Jak zvýšit přítok krve do mozku

Spoluautor Chris M. Matsko, MD

V tomto článku:Cvičení pro zlepšení krevní cirkulaceDechové cvičení pro zlepšení krevní cirkulaceZměna jídelníčku13 Reference

Mozek využívá třikrát více kyslíku než svaly. Je totiž životně důležitý pro jeho funkci a proces hojení. Optimální mozková funkce je proto závislá na zdravém krevním oběhu. Pro zvýšení přítoku okysličené krve do mozku existuje celá řada různých metod.

1
Cvičení pro zlepšení krevní cirkulace

  1. 1
    Pravidelně cvičte. Pozitivní účinky na cirkulaci a celkové zdraví má takřka jakákoli aerobní aktivita. Jedna studie prokázala, že cvičení zlepšuje u starších žen krevní cirkulaci a přítok krve do mozku. [1] Třikrát až čtyřikrát týdně vyražte na 30-50 minut na svižnou procházku.
    • Výsledky průzkumu ukázaly, že přítok krve do mozku se zvýšil o 15%.
    • Korelaci mezi cvičením a zdravím mozku předpokládá velké množství různých výzkumů, ovšem zatím neexistují definitivní závěry o tom, že by zvýšený krevní tok pomáhal v prevenci kognitivního úpadku.
    • Aerobní aktivitou se rozumí jakákoli fyzická činnost, která zrychlí váš dech a srdeční rytmus. Mezi aerobní aktivity tak spadá plavání, cyklistika, tanec, ale dokonce i sex. Najděte si takový sport, který bude nejvíce odpovídat vašemu životnímu stylu a věnujte se mu s nadšením!
  2. 2
    V průběhu dne choďte na krátké procházky. Benefitů chůze můžete dosáhnout nejen zdlouhavými cvičebními lekcemi. Přítok krve do mozku můžete zvýšit i krátkými procházkami. Pozitivní efekt na krevní cirkulaci zaznamenáte už při tří až pětiminutové chůzi.
    • Nastavte si časovač, který vám v průběhu dne připomene, že je čas na procházku. Pracujete-li v kancelářském prostředí, naplánujte si tyto krátké vycházky dopředu.
    • Využívejte přirozených příležitostí k chůzi. Zapomeňte na výtah a choďte raději po schodech. Auto parkujte dále od domu. Z autobusu, tramvaje či vlaku vystupte o zastávku dřív a zbytek cesty dojděte pěšky.
  3. 3
    V průběhu dne se protahujte. Strečink podporuje celkovou cirkulaci krve a zabraňuje ztuhlosti kloubů a svalů.[2] Každou hodinu si vyhraďte několik minut a protáhněte celé tělo.
    • Protahování zvyšuje přítok krve do svalů. Ačkoli strečink mozku samozřejmě není možné provést, přívod krve do něj zvýšíte celkovým posílením cirkulace.[3]
    • Mezi funkční a přitom jednoduché protahovací cviky, které zvýší přítok krve do mozku, patří například předklon ve stoje a snaha dotknout se kolen nebo prstů na nohou. Další možností je posadit se na nějaké čisté místo, napnout nohy a dotýkat se kolen, holení nebo prstů na nohou ze sedu. Buďte opatrní a nedělejte nic, co by vám způsobovalo bolest v zádech.
  4. 4
    Cvičte jógu. Pozice jógy často vyžadují sklánění hlavy pod úroveň srdce, což již samo o sobě zvyšuje tok krve do mozku.[4] Jednou ze snadných variací převrácené pozice může být leh kolmo ke zdi s nohami zapřenými o stěnu a zadkem posunutým tak, aby byl v její blízkosti nebo se jí dotýkal.
    • Mezi pokročilé převrácené pozice potom spadá například stoj na hlavě nebo stojka, během které přivedete celé tělo nad hlavu. Tento cvik můžete trénovat v blízkosti zdi, která vám v začátku dodá potřebnou oporu. Pamatujte, že jóga by nikdy neměla způsobovat bolest. Další pozice nacvičujte pod dohledem zkušeného trenéra či cvičitele.
    • Převrácené pozice nemusí být vždy vertikální. Proudění krve do mozku přímo podpoří také například pozice pluhu nebo pozice ryby. Pozice pluhu stimuluje štítnou žlázu, zatímco pozice ryby stimuluje krk, hrdlo a mozek.

2
Dechové cvičení pro zlepšení krevní cirkulace

  1. 1
    Dýchejte nosem. Zapojte bránici, nacházející se v břišní oblasti. Takovému dýchání se říká také "dýchání do břicha." Hluboké dýchání přivádí kyslík do nižších úrovní plic, kde probíhá větší část krevní cirkulace.
    • Nasávaný vzduch vstupuje skrze nos do nosních dutin, ústních dutin a horní části plic. Dýchání ústy snižuje příjem čerstvě okysličeného vzduchu.
    • Zapojíte-li do dýchání bránici, dostanete do krve více kyslíku.
  2. 2
    Meditujte. V průběhu meditace dochází ke zpomalení dýchání a srdečního rytmu. Některé druhy navíc zahrnují určitý typ vědomého či dokonce řízeného dýchání.[5]Hluboké dýchání v rovnoměrném tempu pomáhá zvyšovat množství kyslíku v krvi.
    • Bdělé dýchání pomáhá uvolnit svaly ramen, hrudníku a krku, které mohou bránit správnému přítoku krve do mozku.
    • Meditace má prokazatelně pozitivní účinky. Snižuje hladinu stresu, zvyšuje schopnost soustředění a posiluje imunitní systém.
    • Existuje spoustu způsobů, jak meditovat. Jednoduchým způsobem, vhodným do začátku, je prostě jen uvolněný posez s očima částečně či úplně zavřenýma a souběžné počítání nádechů. Jakmile napočítáte do deseti, začněte znovu. Celou svou pozornost přitom soustřeďte na počítání. Pokud se vám do hlavy vetřou jiné myšlenky, zaznamenejte je a nechte je zase odplout. Potom začněte počítat znovu.
  3. 3
    Přestaňte kouřit. Nikotin zužuje cévy, čímž brání zdravému přítoku krve do mozku. Pokud ale přestanete kouřit, ihned se sníží absorbce a krevní tok o 17%.[6]
    • Bylo prokázáno, že kouření úzce souvisí s mrtvicemi a mozkovým aneurysmatem. Aneurysma je cévní výduť, způsobená slabou cévní stěnou.
    • Elektronické cigarety obsahují také nikotin, který zužuje cévy a snižuje tak přítok krve do mozku. Z toho důvodu se nejedná o vhodnou náhražku běžných cigaret.[7]

