Jak zvýšit své IQ

V tomto článku:Změna režimuTrénink dovednostíZměna stravování

Přestože výzkumy prokázaly, že 40-80% IQ člověka určuje genetika, hodnota IQ je proměnlivá. S několika snadnými tipy se vám může podařit zvýšit své IQ až o jednu standardní odchylku. Správná strava a režim dokážou zázraky – to jediné, co vám brání stát se géniem, jste vy sami. Jste připraveni?

Část 1
Změna režimu

  1. 1
    Začněte dělat každodenní věci jinak. Zkuste trénovat svůj mozek, aby si vytvářel nová spojení a cesty tím, že věci, které děláte automaticky, začněte dělat jinak. Zkuste si vyčistit zuby opačnou rukou. Představujte si, že se vracíte zpět v čase, nebo sami se sebou mluvte jiným jazykem. Na všem si můžete najít něco, co se dá dělat jinak.
    • Když budete dělat běžné věci pokaždé jinak, v mozku se vám vytvoří nové cesty a spojení. Lidé často berou jako samozřejmost, že je život snadný, zejména když se naučí naprosté základy. Když se budete stále něco učit, váš mozek nezakrní a bude fungovat stále na plné obrátky.
  2. 2
    Meditujte. Mnoho výzkumů prokázalo, že meditace nejen snižuje hladinu stresu, ale také zlepšuje funkce mozku. [1] Při meditaci se zlepšuje krevní oběh v mozku, posiluje se trpělivost, schopnost koncentrace a paměť. Kromě toho je to velmi příjemné a uvolňující.
    • Zkuste meditovat každý den 30 minut. Můžete si to rozdělit na dva patnáctiminutové úseky, které budete dělat dvakrát denně. Nejlepší je meditovat ráno po probuzení, po cvičení, nebo večer před spaním.
  3. 3
    Berte doplňky stravy. Mnohem bezpečnější, než brát „drogy na posílení IQ“ je brát přírodní přípravky. Nikdy nepřekračuje doporučenou dávku a o všech přípravcích se nejprve poraďte se svým lékařem. Účinky následujících látek byly potvrzeny vědeckými výzkumy:
    • Kofein[2]
    • Kreatin[3]
    • Ginkgo biloba[4]
    • Omega-3 mastné kyseliny[5]
  4. 4
    Začněte se pravidelně věnovat aerobnímu cvičení. Studie Win Wenger potvrdily, že lidský dech je spojen se schopností soustředit se. Můžete začít plavat, nebo běhat. Jakékoli aerobní cvičení by vám mělo stačit. Zkuste cvičit dvakrát denně 45 minut – po probuzení a před spaním. Po cvičení by měla následovat meditace.
    • Cvičení je dobré nejen pro vaši hmotnost a kondici, ale může také zlepšit vaši náladu. Čím více endorfinů se vám při cvičení dostane do krve, tím aktivnější bude váš mozek a tím lépe se budete cítit.
  5. 5
    Spěte v době, kdy si to váš mozek žádá. Některým lidem se nejlépe přemýšlí v 9 hodin ráno, jiným zase v 9 hodin večer. Někteří lidé jsou dokonce nejaktivnější ne 3 hodiny ráno, nebo po třetím šálku kávy. Protože je každý člověk jiný, měli byste spát v době, kdy se vám chce spát. Pokud se vám dobře pracuje v noci, spěte dlouho ráno. Neznamená to, že byste byli líní, ale že jste chytří!
    • Snažte se každý den spát alespoň 7 hodin. Když jste unavení, mozek vám nemůže fungovat na 100%. Omezuje svoji aktivitu na minimum a přechází do jakéhosi stavu hibernace, kdy dělá jen to, co je nezbytně nutné pro vaše přežití.
  6. 6
    Dobře si rozmyslete, zda chcete brát stimulanty. Adderall a Ritalin jsou psychostimulanty, které vám dodají energii (pokud netrpíte ADHD) a zrychlí vám mozek a dočasně také zbystří smysly. Lidé tyto léky berou stále častěji, protože chtějí být výkonnější a na chvíli se stát „superlidmi,“ čímž si mohou i uškodit.
    • Je velmi snadné tyto drogy zneužívat, takže je lékaři většinou nedoporučují. Musíte si být vědomi své tolerance a nezapomínat na to, že jsou tyto léky velmi nebezpečné. Také si uvědomte, že žádný uměle vyvolaný stav netrvá věčně – nakonec budete muset spadnout na dno.

