Jak zvýšit hladinu sodíku v krvi

V tomto článku:Změna stravovacích návykůBuďte v zacházení se sodíkem uvědomělíPochopení komplikací

Sodík je základním elektrolytem vašeho těla. Pomáhá regulovat krevní tlak a je důležitý pro správnou funkci svalových a nervových buněk. Nízká hladina sodíku v krvi se označuje také jako hyponatrémie. Mezi běžné příčiny patří popáleniny, průjem, nadměrné pocení, zvracení a některé medikamenty, které způsobují zvýšené močení, jako třeba diuretika.[1] Bez řádné péče může nízká hladina sodíku zapříčinit svalovou slabost, bolesti hlavy, halucinace a v nejhorších případech dokonce i smrt. [2] Přejděte ke Kroku 1 a zvyšte hladinu sodíku ve svém těle.

Část 1
Změna stravovacích návyků

  1. 1
    Snižte a hlídejte množství příjmu vody. Pitím velkého množství vody můžete sodík v krvi zředit a tím jeho hladinu snížit. Zvyšujete tím také riziko zadržování vody v těle-čím víc jí zkonzumujete, tím více jí zadržíte.
    • Snížit svůj denní příjem vody můžete i bezpečnou cestou. Pokud už víte, že máte hyponatrémii, pijte místo dvou litrů vody denně jen 1-1.5 litru. Sodík ve vaší krvi tak zůstane nezředěný a nevyloučíte ho z těla společně s močí a potem.
    • Příjem tekutin zvyšte jen v určitých situacích, jako je například velmi teplé počasí nebo pokud zrovna cvičíte. Pocením při cvičení ztrácíte spoustu vody a můžete se snadno dehydratovat. A to by rozhodně nemělo být vaším cílem.
  2. 2
    Pokud jste aktivní, pijte sportovní nápoje. Jste-li atlet nebo pokud provozujete velké množství různých pohybových aktivit a hodně se potíte, sportovní nápoje vám mohou pomoct. Pitím těchto tekutin zamezíte ztrátě sodíkových elektrolytů z vašeho krevního oběhu.
    • Jakýkoli iontový nápoj, jako například Gatorade, obsahuje elektrolyty, které musíte doplňovat při nadměrném vylučování tekutin ze svého těla-například při pocení nebo zvracení.
    • Sportovní nápoje obvykle obsahují základní potřebné elektrolyty, zvláště sodík a draslík.
  3. 3
    Pokud vám sportovní nápoje nechutnají, zkuste nějakou zdravou alternativu. Ne každý má sportovní nápoje v oblibě a navíc nemusí být pokaždé v obchodě k mání. Tady je několik vhodných alternativ:
    • Slaná voda. Vyrobíte ji během chvilky doma a skvěle s ní doplníte potřebný sodík. Prostě osolte sklenici vody troškou soli a vypijte ji.
    • Kokosová voda. Obsahuje spoustu elektrolytů a skvěle napravuje dehydrataci. Obsahuje sodík, hořčík a spoustu draslíku.
    • Banán. Po náročné fyzické aktivitě snězte jeden nebo dva kousky banánu. Obsahuje velké množství draslíku.
  4. 4
    Jezte potraviny bohaté na sodík. Pokud máte pocit, že ztrácíte sodík kvůli pocení nebo jakémukoli jinému důvodu, jednoduše ho doplňte ve svém příštím jídle. Můžete ho tak po odvedené aktivitě doplnit nebo dokonce navýšit. Mezi jídla s vysokým obsahem sodíku patří například:[3]
    • Stolní sůl. Denní doporučená dávka je 1 lžička soli. Obsahuje asi 2300 mg sodíku
    • Vývary nebo polévky. Jedna kostka bujónu obsahuje asi 1200 mg sodíku
    • Salám. Jeden plátek salámu obsahuje 226mg sodíku
    • Slanina. Jeden proužek slaniny obsahuje 194mg sodíku
    • Sýr. 100 gramů sýra obsahuje 215mg sodíku
    • Olivy. 100 gramů oliv obsahuje 1556mg sodíku
    • Sójová omáčka. 1 lžička sójové omáčky obsahuje 335mg sodíku.
    • Kaviár. 100 gramů kaviáru obsahuje okole 1500 miligramů sodíku
  5. 5
    Jezte více ovoce a zeleniny. Sodík je obsažen ve většině potravin, které běžně jíme. Nejdzravější cestou, jak hladinu sodíku v těle zvýšit, je ale zařadit do svého jídelníčku více ovoce a zeleniny s vysokým obsahem tohoto prvku. Některé zpracované potraviny obsahují také množství sodíku, ale většina odborníků na výživu doporučuje konzumovat čerstvé produkty.[4]<
    • Sklenice zeleninové šťávy obsahuje okolo 500 miligramů sodíku. Do mixéru vhoďte nahrubo nasekaný artyčok, mrkev a celer, přidejte špetku soli a umixujte si chutný a zdravý nápoj.
    • Sodík je také bohatě obsažen v sladkých bramborách a špenátu. Pokud nemáte čas na přípravu těchto surovin, kupte konzervu malých fazolí, které obsahují asi 1200 mg sodíku nebo plechovku naložených oliv. Jedna porce pěti nakládaných oliv obsahuje 500 miligramů sodíku.
    • Ovoce jako například mamej americká, guava nebo marakuja obsahuje od 50 do 130 miligramů sodíku.
    • Zpracované ovoce může obsahovat dalších 50 miligramů (podle nařízení, které platí v tom kterém státě).
  6. 6
    Dopňte sodík konzumací masa. Masové polévky a vývary z kostí jsou dobrým zdrojem sodíku. Stejně tak sekaná a dušené hovězí maso. Pokud ovoce a zelenina zrovna nelahodí vašim chuťovým pohárkům, zkuste sodík doplnit některým živočišným zdrojem.
    • Konzervované maso je hlavním zdrojem sodíku. Sodík obsahují vlastně téměř všechna zpracovávaná masa, protože se přidává kvůli konzervaci. Na výběr máte skutečně široké spektrum, od kuřecích nuget, přes pizzu, až k hamburgerům. Pokud si nedáte pozor a budete konzumovat tyto potraviny ve velkém, přijmete z nich nezdravě nadměrné množství sodíku.[5]

