Jak zvýšit počet červených krvinek

V tomto článku:Změny stravováníZměny životního styluJak porozumět počtu červených krvinek5 Reference

Pokud se cítíte slabě a letargicky, je možné, že trpíte krevní anémií. Nedostatek železa a dalších živin je nejčastější příčinou nízkého počtu červených krvinek. Nízká hladina hemoglobinu a nedostatek červených krvinek jsou dva z hlavních příznaků podvýživy, nedostatku živin a v některých případech také vážných problémů, jako je leukémie. Pokud chcete zvýšit počet svých červených krvinek, v tomto článku se dozvíte, jak na to.

Část 1
Změny stravování

  1. 1
    Začněte jíst více potravin s obsahem železa. Železo vám pomůže nahradit živiny, o které jste přišli. Denní konzumace potravin bohatých na železo vám může zvýšit počet červených krvinek. Je to proto, že železo je důležitou součástí červených krvinek a hemoglobinu, protože pomáhá transportovat kyslík do všech částí těla. Také pomáhá vylučovat oxid uhličitý při vydechování. [1] Mezi potraviny bohaté na železo patří: [2]
    • Luštěniny
    • Čočka
    • Zelená listová zelenina, jako je kapusta a špenát
    • Sušené švestky
    • Orgány (například játra)
    • Fazole
    • Vaječné žloutky
    • Červené maso
    • Sušené rozinky
      • Pokud vám nebude stačit jíst každý den potraviny bohaté na železo, můžete železo brát ve formě tablet s minerály, které vám pomohou zvýšit počet červených krvinek. Železo seženete v tabletách s 50-100mg a můžete ho brát 2-3y denně.
  2. 2
    Jezte více mědi. Měď najdete v drůbežím mase, v mušlích, játrech, celozrnných produktech, čokoládě, fazolích, třešních a ořechách. Můžete také brát tablety mědi po 900 mcg, které se berou jednou denně.
    • Dospělí lidé potřebují 900 mcg mědi denně. Během produktivního věku ženy menstruují, takže potřebují více mědi, než muži. Ženy potřebují 18 mg, zatímco muži jen 8 mg denně.
    • Měď je dalším důležitým minerálem, který pomáhá buňkám zpracovávat železo v chemické formě důležité pro tvorbu červených krvinek během metabolismu železa.
  3. 3
    Jezte dostatek kyseliny listové. Kyselina listová, neboli vitamín B9, pomáhá podporovat produkci zdravých červených krvinek. Nedostatek této živiny může být predispozicí pro anémii.
    • Cereálie, chléb, tmavá listová zelenina, hrách, čočka, fazole a ořechy obsahují dostatek kyseliny listové. Můžete ji ovšem brát také ve formě doplňků stravy po 100-120 mcg jednou denně.
    • American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) doporučuje brát pravidelně menstruujícím ženám 400 mcg denně. Stejně tak National Institute of Health doporučuje těhotným ženám brát 600 mcg kyseliny listové denně.
    • Kromě toho, že kyselina listová podporuje produkci zdravých červených krvinek, hraje také důležitou roli v produkci a regeneraci základních stavebních bloků buněk v normální funkci DNA.
  4. 4
    Berte vitamín A. Retinol, neboli vitamín A, podporuje vývoj kmenových buněk v červených krvinkách v kostní dřeni tím, že zajišťuje dostatek železa ke zpracování hemoglobinu během vývoje červených krvinek.
    • Batáty, mrkve, dýně, tmavá listová zelenina, červené papriky a ovoce, jako jsou meruňky, grepy, vodní meloun, švestky a melouny cantaloupe obsahují spoustu vitamínu A.
    • Denní doporučené množství vitamínu A je 700 mcg pro ženy a 900 mcg pro muže.
  5. 5
    Jezte také vitamín C. Pokud berete železo, měli byste brát také vitamín C, abyste podpořili vstřebávání obou těchto živin. Vitamín C podporuje schopnost těla zpracovávat železo a tím zvyšuje produkci červených krvinek.
    • Když budete jednou denně brát 500 mg vitamínu C, podpoříte schopnost těla produkovat červené krvinky. Dávejte si ovšem pozor v případě, že berete také železo, protože příliš vysoká hladina těchto přípravků v těle může způsobit problémy.