Část 2
Trénink dovedností

  1. 1
    Začněte více číst. Genetiku stranou – vzdělání je důležitým faktorem hodnoty vašeho IQ. Začněte tedy více číst vědecké texty, například matematické, nebo fyzické články. Přírodní vědy vám poskytnou lepší porozumění okolnímu světu, což vám zlepší slovní zásobu, prostorové a matematické schopnosti a logické uvažování.
    • Můžete si vyzkoušet MIT OpenCourseware, který nabízí poznámky, sylaby a testy z více než 1800 oficiálních kurzů na MIT. Hledat můžete také na webech Coursera, KhanAcademy, nebo třeba YouTube.
  2. 2
    Luštěte křížovky a hrajte různé slovní hry. Pokud se chcete vyhnout demenci a zajistit, že váš mozek bude pracovat stál na plné obrátky, začněte pravidelně luštit křížovky a hrát různé slovní hry – což v dnešní době znamená hledat si je na internetu! Stáhněte si nějakou aplikaci, jako je například Lumosity,
    • What Saying, nebo Quiz Up a najděte si hry, které vás budou bavit a donutí vás přemýšlet. Odložte Candy Crush a začněte se věnovat práci na svém IQ![6]
  3. 3
    Wechsler Adult Intelligence Scale a Stanford-Binet neměří inteligenci jedinou jednoduchou formou. Jde spíše o set problémů, které měří vaši schopnost zpracovávat informace v čase, porozumět tomu, co se vám říká a rozpoznávat sekvence.
    • Opakujte si testy stále dokola. Stejně jako v případě testů z chemie, které jste ve škole museli opakovat tak dlouho, dokud jste neuspěli, můžete pracovat i s IQ testy. Tyto testy mají stejnou základní strukturu a otázky se často opakují. Čím častěji tedy budete tyto testy dělat, tím lepších výsledků budete dosahovat.
    • Testy, které si můžete udělat zdarma na internetu nejsou skutečné testy, které se provádí u psychologa, nebo v pracovních agenturách. Pokud chcete zjistit své skutečné IQ, musíte podstoupit pravý test. Za tyto testy se většinou platí, takže se musíte snažit co nejvíce.
  4. 4
    Získávejte nové zkušenosti. Když budete dělat každý den stále to samé, váš mozek přejde na autopilota. Přestane nasávat podněty a ve stále stejném prostředí zpohodlní. Když ovšem budete mozku stále dávat nové zážitky a zkušenosti, probudí se a začne všechny tyto informace přijímat a připravovat se na změnu. Proto byste měli dnes večer místo sledování filmu zajít do muzea, na koncert, nebo na nějaké nové místo, abyste udrželi své duševní hodiny v chodu.
    • Stačí jen navštívit nějaké nové místo, nebo vyzkoušet nějaké nové jídlo. Rozšíříte tím své vědomosti a budete lépe informovaní pro budoucí rozhodnutí. Čím rozličnější věci budete dělat, tím lépe. Berte to jako důvod zajet si na exotickou dovolenou!
  5. 5
    Naučte se něco nového. Když se budete aktivně učit nové věci, váš mozek nezakrní a začne si vytvářet nová spojení a cesty. Když se naučíte například hrát šachy, nebo lakros, žonglování, nebo nějaký nový sport, značně tím svému mozku pomůžete. [7]
    • Pokud chcete v mozku vytvořit nové cesty, je dobré začít se učit nový jazyk. Zapojíte tím mozková centra, která nepoužíváte a zároveň se naučíte něco úžasného, co se vám bude jistě hodit.