Část 2
Buďte v zacházení se sodíkem uvědomělí

  1. 1
    Vyhněte se diuretikům. Pokud nemáte nějaké predispozice nebo vám léky nepředepsal váš lékař, neberte žádná diuretika. Ne nadarmo se jim někdy říká "odvodňovací pilulky". Produkují totiž látky, které stimulují tvorbu moči a zabraňují tak zadržování vody v těle. To může být v určitých případech v pořádku, ale vy tím ztrácíte také velké množství sodíku a ve výsledku se dehydratujete.
    • Funkce těchto medikamentů je zbavit vaše tělo vody a sodíku. Setrvalým polykáním těchto pilulek budete ztrácet stále více sodíku a vystavovat se závažným zdravotním problémům nebo si celkové zdraví poškodíte.
    • Mezi nejznámější diuretika patří chlorothiazid (Diuril), furosemid (Lasix) nebo spironolacton (Aldacton).
  2. 2
    Dodržujte doporučované denní dávky sodíku. Britská National Health Service (NHS) doporučuje maximální denní dávku soli pro dospělou osobu 6 gramů, což odpovídá zhruba jedné plné čajové lžičce. Dieta s vysokým obsahem sodíku se doporučuje jen velmi výjimečně.
    • Aktivní jedinci mohou vyžadovat vyšší příjem sodíku než průměrní lidé. Zvýšený příjem sodíku může být také nařízen v některých případech, jako je například prokázaná hyponatrémie. Promluvte si s lékařem o svém stavu a rozhodněte, jestli potřebujete zvýšit příjem sodíku nebo nikoli.
    • Statistiky prokazují, že 85% Američanů konzumuje velmi vysoké dávky sodíku. Je možné, že hladina sodíku ve vašem těle je vyšší, než si myslíte.
    • Batolata potřebují pouze 2 gramy soli a děti v nízkém věku 3-5 gramů. Pro dospělé se doporučuje (jak už bylo uvedeno výše) maximální množství na den 6 gramů soli (2300mg sodíku).
  3. 3
    Dodržujte vyvážený příjem a výdej tekutin. Je důležité dodat, že potřeba příjmu tekutin je značně odlišná v případech, kdy zrovna cvičíte a kdy odpočíváte. Odhadněte, kolik tekutin jste vypotili a vymočili a určete tak množství, které budete muset zase přijmout.
    • Nepijte více než 800ml vody za hodinu. Během náročných tréninků mívají sportovci potřebu pít velké množství vody. Klinické výzkumy ukázaly, že maratonští běžci zažívají hyponatrémii v souvislosti s přehnaným doplňováním vody při zahánění žízně.
    • Hladina vazopresinu, přirozeného antidiuretického hormonu, se během fyzických náporů zvyšuje. Tělo pak má tendenci zadržovat vodu navzdory nadměrnému pocení. Například fyzická námaha vyvinutá při běhání dokáže snížit vylučování ledvin na 100 ml (normální dávka je 1 litr).
  4. 4
    Myslete na svoje zdraví. Pamatujte, že pro započetí vysoko-sodíkové diety je zapotřebí speciální zdravotnický dohled při konkrétních zdravotních potížích. To se týká zvláště osob s chorobami ledvin, kardiovaskulárními problémy a osteoporózou. Předtím, než změníte jakkoli své stravovací návyky, konzultujte svůj stav a své úmysly s lékařem.
    • Jen velmi malý počet lidí potřebuje podstupovat dietu se zvýšeným příjmem sodíku. Většina odborníků naopak doporučuje jen malý příjem sodíku. V boji proti hypertenzi a kardiovaskulárním chorobám se doporučuje zejména nízkotučná dieta bohatá na proteiny.

