Jak zvýšit plodnost změnou jídleníčku

Spoluautor Lacy Windham, MD

V tomto článku:Pochopte, jak jídelníček pro vyšší plodnost fungujeÚprava jídelníčku14 Reference

Pokud se snažíte zvýšit svou plodnost, budete muset výrazně změnit svůj životní styl – přestat kouřit, přestat pít alkohol a jíst vyváženou stravu. Jak mužům, kteří chtějí zlepšit kvalitu svého spermatu, tak ženám, které se snaží počít dítě, může velmi prospět úprava jídelníčku. Aby se zvýšila vaše celková plodnost, musí být vhodná dieta ovšem doplněna i léčbou na podporu fertility.[1]

Část 1
Pochopte, jak jídelníček pro vyšší plodnost funguje

  1. 1
    Uvědomte si, že vyvážená, zdravá strava vám sama o sobě větší plodnost nezaručí. Existuje sice mnoho studií a knih, které spojují zdravější jídelníček právě s vyšší fertilitou a vyvážená strava je sama o sobě vždy prospěšná, nicméně neměli byste se jí pokoušet nahradit jiné možnosti léčby neplodnosti. Zdravý životní styl a strava může ženám pomoci snížit riziko nepravidelné ovulace a zvýšit tak šance na otěhotnění. [2]
  2. 2
    Nezapomeňte na to, že jídelníček na podporu plodnosti může fungovat pouze na omezený počet žen. Během vědecké studie takového jídelníčku, se výzkum soustředil na specifickou poruchu neplodných žen – ovulační dysfunkci nebo nepravidelnou ovulaci. Ženám, které ovulační poruchou trpí, může úprava jídelníčku skutečně pomoci při snaze o otěhotnění.[3]
    • Například jedna studie, kterou provedla organizace Nurses’ Health Study, testovala více než 18 000 žen, které se osm let pokoušely o otěhotnění. Pouze asi 400 z těchto žen mělo diagnostikovánu neplodnost z důvodu nepravidelné ovulace. Výsledky průzkumu souvislosti mezi stravováním a plodností byly tudíž založeny jen na velmi malém vzorku žen ze skupiny, a nemusí tedy nic znamenat pro ženy, které poruchou ovulace netrpí.[4]
  3. 3
    Promluvte si se svým lékařem, o možnostech léčby neplodnosti. Než začnete s dietou na podporu plodnosti, zeptejte se svého lékaře na další možnosti, jak si poradit s neplodností. Existuje mnoho ověřených lékařských procedur, které ženám pomáhají otěhotnět, stejně jako těch, které uměle zvyšují šance na otěhotnění.[5]
    • Můžete být také dobrou kandidátkou na léky na podporu plodnosti, které pomohou vyvolat ovulaci. Váš lékař může rovněž navrhnout oplodnění in vitro, nitroděložní inseminaci, testování embryí nebo vyšetření reproduktivní imunity.