Část 3
Změna stravování

  1. 1
    Jezte k snídani spoustu bílkovin. Bílkoviny mají schopnost zvýšit produkci neurotransmiterů v mozku a zvýšit hladinu norepinefrinu a dopaminu – všechny tyto látky posilují vnímavost a schopnost řešit problémy. [8]
    • U snídaně je to obzvláště důležité, protože vás toto jídlo připravuje na celý den. Když si dáte k snídani cukr, budete mít za několik hodin hlad, budete se cítit zpomaleně a unaveně a budete mít chuť na nezdravé jídlo.
  2. 2
    Jezte hořkou čokoládu.[9] Hořká čokoláda obsahuje spoustu antioxidantů a flavonoidů. Je také bohatá na hořčík, vitamíny A, B1, D a E3. Protože obsahuje antioxidanty, dokáže účinně bojovat proti volným radikálům, takže vám pomůže udržet si zdravé a silné tělo.
    • S čokoládou byste to pochopitelně neměli přehánět. Nejezte více než 20-100g denně.
  3. 3
    Jezte více vitamínu B. Tento vitamín podporuje krevní oběh v mozku. [10] Najdete ho v listové zelenině, celozrnné pšenici, masu, vejcích a sýrech. Ani s ním byste to ovšem neměli přehánět. Zeptejte se svého lékaře, kolik vitamínu B byste měli brát.
    • Kyselina listová, riboflavin, thiamin a niacin jsou látky, které jsou součástí struktury vitamínu B. Když budete jíst vitamín B, získáte tím všechny tyto prospěšné látky.
  4. 4
    Vyhýbejte se zpracovaným potravinám a nezdravému jídlu. Mnoho studií potvrdilo, že zdravá strava je spojena s vyšším IQ, zejména u dětí. Pokud chcete, aby váš mozek fungovat co nejlépe, vyhýbejte se nezdravému jídlu, jako jsou sušenky a brambůrky a vařte si doma, abyste nejedli zpracované a tučné potraviny. Potěšíte tím svůj mozek, i svoji peněženku. [11]
    • Vegetariáni mají průměrně vyšší IQ, zhruba o 5 bodů u obou pohlaví. [12] Pokud chcete být ještě inteligentnější, zkuste přestat jíst maso.
  5. 5
    Vyzkoušejte přerušovaný půst. Přerušovaný půst prokazatelně zvyšuje funkce a výkonnost mozku. [13]Při přerušovaném půstu se 16 hodin nejí vůbec a následujících 8 hodin se jí dostatečně. Tento styl stravování vám může pomoci i omezit počet kalorií.
    • Tuto metodu můžete využít také při hubnutí. Mnoho lidí díky přerušovaným půstům dokázalo zhubnout. Dávejte si ale pozor, abyste to dělali správně – půsty nejsou pro každého (například pro starší lidi, těhotné ženy, malé děti atd.).

Varování

  • Nepřepracujte své děti! Děti potřebují v prvé řadě motivaci. Když na ně budete tlačit a nutit je bez motivace k věcem, které nechtějí dělat, dané věci je nebudou bavit a mohlo by to dokonce způsobit to, že budou mít navždy potíže s učením.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Duševní zdraví a psychická rovnováha

V jiných jazycích:

English: Increase Your IQ, Español: incrementar tu CI, Italiano: Aumentare il Tuo QI, 中文: 提高智商, Deutsch: Deinen IQ erhöhen, Português: Aumentar o Seu QI, Bahasa Indonesia: Meningkatkan IQ Anda, Nederlands: Je IQ verbeteren, Français: augmenter son quotient intellectuel, हिन्दी: अपना आई क्यू (IQ) बढ़ाएँ, 한국어: 아이큐(IQ)를 높이는 방법, ไทย: สร้างเสริม IQ, Tiếng Việt: Cải thiện Chỉ số Thông minh (IQ), العربية: زيادة نسبة الذكاء, Русский: повысить свой уровень IQ, 日本語: IQを高める

Stránka byla zobrazena 3 935 krát.
Byl tento článek přesný?