Část 2
Změny životního stylu

  1. 1
    Každý den cvičte. Cvičení je dobré pro každého – dokonce i pro lidi, kteří mají nízký počet červených krvinek. Přinese vám tělesné i duševní prospěšné účinky. Budete díky němu zdraví a také se vyhnete mnoha nemocím a zdravotním problémům.
    • Aerobní cvičení, jako je běh, chůze a plavání je nejlepší, ale můžete se věnovat jakémukoli druhu cvičení.
    • Cvičení hraje důležitou roli v produkci červených krvinek. Když budete intenzivně cvičit, unavíte se a zpotíte se. Intenzivní cvičení vyžaduje větší spotřebu kyslíku. Dáte tím mozku najevo, že nemá dostatek kyslíku, takže se začne zrychlovat produkce červených krvinek a hemoglobinu a kyslík se dostane do všech částí těla, kde je ho potřeba.
  2. 2
    Zbavte se svých zlozvyků. Pokud máte obavy, že máte nedostatek červených krvinek, měli byste přestat kouřit a pít alkohol. Zbavit se těchto zlozvyků vám posílí i vaše celkové zdraví.
    • Kouření cigaret může narušit krevní oběh, protože způsobuje stahování cév a narušuje jejich konzistentní funkci. Způsobí nesprávný krevní oběh a kyslík se kvůli tomu nedostane do všech míst v těle. Kromě toho se kyslík nedostane ani do kostní dřeně.
    • Na druhou stranu přílišná konzumace alkoholu může krev zhustit a zpomalit její tok, ubírat z ní kyslík a zpomalit produkci červených krvinek. Z tohoto důvodu se vám v těle budou tvořit nezralé červené krvinky.
  3. 3
    V případě potřeby si nechejte krev transplantovat. Pokud máte tak nízký počet červených krvinek, že se vám nedaří tento problém napravit změnou životního stylu a braním doplňků stravy, je možné, že pro vás bude nejvhodnější krevní transfuze. Můžete se o tom poradit se svým lékařem a podstoupit krevní testy. Zjistíte díky nim počet svých červených krvinek, které v těle máte.
    • Normální počet červených krvinek je 4-6 milionů na mililitr. Pokud máte nízký počet červených krvinek, lékař vám může doporučit krevní transfuzi červených krvinek, nebo celé krve, díky které se vám počet krevních krvinek a dalších krevních komponentů v těle zvýší na požadovanou hladinu. [3]
  4. 4
    Choďte na rutinní lékařské prohlídky. Když budete pravidelně chodit k lékaři, budete mít přehled o tom, jak jste na tom s počtem červených krvinek. Kromě toho je možné podstoupit i další testy, které určí příčinu nízké hladiny červených krvinek. Je dobré chodit k lékaři pravidelně. Pravidelné každoroční preventivní prohlídky by pro vás měly být samozřejmostí.
    • Pokud vám bylo řečeno, že máte nízký počet červených krvinek, vezměte si naše tipy k srdci. Změňte svůj životní styl a pravidelně choďte na prohlídky. V ideálním případě se vám počet bílých krvinek normalizuje.