Část 2
Úprava jídelníčku

  1. 1
    Udržujte si zdravou hmotnost. Pokud máte nadváhu nebo podváhu, přirozená hladina hormonů ve vašem těle může být rozhozená a to může způsobovat pravidelnou nebo chybějící ovulaci. Soustřeďte se na udržení takové váhy, která se pro vaši výšku a typ postavy považuje za zdravou.[6]
    • Máte-li zdravotní problémy, například se štítnou žlázou, zeptejte se svého lékaře na možnosti nápravy. Snažte se vyhnout zbytečnému přibírání na váze, abyste předešli nepravidelné ovulaci.
    • Jestliže máte nadváhu, už pouhým zhubnutím 5% tělesné hmotnosti – tedy 5 kg, pokud vážíte 100 kg – napomůžete lepšímu prokrvení reprodukčních orgánů a zvýšíte svou plodnost.[7]
  2. 2
    Pokud máte nepravidelnou menstruaci, zkuste brát potravinové doplňky s obsahem kyseliny listové. Kyselina listová je nezbytná živina pro těhotné ženy a pokud máte nepravidelnou ovulaci, může vám významně pomoct otěhotnět. Berte ovšem pouze předepsanou dávku a udržujte si zdravou hmotnost, aby byla vaše ovulace pravidelná a konzistenstní.[8]
    • Jedna významná studie, zaměřená na účinky kyseliny listové na ženy zjistila, že doplňky, které ji obsahují, zvyšují šance na otěhotnění a také na početí dvojčat.
    • I muži mohou kyselinu listovou vyzkoušet, protože pomáhá zlepšovat kvalitu spermatu.[9]
  3. 3
    Jezte potraviny, které prospívají srdci, protože udržují nízkou hladinu inzulinu. Hladina inzulinu v těle může ovlivnit globulin, což je pohlavně vázaný hormon. To pak může mít účinky na množství volných androgenů v těle, pokud jste žena. Příliš velké množství volných androgenů totiž může potlačovat ovulaci. Logicky vzato tedy jídelníček, který prospívá srdci a tím pádem snižuje množství inzulinu, může zároveň dokázat posílit vaši plodnost. Nižší hladina inzulinu prospěje rovněž mužům, protože má vliv na kvalitu jejich spermatu.[10] Zdravý jídelníček, který prospívá srdci se skládá z:[11]
    • Jezte málo červeného masa, nebo jej vynechejte úplně. Ženy, které se účastnily studie organizace Nurses’ Health Study a které konzumovaly nejvyšší množství živočišných bílkovin, jako je červené maso, měly o 39% častěji problémy s ovulací než ženy, které živočišné bílkoviny jedí málokdy. Někteří výživoví odborníci rovněž prohlašují, že nadměrná konzumace živočišných bílkovin negativně ovlivňuje kvalitu spermatu u mužů.
    • Jezte hodně fazolí, ořechů, luštěnin a tempehu. Rostlinné bílkoviny, které jsou obsaženy ve fazolích a jiných luštěninách, tempehu a oříšcích mohou vašemu tělu dodat spoustu železa a folátu. Obě tyto živiny mohou podpořit vývoj vajíčka a ovulaci.
    • Malé množství plnotučných mléčných výrobků. Celkově zdravý jídelníček radí konzumovat pouze malé množství mléčných výrobků, ale trocha plnotučného mléka, jogurtu či sýra může vaši plodnost zvýšit. Účastnice studie Nurses’ Health Study, které jedly jednu až dvě porce plnotučných mléčných výrobků denně, měly lepší ovulaci než ty, které jedly nízkotučné. Některé průzkumy ukazují, že odtučněné mléko mění u žen rovnováhu pohlavních hormonů, což může mít na ovulaci nepříznivý vliv.[12]
  4. 4
    Vyhýbejte se transmastným tukům. Transmastné tuky se často nacházejí v baleném pečivu, smažených jídlech, fastfoodu a v některých živočišných produktech, a mají schopnost zvyšovat hladinu inzulinu. Vysoká hladina inzulinu pak může způsobovat metabolické poruchy, které mohou mít neblahý vliv na ovulaci.[13][14]
  5. 5
    Konzumujte více komplexních sacharidů. Vybírejte si hlavně takové komplexní sacharidy, které obsahují vlákninu, jako je ovoce, zelenina, fazole a celozrnné obiloviny. Trávení komplexních sacharidů trvá tělu delší dobu, což má postupný a pomalý účinek na hladinu cukru a inzulinu. Některé studie ukazují, že ženy, které konzumují hodně jednoduchých sacharidů, třeba sušenek, koláčů, bílého chleba a bílé rýže, mají o 92% vyšší pravděpodobnost, že budou trpět poruchami ovulace a plodnosti, než ženy, které dávají přednost komplexním sacharidům.

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Lacy Windham, MD. Dr. Windham je atestovaný porodník a gynekolog v Tennessee. V roce 2010 dokončila stáž na Eastern Virginia Medical School, kde získala ocenění Nejlepší rezident.

Kategorie: Rodičovství

V jiných jazycích:

English: Eat to Improve Fertility, Español: comer para mejorar la fertilidad, Português: Melhorar a Fertilidade com a Alimentação, Русский: питаться для улучшения фертильности, Bahasa Indonesia: Meningkatkan Kesuburan dengan Pola Makan, Français: manger pour améliorer la fertilité, العربية: تناول طعام لتحسين الخصوبة, Tiếng Việt: Cải thiện khả năng sinh sản thông qua ăn uống, Nederlands: Eten om je vruchtbaarheid te verhogen, 한국어: 식이요법으로 불임 극복하기, 中文: 通过饮食提高生育能力, ไทย: กินเพื่อให้ภาวะเจริญพันธุ์ดีขึ้น

Stránka byla zobrazena 820 krát.
Byl tento článek přesný?