Jak zvládat vzrušení

Spoluautor Paul Chernyak, LPC

V tomto článku:Odveďte od svého vzrušení pozornostVěnujte se uklidňujícím technikámZbavte se přebytečné energie17 Reference

Nezvládáte své vzrušení? Může být skvělé těšit se z něčeho, co se ve vašem životě odehrává, ať už vás váš vysněný kluk/dívka pozval na ples nebo jste byli přijati do práce. Ať už vás napružilo cokoliv, naučíme vás pár věcí, které vám pomohou se svým natěšením zacházet.

Část 1
Odveďte od svého vzrušení pozornost

  1. 1
    Odveďte pozornost od svého vzrušení tím, že se budete bavit. Zahrajte si náročnou video hru. Házejte svému psovi míč. Jděte se projet na kole s mladším/i sourozencem/i. Sledujte spoustu vtipných videí na youtube. Shlédněte všechny díly toho nového seriálu na Netflixu. Prostě se bavte jako za starých časů.
    • Převedení vlastního vzrušení do něčeho pozitivního a zábavného vás může efektivně zklidnit a odvést pozornost od toho, co vás napružilo.
    • Podle vědců je u lidí, kteří se moc často nebaví větší pravděpodobnost, že zakusí kriminalitu, obezitu a ztrátu kreativity.[1] I když zrovna od ničeho nepotřebujete odvést pozornost, měli byste čas na hraní brát stejně vážně jako čas na práci.
  2. 2
    Odveďte pozornost od toho, co vás rozrušuje tím, že budete dělat něco uměleckého. Existuje spousta možností, jak od něčeho odvést svoji pozornost a tyto možnosti jsou jak zdravé, tak nezdravé.[2] Když své vzrušení použijete k něčemu kreativnímu, budete svůj čas trávit produktivně a zdravě.
    • Vaše možnosti co se kreativity týče, jsou v zásadě nekonečné. Můžete jít na hodinu keramiky. Napsat povídku, báseň nebo písničku. Kreslit. Koupit si balení pastelek a libovolné omalovánky. Namalovat obraz svého domu. Pokusit se vyfotit zajímavé obrázky obyčejných věcí v domácnosti.
    • Umění vám umožňuje uvolnit nervózní energii ve vašem těle. Někteří lidé nedokážou vzrušení vyjádřit slovy, ale umění jim nabízí možnost tyto pocity fyzicky reprodukovat.[3]
  3. 3
    Věnujte se nějakým domácím pracím. Využijte možnosti na chvíli zapomenout na to, co vás vzrušuje tím, že si zašpiníte ruce a budete s nimi něco dělat. Jděte domů a sepište si seznam domácích prací nebo pochůzek, které musíte udělat a vrhněte se na ně.
    • Shrabejte listí, posečte trávník, umyjte auto, vyperte, utřete prach z větráků -- prostě se zaneprázdněte a pořád něco dělejte, aby vás vaše natěšení zase nedohnalo.
    • Domácí práce asi nejsou zrovna to, čím byste chtěli odpoutat svojí pozornost. Nejsou příliš zábavné. A přesto: podle mnoha výzkumů s sebou domácí práce přinášejí výhody. Podle analýz jsou náctiletí, kteří věnují čas domácím pracím, zodpovědnější, mají zdravější sebevědomí a dokáží se lépe vyrovnávat s frustrací.[4]
  4. 4
    Učiňte své vzrušení nakažlivým skrze dobrovolnictví. Když máme dobrou náladu, jsme schopní zlepšit náladu lidí v našem okolí.[5] Můžete svoji překypující energii využít k tomu, abyste na někoho měli dobrý vliv.
    • Lidé mají neustále tendenci napodobovat náladu ostatních v jejich okolí, aniž by si to uvědomovali.[6] Takže můžete svojí pozitivní energii sdílet tím, že půjdete za seniory do domova důchodců, pacienty do nemocnice nebo dětmi v poradně a budete jim předčítat nebo s nimi něco vyrábět. Oni budou těžit z vaší dobré nálady a vy dobrým způsobem uvolníte své vzrušení.
  5. 5
    Vyzkoušejte to, co vás tak vzrušuje. Občas je nejlepším způsobem, jak se zbavit přebytečné energie, dělat to, co nás tak napružilo. Jestli se těšíte na novou práci nebo dovolenou, čas do doby, než na to přijde, urychlit nemůžete. Ale existují věci, které udělat můžete.
    • Jestli se třeba těšíte na začátek v nové práci, můžete se dostat přes veškeré nadšení tím, že se budete připravovat. Můžete si o vašem místě najít informace na internetu, abyste o něm zjistili víc. Můžete jít také nakoupit oblečení, které se k vaší nové práci hodí.
    • Pokud se těšíte na blížící se dovolenou, můžete se na ní také připravit. Začněte s připravováním cestovních plánů nebo plánováním různých aktivit po cestě. Na Googlu můžete zjistit víc o svém cíli. Také si můžete sepsat seznam věcí, které budete před odjezdem potřebovat.