Část 3
Pochopení komplikací

  1. 1
    Poznejte symptomy nízké hladiny sodíku. Snížení sodíkových elektrolytů může být pro vaše tělo škodlivé. Neléčená vážná hyponatrémie může dokonce skončit i smrtí. Zde uvádíme několik symptomů, které mohou ukazovat na sníženou hladinu sodíku:
    • Bolesti hlavy
    • Nausea a zvracení
    • Únava a tělesná slabost
    • Svalové tiky (záškuby)
    • Zmatenost
    • Podrážděnost a nepokojnost
      • Pokud jste prodělali bezvědomí, záchvat nebo kóma, jedná se o vážné zdravotní potíže a musíte se okamžitě dostavit do nejbližší nemocnice na vyšetření.
  2. 2
    Buďte si vědomi možných dopadů na váš mozek. Nezapomeňte, že veškeré výše popsané stavy vznikají v důsledku toho, že mozek je velmi citlivý na nedostatečné množství sodíku (proto reaguje popsanými symptomy). Právě proto může být tento stav tak vážný-ve výsledku může způsobit závažné poškození vašeho mozku.[6]
    • Citlivost mozku je způsobená velmi nízkými hladinami sodíku v krvi, což umožňuje nadměrnému množství vody vstoupit do mozkových buněk. To vede k jejich otoku. V takovém případě je nezbytně nutný lékařský zákrok.
  3. 3
    Navštivte svého lékaře. Pokud na sobě pozorujete popsané příznaky nebo máte podezření na nízkou hladinu sodíku z jiného důvodu, bude moudřejší navštívit nejprve lékaře. Svůj sodík musíte udržovat v takové delikátní hladině, kdy je ho tak akorát dostatek, ale nesmí ho být příliš. Lékař vám určitě doporučí to nejlepší pro vaše tělo.
    • Pokud byste zůstali v takovém stavu neléčeni, mohli byste se vystavit vážnému nebezpečí. Dodržujte kroky popsané výše, ale nerozpakujte se navštívit svého lékaře ani v případě dalších, zde nezodpovězených, otázek nebo obav. Nedostatek sodíku můžete sice napravit adekvátním rozložením příjmu a výdeje tekutin, ale odborná rada lékaře je k ochraně vašeho zdraví vždy potřebná.

Tipy

  • Nechte si udělat laboratorní testy a ujistěte se, že hladina sodíku ve vaší krvi je v normě.

Informace o článku

Kategorie: Onemocnění a Léčby

V jiných jazycích:

English: Raise Your Blood Sodium Level, Italiano: Aumentare i Livelli di Sodio nel Sangue, Русский: повысить уровень натрия в крови, Português: Aumentar seu Nível de Sódio Sanguíneo, Español: aumentar tu nivel de sodio en la sangre, Français: augmenter votre taux de sodium dans le sang, Deutsch: Den Blutnatriumspiegel erhöhen, Bahasa Indonesia: Meningkatkan Kadar Sodium Darah Anda, 中文: 提高血钠水平, Nederlands: Het natriumgehalte in je bloed verhogen, العربية: رفع مستوى الصوديوم في الدم, Tiếng Việt: Tăng nồng độ natri trong máu, ไทย: เพิ่มระดับโซเดียมในเลือด, 한국어: 혈중 나트륨 수치 올리는 방법, 日本語: 血中ナトリウム濃度を高める

Stránka byla zobrazena 5 665 krát.
Byl tento článek přesný?