohou nastartovat váš apetit.

1
Změňte své stravovací návyky

  1. 1
    Každý den snídejte. Jistě jste o tom už slyšeli, ale snídaně je nejdůležitějším jídlem celého dne. Když si dáte vydatnou a zdravou snídani, nastartujete po ránu svůj metabolismus a připravíte tím své tělo na další den. [1]Když budete snídat, budete mít přes den více energie a budete aktivnější, takže budete mít chuť jíst ještě více.
    • Dobrými potravinami pro snídaně jsou cereálie, jogurt, celozrnné potraviny a čerstvé ovoce nebo ovocné nápoje.
    • Pokud se snažíte zvýšit svůj příjem kalorií, snídejte toust s přírodním burákovým máslem. Je chutný a plný zdravých tuků.
  2. 2
    Jezte menší porce, ale častěji. Když budete jíst častěji po menších porcích a ne jen třikrát denně velké porce, budete mít zdravější chuť k jídlu. Lidé, kteří trpí nechutenstvím jsou často odrazeni obrovskými porcemi jídel. Malá jídla ale nejsou tak zastrašující a nezaplní vás tak moc, jako velký pokrm, takže budete mít chuť na jídlo za kratší dobu. [2]
    • Když budete jíst menší porce, nebudete se cítit ucpaní a unavení, což je často důvodem, proč se lidé vyhýbají velkým jídlům. Snažte se sníst každý den 4-6 menších porcí jídla a nepřecpávejte se.
    • Nebojte se porušovat pravidla a jíst v době, která vám nejvíce vyhovuje. Pokud chcete největší jídlo dne jíst ráno místo večer, jděte do toho. Pokud si večeři chcete rozdělit na dvě menší jídla, klidně to udělejte.
  3. 3
    Jezte zdravé svačinky. Zdravé svačiny vám pomohou, když budete mít problémy sníst dost jídla při hlavních jídlech. Malá množství vás nevylekají a když budete často svačit, brzy získáte správný přístup. Dávejte si malé misky s oblíbenými pochutinami různě po domě, donutí vás to svačit častěji.[3]
    • Jezte jídla s vysokým obsahem zdravých cukrů a tuků, například banány, avokáda a ořechy a různé dipy a pomazánky, nebo slané pochoutky jako je popkorn nebo preclíky.
    • Nezapomínejte na to, že byste neměli svačit místo hlavních jídel, svačinky by měly být pouze „navíc“. Nesvačte tedy v době, kdy máte jíst hlavní jídlo, jinak byste ztratili chuť.
  4. 4
    Jezte svá oblíbená jídla. Je jednodušší jíst více, když si jídlo můžete užít. Udělejte si čas na přípravu a plánování jídel, abyste nemuseli jíst něco jen proto, že nic jiného zrovna nemáte. [3]
    • Pokud momentálně vážíte méně, než byste ideálně měli, nemusíte si dělat starosti s příliš zdravým jídlem. Pokud milujete čokoládu nebo pizzu, dopřejte si je a někdy si klidně dejte i něco sladkého. Jen to nepřehánějte, když budete jíst příliš mnoho tuků, budete se cítit nafoukle a unaveně.

    • Můžete také jíst svá oblíbená jídla z dětství, třeba pro vás bude snadnější jíst jídla, která máte spojená s pozitivními vzpomínkami.
  5. 5
    Vyhýbejte se jídlům, která nepříjemně zapáchají. Jídla, která silně zapáchají, jsou pro některé lidi nepříjemná, protože je zápach odrazuje. Nemusíte taková jídla jíst, hlavně pokud nemáte zrovna velký hlad. Nejezte tuňáka ani plísňový sýr (pokud je tedy nemáte v lásce) a vyhněte se i všem ostatním jídlům, která vám nevoní.
    • Teplé jídlo většinou voní či zapáchá více, než studené jídlo. Jezte tedy více sendvičů, salátů a studených pokrmů.
  6. 6
    Používejte při vaření bylinky a koření. Jídla, která voní příjemně, jsou lákavá a lidé na ně mají chuť. Přidávejte si do svých oblíbených jídel bylinky a koření, které jim dodá zajímavou chuť a vůni. Nemusíte jíst nudná jídla bez chuti.
    • Skořice je koření, které přirozeně stimuluje chuť k jídlu. Přidávejte si ji do pečiva, posypejte si s ní toust s máslem, nebo si dejte trochu skořice do kakaa. [4]
    • Bylinky jako je bazalka, oregano, tymián, rozmarýn nebo fenykl dodávají jídlům zajímavé chutě. Experimentujte s těmito bylinkami a najděte si kombinaci, která vám bude chutnat nejvíce.
  7. 7
    Jezte méně vlákniny. Vláknina, kterou najdete v ovoci, zelenině a celozrnných potravinách, je nezbytnou součástí zdravé stravy. Jídla s vlákninou vás ale hodně zasytí, takže bude nejlepší je trochu omezit. Jedině tak budete mít větší chuť k jídlu.
    • Tělu trvá mnohem déle zpracovat vlákninu, než ostatní živiny. Proto je vláknina skvělá pro lidi, kteří chtějí jíst méně, ale potřebují mít energii na celý den. [5]
    • Pokud chcete zvýšit svoji chuť k jídlu, omezte jídla s vysokým obsahem vlákniny, jako je například tmavá rýže nebo celozrnné těstoviny. Když jich nebudete jíst tolik, budete mít větší hlad. Berte to ale jen jako dočasné řešení, protože vláknina je pro vaše zdraví nezbytná a vzdávat se jí nesmíte.