Část 2
Věnujte se uklidňujícím technikám

  1. 1
    Zhluboka dýchejte, abyste své emoce zklidnili. Hluboké dýchání může být skvělým způsobem k soustředění a uklidnění se. Toto cvičení vám pomůže přivést své tělo do přirozené relaxační reakce. Toto cvičené můžete provádět sedící, stojící nebo ležící.
    • Začněte normálním dýcháním. Počítejte do čtyř a přitom se zhluboka nadechněte. Pak než napočítáte do dvou, zadržte dech. Poté počítejte do čtyř a vypusťte přitom vzduch ústy. Toto cvičení několik minut opakujte, abyste se uklidnili.[7]
    • Ke své dýchací aktivitě také můžete připojit mantru. Zkuste během dýchání myslet na něco jako "jsem ztělesněním klidu" stále dokola.
  2. 2
    Abyste vědomě získali kontrolu nad svým vzrušením, meditujte. Vědomá meditace vám může pomoci uklidnit myšlenky a potlačit přebytečné vzrušení. Možná vám přijde, že meditace musí být nuda, nebo že takhle vzrušení nedokážete vydržet na místě. Meditace může být pro začátečníky trochu náročná, ale její výhody jsou rozsáhlé. Když se jí budete věnovat, můžete snížit napětí, zvýšit schopnost soustředit se, zvýšit schopnost vnímat každodenní aktivity a minimalizovat myšlenky, které vám zabraňují v produktivitě.[8]
    • Posaďte se pohodlně na židli nebo polštář. Dýchejte pomalu a zhluboka. Nasměrujte se k současnému okamžiku tím, že budete věnovat pozornost různým vjemům ve vašem okolí.[9][10]
    • Během dýchání se zamyslete nad zvuky, které slyšíte, jak se vaše tělo cítí na židli, nebo se zaměřte na místo na zdi před sebou. Když budete ztrácet pozornost, jednoduše se vraťte ke svému ohnisku soustředění.
  3. 3
    Představte si sami sebe klidné nebo uvolněné. Vizualizace vyžaduje, abyste zaměřili svou pozornost na nějaké relaxační místo, které vám přináší klid. A co je dobré u vizualizačních technik, že stejně jako jiné uklidňující techniky těží z neustálé relaxace. Toto mentální cvičení může zlepšit i vaše vnímání motivace, podpořit fyzické výkony, zvýšit sebevědomí a připravit váš mozek na úspěch. [11] Zde je návod jak na to:
    • Pohodlně se usaďte v tiché místnosti. Zhluboka se nadechněte a vydechněte. Zavřete oči a myslete na nějaké uklidňující místo. Může se jednat o opravdové nebo smyšlené místo – třeba exotickou pláž nebo klidnou říčku.
    • Aktivujte své smysly, abyste vnímali vůně, chutě, zvuky, a hmatové dojmy vašeho uklidňujícího místa.[12][13]
    • Můžete také poslouchat nahrávky provázené vizualizace, ve kterých vás mluvčí provádí pomyslnými kroky. Je vcelku snadné najít vizualizační nahrávky na youtube nebo si je stáhnout ze stránek věnujících se správě zdraví nebo vypořádávání se se stresem.[14]

