Jak zvýšit hladinu dopaminu

V tomto článku:Změna jídelníčkuZměny životního styluPomocí suplementů8 Reference

Dopamin, který váš mozek přirozeně produkuje, způsobuje, že se cítíte dobře. Příval dopaminu zažijete při něčem příjemném, nebo během sexu. [1] Na druhou stranu bez dostatku dopaminu se budete cítit unaveně, v depresi a život vás nebude bavit. Zde je několik běžných metod, jak si zvýšit hladinu dopaminu, když se cítíte na dně.

1
Změna jídelníčku

  1. 1
    Jezte jídla obsahující tyrosin. Abyste mohli vyrábět dopamin, vaše tělo potřebuje tyrosin – po různých chemických reakcích v mozku se z něho stává palivo pro vaše štěstí. Mandle, avokádo, banány, nízkotučné mléčné potraviny, maso a drůbež, fazole, sezamová a dýňová semínka a další potraviny vám mohou pomoci vyrábět více dopaminu. [2]Fenylalanin je předchůdce tyrosinu. Najdete ho v sójových produktech (tofu atd.), v rybách, mléčných výrobcích a v mase. Mnoho mléčných a masných produktů ale obsahuje příliš mnoho kalorií, měli byste tedy dostatečně cvičit a sledovat, zda zbytečně nepřibíráte.
  2. 2
    Zvyšte svůj příjem antioxidantů. Dopamin snadno oxiduje a antioxidanty mohou snížit škody, které volné radikály napáchaly na mozkových buňkách, které dopamin vyrábějí. Mnoho druhů ovoce a zeleniny je bohatých na antioxidanty, například:[3]
    • Beta-karoteny a karotenoidy: Zelená a oranžová zelenina a ovoce, chřest, brokolice, řepa
    • Vitamín C: papriky, pomeranče, jahody, květák, kapusta
    • Vitamín E: ořechy a slunečnicová semena, zelená zelenina, brokolice, mrkve[4]

2
Změny životního stylu

  1. 1
    Pravidelně cvičte. Cvičením zvyšujete množství vápníku v krvi a tím podporujete produkci dopaminu ve vašem mozku. Zkuste každý den alespoň 30-60 minut chodit, plavat nebo běhat a nastartujete tím produkci dopaminu.
    • Také tím zvýšíte produkci endorfinů. Když se budete upřímně smát, budete produkovat endorfiny, což je podobné jako dopamin. S tím rozdílem, že endorfin blokuje pocity bolesti a může být tedy skutečně nebezpečný.[5]
  2. 2
    Dostatečně spěte. Jedním z nejlepších způsobů, jak mít dostatek energie, je dobře se vyspat. Dopamin bývá spojován s energičností, snažte se tedy spát alespoň 7-8 hodin denně.
    • Nebo...nespěte vůbec. Pokud chcete dosáhnout zvýšení dopaminu i tak, že se budete cítit špatně, jeho hladiny vysoce vzrostou, když člověk dlouho nespí. Budete se cítit unaveně, neschopně a podrážděně, ale vaše hladina dopaminu bude vysoká.[6][7]
  3. 3
    Snažte se dosáhnout nového cíle. Dopamin je o potěšení, je to bohémská chemikálie v mozku, to je jasné. Naštěstí stačí jen vytrénovat svůj mozek. Ať už vám jde o to, dostat se do kavárny, nebo dokončit svůj PhD titul, nový cíl roztočí vaše centra potěšení na plné obrátky.
    • Nemusí jít o nic velkého. Začněte brát své každodenní aktivity jako cíle. Zvládli jste celé dopoledne pracovat, aniž byste kontrolovali Facebook? SKVĚLÉ! Zasloužíte si odměnu, dáte si dopamin? Dopamin pro všechny!

3
Pomocí suplementů

  1. 1
    Zkuste nějaké suplementy. Někteří lékaři doporučují brát vitamín B6 a L-fenylalanin, které pomáhají zvýšit hladinu dopaminu v mozku. Seženete je v každé lékárně nebo drogerii. Také fenylethylamin, který najdeme v čokoládě, zvyšuje hladinu dopaminu. Tato látka také pomáhá hubnutí a má další terapeutické účinky. Můžete si ji objednat přes internet. Rozhodně se před tím ale poraďte se svým lékařem.[8][9]
  2. 2
    Berte léky, které zvyšují hladinu dopaminu. Záleží na vašich příznacích, váš lékař vám může předepsat léky, které dokážou hladinu dopaminu zvýšit. Jistě bude přesně vědět, jaký vliv na vás které léky budou mít a dokáže vás navést správným směrem.[10]
    • ADHD: Pokud máte problémy se soustředěním a jste hyperaktivní, váš lékař může předepsat psychostimulanty jako například Ritalin, které stimulují produkci dopaminu.
    • Deprese: Nízké hladiny dopaminu bývají spojovány s depresí. Promluvte si se svým lékařem o tom, zda nepotřebujete antidepresiva. Udělejte to ale až po tom, co přírodní léčiva nepomohou odstranit vaše příznaky.
    • Parkinsonova choroba: Lidé, kteří touto nemocí trpí, často pociťují nevědomé tělesné pohyby. Těmto pacientům se často předepisuje Ievodopa – lék, který zvyšuje hladinu dopaminu.
  3. 3
    Zkuste i drastičtější metody. Pokud potřebujete rychle zvednout náladu, existuje alternativa. Měli byste ale vědět, že existují i lepší strategie, pomocí kterých si můžete hladinu dopaminu zvednout. Ty jsou ale jen pro lidi, kteří jsou v péči zkušených lékařů.
    • Některé terapie jako například ECT (elektro-konvulzivní terapie, která kdysi nebyla uznávána, ale dnes je opět populární) prokazatelně zvyšují hladiny dopaminu. [11] Pokud na vás léky nefungují, můžete zkusit něco podobného. Zeptejte se na to svého lékaře.

Tipy

  • Lidé s nemocemi jako je schizofrenie produkují příliš mnoho dopaminu. Lékaři tyto nemoci léči pomocí antipsychotik, které omezují produkci dopaminu. [12]
  • Buďte vždy opatrní s léky, které ovlivňují vaše duševní zdraví, mohou být návykové.

Varování

  • Mnoho opiátů, metamfetaminů a ilegálních drog dokáže zvýšit produkci dopaminu. Tyto drogy ale mají velké riziko vytvoření závislosti a mohou narušit přirozenou tvorbu dopaminu ve vašem těle. Mohli byste tedy skončit unavení, hladoví, v depresi a dokonce mít sebevražedné tendence. Neberte si tedy opiáty ani metamfetaminy. Narušují vaši chemickou rovnováhu – je to, jako kdybyste si vzali tabletu psychické nemoci. Nedělejte to! [13]

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Increase Dopamine, Français: augmenter son taux de dopamine, Italiano: Incrementare la Dopamina, Español: aumentar la dopamina, Deutsch: Das Dopamin Niveau erhöhen, Português: Aumentar a Dopamina, Nederlands: Je dopaminegehalte verhogen, Русский: поднять уровень дофамина, 中文: 增加多巴胺的分泌, Bahasa Indonesia: Meningkatkan Hormon Dopamin, 日本語: ドーパミンを増やす, العربية: زيادة مستويات الدوبامين بالجسم, ไทย: เพิ่มโดปามีน, Tiếng Việt: Tăng mức dopamine

Stránka byla zobrazena 43 106 krát.
Byl tento článek přesný?