2
Obecné rady

  1. 1
    Užijte si své jídlo. Jídlo pro vás bude příjemnější, když si dáte záležet na tom, abyste jedli v příjemné atmosféře. Zapalte si svíčky, pusťte si nějakou hudbu nebo při jídle sledujte svůj oblíbený seriál. Také se při jídle nebavte o stresujících věcech, hlavně v případě, že je vaše nechutenství způsobeno úzkostmi. [3]
  2. 2
    Cvičte. Když budete každý den trochu cvičit, budete mít větší chuť k jídlu. Vaše tělo je navrženo tak, aby si o energii říkalo po spalování kalorií, takže po cvičení budete mít jistě hlad. [6]
    • Nemusíte to se cvičením přehánět a běhat dvě hodiny nebo se trápit v posilovně. I krátká svižná procházka na čerstvém vzduchu vám pomůže. Zkuste se hodinu před jídlem projít v parku nebo v zahradě, jistě pak budete mít větší chuť k jídlu.
    • Pokud jste podvyživení, vyhýbejte se všem formám náročného cvičení, protože i když budete po cvičení hladoví, spálíte při něm tolik kalorií, že jídlem pouze vyrovnáte ztrátu a v celkovém důsledku si nepomůžete. Náročná a dlouhá cvičení se vám budou hodit až trochu přiberete a budete mít větší chuť k jídlu.
  3. 3
    Pijte dostatek tekutin. Měli byste se snažit každý den vypít 6-8 sklenic vody nebo jiných neslazených nápojů. Když si hodinu před jídlem a hodinu po jídle dáte sklenici vody, usnadníte si trávení a budete mít jistotu, že se nepřejíte. Těsně před jídlem ale moc nepijte, mohlo by vám to zaplnit žaludek a vzít chuť k jídlu.
    • Některé bylinné čaje se tradičně používají pro zvýšení chuti k jídlu. Nejlepší je máta, anýz a lékořice. Zkuste každý den vypít jeden nebo dva šálky některého z těchto čajů, možná vám pomohou znovu najít chuť k jídlu. [7]
  4. 4
    Veďte si deník. Když si budete své problémy s jídlem zapisovat do deníku, snáze pochopíte, jaký vztah k jídlu máte a budete schopni se těchto problémů zbavit. Každý den si zapište, kdy jste měli hlad a na co jste měli chuť. Tak zjistíte, ve kterou dobu toho sníte nejvíce a co vám nejvíce chutná a budete si podle toho moci plánovat jídla.
    • Zapisujte si také všechny pachy, které se vám nelíbily, abyste se jim v budoucnu mohli vyhnout.
    • Když si budete psát deník, budete moci zaznamenávat své pokroky. Když potom uvidíte, jak vám to jde, dodá vám to sebevědomí.
  5. 5
    Nejezte sami. Je jednodušší jídlo vynechat nebo ho nesníst, když ho máte jíst sami. Snažte se jíst v rodinném kruhu nebo si pozvat na jídlo kamarády. Mnohem více si jídlo užijete a nakonec nebudete ani myslet na to, že jíte.
    • Když budete jíst s ostatními lidmi, povzbudí vás to a budete mít pocit, že byste měli sníst alespoň něco. I to by vám mohlo pomoci.
    • Pokud nemůžete vždy jíst s rodinou nebo přáteli, začněte chodit na jídlo do nějaké restaurace nebo kantýny, kde budete moci sedět s ostatními lidmi.
  6. 6
    Jezte z velkých talířů. Když budete jíst z velkých talířů, váš mozek si bude myslet, že jíte menší porce. Díky tomu sníte více, než byste snědli z malého talíře.
    • Používejte barevné talíře a upravujte si jídlo tak, aby vypadalo hezky a pozitivně ovlivnilo vaši chuť k jídlu.
  7. 7
    Zajděte si k lékaři. Pokud trpíte nechutenstvím již delší dobu, zajděte si k lékaři. Zjistíte, zda to negativně ovlivňuje vaše zdraví a možná dostanete léky na podporu chuti k jídlu, které vám jistě brzy pomohou zbavit se nechutenství. [8]