3
Změna jídelníčku

  1. 1
    Jezte více čokolády. Studie předpokládají, že flavonoidy, nacházející se v kakaových bobech, dokážou zvyšovat přítok krve do mozku. [8] Flavonoidy naleznete také v červeném víně, červených hroznech, jablkách a bobulovinách. Dalším skvělým zdrojem flavonoidů jsou čaje, obzvláště ty zelené a bílé.[9]
    • Ujistěte se, že svůj celkový kalorický příjem držíte ve snesitelných (zdravých) mezích. Každodenní zvyšování cukru nebo tuku v krvi může mít nepříjemné konsekvence.
    • Výzkum pozitivních účinků flavonoidů je zatím stále ještě v plenkách.
  2. 2
    Pijte řepnou šťávu. Je prokázáno, že konzumace šťávy z řepy zvyšuje přítok krve do mozku.[10]Řepa obsahuje dusičnany, které se působením bakterií v našich ústech mění na dusitany. Dusitany pomáhají rozšiřovat cévy a také zvyšují přítok krve do mozku.
    • Dusičnany najdete také v celeru, zelí a další zelené listové zelenině.
    • Pro optimální funkci mozku se doporučuje pravidelná konzumace ovoce a zeleniny s vysokým obsahem dusičnanů. Nejsnadnější cestou, jak pozřít terapeutickou dávku dusičnanů je dané ovoce rozmixovat nebo odšťavnit.
  3. 3
    Zařaďte do jídelníčku "superpotraviny." Některé potraviny s vysokým obsahem živin, jako jsou oříšky, semínka, borůvky nebo avokádo, se někdy označují jako "superpotraviny." Průzkumy předpokládají, že konzumace těchto potravin má pozitivní dopad na udržení zdravého mozku do vysokého věku. [11]
    • Bylo prokázáno, že úpadek kognitivních funkcí mozku má za následek také nedostatek vitaminu E. Vynikajícím zdrojem vitaminu E jsou vlašské ořechy, pekanové ořechy, mandle, kešu a další oříšky. Jíst je můžete jak syrové, tak pražené. Nehydrogenovaná oříšková másla zachovávají nutriční hodnotu použitých oříšků.
    • Avokádo je plné mononenasycených tuků, které jsou známé svou schopností zvyšovat krevní přítok do mozku. Mononenasycené tuky pomáhají redukovat špatný cholesterol a také snižují krevní tlak.[12] Avokádo vám kromě toho poskytne spoustu živin, které zlepší vaše celkové zdraví.
    • Borůvky ochrání váš mozek proti kyslíkové deprivaci, která zhoršuje jeho funkci. Prokázalo se, že každodenní konzumací jednoho šálku borůvek v jakékoli formě - čerstvé, sušené, mrazené - zlepšíte svou mozkovou funkci.
  4. 4
    Zvažte užívání doplňků stravy. Pro zvyšování přítoku krve do mozku se již dlouhou dobu používá například ginkgo biloba. Ginkgo navíc chrání nervové buňky, které jsou pravděpodobně ničeny Alzheimerovou chorobou.[13]
    • Ginkgo byste neměli podávat dětem. Studie, zkoumající ginkgo u dospělých osob pracovaly s dávkováním 120–-240 mg za den.
    • Ginkgo je k dostání ve formě tablet, kapslí, tekutých extraktů a sušených listů pro přípravu nálevů.

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Chris M. Matsko, MD. Dr. Matko je lékař v důchodu v Pennsylvánii. Svůj lékařský titul získal na Tempe University School of Medicine v roce 2007.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Increase Blood Flow to the Brain, Español: aumentar el flujo de sangre al cerebro, Italiano: Aumentare il Flusso di Sangue al Cervello, Português: Aumentar o Fluxo de Sangue Para o Cérebro, Русский: увеличить приток крови к мозгу, Deutsch: Die Durchblutung des Gehirns verbessern, Français: stimuler l'irrigation sanguine du cerveau, ไทย: ทำให้เลือดไหลไปเลี้ยงสมองมากขึ้น, Bahasa Indonesia: Meningkatkan Kadar Aliran Darah ke Otak, العربية: زيادة تدفق الدم إلى المخ, Tiếng Việt: Tăng Lưu lượng Máu lên Não, Nederlands: De bloedtoevoer naar de hersenen vergroten, 中文: 增加脑供血, 한국어: 뇌 혈액 공급 늘리는 방법, 日本語: 脳への血流を増やす

Stránka byla zobrazena 2 519 krát.
Byl tento článek přesný?