Část 3
Zbavte se přebytečné energie

  1. 1
    Cvičte, abyste se zbavili nervozity a uklidnili se. I veselé vzrušení může způsobit fyzickou a psychickou zátěž. Věnování se fyzické aktivitě zabaví jak tělo, tak mysl a povede k následnému klidnému stavu. Jste-li přespříliš vzrušení, může vám cvičení pomoci zbavit se tohoto přebytečného vzrušení a uvolnit vás.
    • Zkuste se asi na 20 minut projít nebo si zaběhat. 20 minut se může zdát málo, ale na zmírnění napětí není potřeba příliš mnoho cvičení.[15]
    • Pokud jsou vaše myšlenky extrémně neúprosné, můžete s nimi bojovat intenzivnějším cvičením jako hraním sportovních her, hodinou vysokofrekvenčního intenzivního tréninku nebo power jógou.
  2. 2
    Jděte ven na čerstvý vzduch, abyste změnili svoji perspektivu. Když budete doma jako v kleci, bude pro vás těžší zbavit se myšlenek na to, co vás vzrušilo. Odložte na chvíli to, co děláte a jděte do přírody.
    • Trávení času venku dělá lidi šťastnějšími. Vědci zjistili, že i krátké procházky v přírod pomáhají zbavit se depresivních pocitů, povzbudit pozitivní pohled na život, zlepšit schopnost těla bránit se nemocem a zbystřit pozornost (což je něco, co právě teď rozhodně potřebujete).[16]
    • Abyste se ještě lépe zabavili, můžete vyrazit ven nebo přizvat kamaráda. Společně pak můžete jít na procházku do parku nebo si v zahradě házet míčem.
  3. 3
    Poslouchejte hudbu a tancujte.[17] Při dělání věcí můžete poslouchat uklidňující hudbu, abyste uvolnili své vzrušení. Nebo můžete zapnout něco zábavného a dát se do pohybu. Skákejte, tleskejte, křičte nebo tancujte.
    • Když rozhýbete tělo tančením za zvuků hudby, uvolní se endorfiny, díky kterým se člověk během a po cvičení cítí dobře.
    • A také vám k boji s přebytečným vzrušením pomůže to, že se fyzicky vyčerpáte. Po zábavném čase stráveném tančením se možná rádi prospíte.

Tipy

  • Před spaním nepijte žádné nápoje s obsahem kofeinu.
  • Snažte se svou energii věnovat něčemu produktivnímu, co prospěje vaší rodině, kamarádovi, sousedům, škole atd.
  • Pokuste se uvolnit! Napusťte si horkou vanu a zapalte svíčky. Nebo se mazlete se svými měkkými, chlupatými mazlíčky (máte-li nějaké).

Varování

  • Nenechte si přerůst své vzrušení přes hlavu takovým způsobem, že by to pokazilo tu událost nebo věc, na kterou jste se tak těšili.

Reference

  1. https://www.psychologytoday.com/blog/animal-emotions/201405/the-importance-play-having-fun-must-be-taken-seriously
  2. http://www.huffingtonpost.com/mike-robbins/distract-yourself-in-heal_b_575836.html
  3. http://allhealthcare.monster.com/training/articles/3485-mending-the-heart--calming-the-mind-with-art-therapy
  4. http://centerforparentingeducation.org/library-of-articles/responsibility-and-chores/part-i-benefits-of-chores/
  5. http://www.nbcnews.com/id/28058552/ns/health-behavior/t/your-happiness-could-be-contagious/
  6. https://www.psychologytoday.com/blog/high-octane-women/201210/emotions-are-contagious-choose-your-company-wisely
  7. http://www.prevention.com/mind-body/emotional-health/de-stress-techniques
  8. http://www.mindful.org/5-reasons-why-everyone-should-meditate/
  9. https://www.psychologytoday.com/blog/the-courage-be-present/201001/how-practice-mindfulness-meditation
Ukázat více... (8)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Paul Chernyak, LPC. Paul Chernyak je licencovaný profesionální poradce v Chicagu. V roce 2011 vystudoval American School of Professional Psychology.

Kategorie: Péče a životní styl

V jiných jazycích:

English: Manage Your Excitement, Español: controlar tu entusiasmo, Русский: справляться с чувством эмоционального возбуждения, Português: Controlar a Empolgação, Français: contrôler son excitation, Nederlands: Je opwinding beheersen, Bahasa Indonesia: Mengendalikan Kegembiraan, العربية: التحكم في حماستك, Tiếng Việt: Kiềm chế sự phấn khích, Italiano: Gestire la Tua Eccitazione, ไทย: ควบคุมความตื่นเต้น, 한국어: 흥분을 가라앉히는 방법, 日本語: 興奮を鎮める, Deutsch: Deine Aufregung steuern

Stránka byla zobrazena 937 krát.
Byl tento článek přesný?