3
Jak zvýšit chuť k jídlu u kulturistů

  1. 1
    Jezte více zinku. Zinek je nezbytným minerálem pro lidi, kteří posilují. Zlepšuje imunitní systém a stimuluje produkci testosteronu. Nízká hladina zinku je spojována s nechutenstvím, protože zinek je potřeba k vytvoření HCl, která reguluje zažívání v žaludku. Proto vám zinek pomůže zbavit se nechutenství.[9]
    • Doporučuje se začít s 15 miligramy zinku denně u mužů a 9 miligramy u žen. Po nějaké době je ale možné dávky zvýšit. [10]
    • Je možné brát zinek ve formě potravinového doplňku, ale v tomto případě hrozí riziko toxicity, takže byste se měli snažit zinek získávat hlavně z potravy. [10]
    • Dobrými zdroji zinku jsou ústřice, kuřecí maso, hovězí, vepřové kotlety, pšeničné otruby, kešu ořechy a dýňová semínka. [10]
  2. 2
    Vyrovnejte hladinu HCl ve svém těle. Jak jsme již zmínili, HCl je látka nezbytná pro dostatečnou chuť k jídlu. Pomáhá trávit jídlo v žaludku a umožňuje tělu absorbovat nezbytné živiny. Nízká hladina HCl je také spojována s nedostatečnou chutí na bílkoviny, což je pro kulturisty opravdu problém. [9]
    • Můžete si zvýšit hladinu HCl tak, že každý den po ránu vypijete sklenici vody se šťávou z jedné limetky. Přírodní kyseliny v limetkové šťávě podpoří produkci žaludečních kyselin.[9]
    • Existuje mnoho různých proteinových nápojů. Většina z nich se prodává ve formě prášku, který se rozpustí v mléce, vodě nebo džusu.
    • Proteinové nápoje pijte před cvičením nebo jimi nahrazujte některá jídla.
  3. 3
    Jezte rychleji. Pokud chcete sníst více jídla, zkuste jíst o něco rychleji. Výzkumy prokázaly, že mozku trvá asi 20 minut, než zaregistruje, že už nemáte hlad. [11] Když budete jíst rychleji, sníte toho více než obvykle. Jezte větší porce a nepokládejte při jídle příbor. Vše dobře požvýkejte, ale nejezte pomalu.
    • Bohužel je možné, že až mozek zaznamená, že jste toho tolik snědli, budete se cítit přecpaní. Po nějaké době si na to ale vaše tělo zvykne a vaše chuť k jídlu se začne sama od sebe vracet. Když k tomu přidáte ještě více cvičení, za chvíli si na nechutenství ani nevzpomenete.
  4. 4
    Berte potravinové doplňky. Některé formy vitamínů B pomáhají kulturistům zvyšovat chuť k jídlu. Je to zejména vitamín B12 a kyselina listová. Můžete je brát ve formě tablet, nebo injekcí, které vám předepíše lékař. Doporučuje se dvakrát týdně jedna dávka obou vitamínů.[9]
  5. 5
    Pijte proteinové nápoje. Pokud nedokážete sníst dostatek jídla a chcete mít větší svaly, pijte proteinové nápoje. Jsou to vlastně potravinové doplňky, které tělu dodají snadno zpracovatelné velké dávky bílkovin. Budou se vám hodit hlavně pokud nedokážete sníst hodně masa nebo luštěnin a cítíte se po nich nafouklí.

Tipy

  • Ztráta chuti k jídlu může být příznakem deprese. Měli byste vědět, kdy je nutné vyhledat odbornou pomoc. Zeptejte se sami sebe, zda vás kromě jídla přestaly bavit i jiné věci, které jste si dříve užívali a upřímně si odpovězte.
  • Ztráta chuti k jídlu je také někdy způsobená stresem. Naučte se zvládat svůj stres a možná budete mít brzy zase chuť k jídlu.
  • Dejte si kalorický, ale relativně zdravý dezert, například banán s čokoládou nebo pekanový koláč.
  • Existuje mnoho produktů pro starší lidi, které vám pomohou přibrat, protože obsahují velké množství kalorií a jsou nutričně vyvážené.
  • Obklopte se příjemnými vůněmi. Projděte se například kolem pekárny.


Varování

  • Rychlé přibírání škodí zdraví a když nebudete mít dost živin a cvičení, udělají se vám na těle strie. Nejlepší je hubnout i přibírat pomalu.
  • Než začnete experimentovat s dietami, poraďte se se svým lékařem.








Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 41 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Onemocnění a Léčby

V jiných jazycích:

English: Increase Your Appetite, Italiano: Aumentare il tuo Appetito, Español: aumentar el apetito, Deutsch: Den Appetit anregen, Português: Aumentar seu Apetite, Nederlands: Je eetlust vergroten, Français: augmenter son appétit, Русский: повысить аппетит, 中文: 增进食欲, Bahasa Indonesia: Meningkatkan Nafsu Makan, العربية: زيادة شهيّتك تجاه الطعام, हिन्दी: अपनी भूख बढायें, 한국어: 식욕 증가시키는 방법, ไทย: เพิ่มความอยากอาหาร, Tiếng Việt: Tăng Cảm giác thèm ăn, 日本語: 食欲を増やす

Stránka byla zobrazena 13 305 krát.
Byl tento článek přesný?