Část 3
Jak porozumět počtu červených krvinek

  1. 1
    Základy červených krvinek. Zhruba čtvrtina všech buněk v lidském těle jsou červené krvinky, neboli erytrocyty. Tyto buňky se vytváří v kostní dřeni a vytváří se v průměru rychlostí 2.4 milionu červených krvinek za vteřinu.
    • Erytrocyty cirkulují v těle 100-120 dnů. Z tohoto důvodu je možné darovat krev pouze jednou za 3-4 měsíce.
    • Muži mají v průměru 5.2 milionů červených krvinek na kubický mililitr krve, ženy jich mají průměrně 4.6 milionů. Pokud pravidelně darujete krev, pravděpodobně víte, že se mezi dárci vyskytuje více mužů, kteří projdou screeningovými testy pro dárce, než žen.
  2. 2
    Jak funguje hemoglobin. Protein obohacený železem hemoglobin je hlavní složkou červených krvinek. Díky němu je krev červená, protože se železo váže na kyslík.
    • Každá molekula hemoglobinu má čtyři atomy železa, z nichž se každý váže na 1 molekulu kyslíku s dvěma atomy kyslíku. Asi 33% všech erytrocytů je hemoglobin – u mužů 15.5 g/dl krve a u žen 14 g/dl krve.
  3. 3
    Jakou roli hrají červené krvinky. Červené krvinky hrají důležitou roli v transportu okysličené krve z plic do tělesných tkání a buněk. Červené krvinky mají membrány složené z lipidů a proteinů nezbytných pro fyziologické funkce a spolupracují se sítí kapilár pomocí oběhového systému.
    • Kromě toho červené krvinky pomáhají odstraňovat oxid uhličitý z těla. Obsahují enzym karbonickou anhydrázu, který umožňuje vznik reakce vody a oxidu uhličitého a tvorbu kyseliny uhlíkové a oddělených iontů vodíku a bikarbonátu.
    • Vodíkové ionty se vážou na hemoglobin, zatímco bikarbonátové ionty se vážou na plazmu a odstraňují zhruba 70% oxidu uhličitého. Dvacet procent oxidu uhličitého se váže na vodík, který se potom uvolní v plicích. Posledních 7% oxidu uhličitého se rozpouští v krevní plazmě.

Tipy

  • Vitamín B12 a B6 jsou také vhodnými doplňky stravy. Vitamín B12 seženete ve formě tablet s obsahem 2.4 mcg a měli byste ho brát jednou denně. Vitamín B6 seženete ve formě tablet s obsahem 1.5 mcg a měli byste ho také brát jednou denně. Maso a vejce obsahují vitamín B12 a banány, ryby a pečené brambory obsahují vitamín B6.
  • Červené krvinky žijí zhruba 120 dnů – zemřou ihned po tom, co se v kostní dřeni vytvoří nové červené krvinky.

Reference

  1. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/912.html
  2. http://www.prweb.com/releases/2013/8/prweb10997151.htm
  3. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003644.htm
  4. Harold S. Ballard, MD, “The Hematological Complications of Alcoholism."
  5. Marie Dunford, J. Doyle, “Nutrition for Sport and Exercise," Chapter 8, page 302.


Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku pracovali dobrovolní autoři, kteří jej v průběhu času upravili a vylepšili.

Kategorie: Onemocnění a Léčby

V jiných jazycích:

English: Increase Red Blood Cell Count, Español: aumentar el conteo de glóbulos rojos, Deutsch: Die Anzahl der roten Blutkörperchen erhöhen, Français: augmenter votre taux de globules rouges, Italiano: Aumentare il Numero dei Globuli Rossi nel Sangue, Português: Aumentar a Contagem de Células Vermelhas do Sangue, Русский: увеличить количество красных кровяных телец, Bahasa Indonesia: Meningkatkan Jumlah Sel Darah Merah, 中文: 增加红血球数量, Nederlands: Het aantal rode bloedcellen verhogen, العربية: زيادة عدد كرات الدم الحمراء, हिन्दी: लाल रक्त कोशिकाओं (RBCs) की संख्या बढ़ाएं, Tiếng Việt: Tăng số lượng tế bào hồng cầu, 한국어: 적혈구 수치 늘리는 법, 日本語: 赤血球の数を増やす, ไทย: เพิ่มจำนวนเม็ดเลือดแดง

Stránka byla zobrazena 11 575 krát.
Byl tento článek přesný?